کد خبر: 478295
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود:

 دکتر محمد چمن، در نشست بهداشت و سلامت پایوران سپاه ناحیه شاهرود که در حسینیه ثارالله این شهرستان برگزار شد، با اشاره به تحقیقات پزشکی در خصوص روزه، اظهار داشت: تحقیقات نشان داده کسانی که روزه می‌گیرند کمتر دچار آلزایمر،پارسونسن و سردردهای میگرنی می‌شوند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، گفت: طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته روزه‌داری بین ۱۲تا ۱۷ ساعت در روز و در مجموع ۳۰ تا۴۰ روز در سال ایده‌آل و بسیار عالی برای بدن انسان است.
وي خاطرنشان كرد: فیثاغورث به شاگردانش توصیه می‌کرد که اگر می‌خواهید سالم بمانید روزه‌داری را فرا بگیرید.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ،با اشاره به اینکه معده و دستگاه گوارش انسان از اندام پرکار بدن است، افزود: با سه وعده غذای معمول مردم تقریباً در همه ساعات، دستگاه گوارش به هضم، تحلیل، جذب و دفع مشغول است و روزه باعث می‏شود این اعضا استراحت کنند و از فرسودگی مصون بمانند و نیروی تازه بگیرند.
دكتر چمن ،در ادامه با اشاره به اضافه وزن و چاقی در کشور بیان داشت: بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۳۰ سال در کشور از بیماری چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند که این آمار در شاهرود بیش از ۶۰ درصد است و زنگ خطری است که باید بدان توجه كرد و روزه باعث تحلیل و کاسته شدن این ذخایر چربی که زیان‌های مهلکی دارد، می‌شود.
وی با تاکید به میانه‌روی در غذاخوردن ،افزود: قرآن می‌فرماید "بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید"  این بدين معني است كه پرخوری و زیاده‌روی در غذا خوردن نکنید که توصیه بسیار مهم است که باید بدان توجه کنیم؛ چرا که زیاده‌روی در خوردن باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها در بدن می‌شود و مرگ و میر را افزايش مي‌دهد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ،تصریح کرد: اسلام بسیار دقیق به یک نکته پزشکی مهم در روزه اشاره دارد و آن رساندن دود غلیظ و گرد و غبار است؛ چرا که بخش عمده‌ای از سرطان‌ها به علت دریافت بخار، دود غلیظ و گرد و غبار آلوده به حلق به ويژه از طریق مواد دخانی و مخدر است که توجه اسلام به این موضوع بسیار دقیق است.
دکتر چمن ،با تاکید بر افطار کردن با خرما گفت: خرما به دلیل داشتن مواد قندی که به تدریج جذب خون می‌شود بسیار مفید است و بهتر است بعد از خرما شیر گرم یا مایع ولرم خورده شود تا دستگاه گوارش آماده دریافت غذا شود.
وی تصریح کرد: بهتر است در فصول پاییز و زمستان بین افطار تا سحر یک وعده شام کامل صرف شود اما در تابستان و بهار این وعده را حذف و از یک کاسه سوپ یا آش استفاده کرد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، با تاکید بر اینکه یک ساعت قبل از خواب نباید چیزی خورد، افزود: در افطار باید از سبزی، میوه و لبنیات زیاد استفاده کرد و در سحر نیز بهتر است لبنیات و میوه مصرف اما سبزی به علت ایجاد تشنگی در طول روز استفاده نکرد.
دکتر چمن ،اذعان داشت: اگر ما یک ساعت قبل از سحری بیدار و غذا را با آرامش میل کنیم باعث هضم بهتر غذا شده و دهان ما نیز بوی بد نخواهد گرفت.
وی با تاکید بر استفاده از میوه‏های تازه، گفت: استفاده از میوه در وعده‌های سحر و افطار باعث هضم بهتر غذا و جذب بیشتر کالری در بدن، برای روزه‌داری بهتر مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار