کد خبر: 445148
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۴

 نماینده ایران در شورای بین‌المللی سزامی تاکید کرد: ایران در بحث هسته‌ای در 8 تا 10 سال اخیر جهش داشته است و به خصوص در 6 تا 7 سال گذشته در این خصوص برای رسیدن به شرایط مطلوب حالت پروازی داشتیم.

به گزارش فارس، در آستانه روز ملی فناوری هسته‌ای فرصتی پیش آمد تا با سید محمودرضا آقامیری نماینده ایران در شورای بین‌المللی سزامی به گفت‌و‌گو نشسته و در خصوص مسائل علمی و هسته‌ای کشورمان نظراتش را جویا شویم.

سید محمودرضا آقامیری متولد سال 1339 تهران و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی پس از شهادت دکتر مسعود علی‌محمدی استاد تمام دانشکده فیزیک هسته‌ای دانشگاه تهران، یکی از دو نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای بین‌المللی سزامی و شهادت دکتر مجید شهریاری استاد دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی و یکی از دو مشاور جمهوری اسلامی ایران در شورای بین‌المللی سزامی مدتی است که به عنوان نماینده جدید ایران در این شورا معرفی شده است.

آقامیری تحصیلات دانشگاهی خود را در دوره کارشناسی در رشته فیزیک در دانشگاه شهید بهشتی(ملی سابق) سپری کرد و سپس برای ادامه تحصیلات راهی انگلستان شد و مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری خود را در رشته فیزیک هسته‌ای کسب کرد.

آقامیری جانشین شهید مسعود علی‌محمدی استاد پایه 22 فیزیک دانشگاه تهران و نماینده پیشین ایران در شورای بین‌المللی سزامی است. این استاد داشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی در دوران دفاع مقدس نماینده شورای عالی دفاع و مسئول کمیسیون اسرا و مفقودین بود.

آنچه در ذیل می‌خوانید متن کامل گفت‌و‌گوی تفصیلی خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با سید محمودرضا آقامیری نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای بین‌المللی سزامی است:

*فارس: با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. پس از شهادت دکتر مسعود علی‌محمدی و مجید شهریاری شما به عنوان نماینده ایران در شورای بین‌المللی سزامی معرفی شدید، لطفا در خصوص شورای بین‌المللی سزامی و نقش ایران در این شورا توضیحاتی دهید؟

- آقامیری: از حدود 10 تا 12 سال پیش تصمیم گرفته شد شبیه مرکز تحقیقاتی که در اروپا فعالیت دارد و کشورهای اروپایی در آن عضویت دارند، در منطقه خاورمیانه نیز یک مرکزی تاسیس شود تا مسئولیت راهبردی مسائل مربوط به شتاب دهنده‌ها و ذرات بنیادی را دنبال کند. ایران نیز سعی کرد تا به صورت فعال در این امر دخیل شود اما از طرفی با مقابله‌های رژیم اشغالگر قدس روبرو بودیم و طبیعتا حضور این رژیم نمی‌توانست ایران را خیلی فعال در این شورا مطرح کند.

ایران تاکید داشت تا این مجموعه در ایران به وجود آید و اعلام شده بود هر کشوری که بخواهد میزبان این مجموعه تحقیقاتی باید تمامی کشورها در آن رفت و آمد کنند و طبیعتا رژیم‌صهیونیستی مستثنی از این مسئله نمی‌توانست باشد، لذا ایران با این سد روبرو شد و در نتیجه این پروژه به کشور اردن منتقل شد.

امروز این مجموعه در کشور اردن در حال شکل‌گیری است و این مجموعه یک سینکروترون است که سیستمی است برای شتاب ذرات برای بهره گیری از اثرات این شتاب در همه زمینه‌ها از جمله پزشکی، صنعت، کشاورزی و .. دنبال شود. از مدت‌ها قبل نمایندگان ایرانی در این مجموعه حضور داشتند و به خصوص در 5 تا 6 سال گذشته بسیار فعال بودند. شهید مسعود علی‌محمدی یکی از نمایندگان ایران در شورای سزامی بود و شهید مجید شهریاری نیز به عنوان مشاور ایران در شورای سزامی فعالیت داشت.

پس از شهادت دکتر شهریاری و علی‌محمدی قرار شد بنده این افتخار را داشته باشم تا از سوی دولت و جامعه علمی ایران این مسئولیت را دنبال کنم، با توجه به اینکه نماینده دیگر ایران در این شورا دکتر شکری هستند و جلسات این شورا در کشور اردن برگزار می‌شود بنده به عنوان نماینده ایران به جای شهید دکتر علی‌محمدی و به عنوان مسئول دفتر فنی کمیته سزامی به جای شهید دکتر شهریاری انجام وظیفه می‌کنم.

در حال حاضر درصد بالایی از این پروژه پیشرفت داشته و امیدواریم کشورهای اسلامی با فعالیتی که در این زمینه دارند بتوانند نقش رژیم صهیونیستی را کم‌رنگ کنند و در نهایت از میان ببرند. اکنون بحث این است که در آینده که می‌خواهیم از این پروژه بهره‌برداری کنیم پس چگونه از این پروژه استفاده خواهین برد تا آنچه که حق ملت ایران است پیمال نشود؟

*فارس: جایگاه ایران را از نظر علمی و در بحث انرژی هسته‌ای در چه سطحی می‌دانید؟

- آقامیری: شاید اگر بخواهیم ایران را نسبت به کشورهایی که از نظر هسته‌ای خیلی پیشرفته هستند مقایسه کنیم خیلی نتوانیم بگوییم جایگاه بالا و هم سطح کشورهای پیشرفته است اما به چند دلیل از این کشورها جلو هستیم. تحقیقات هسته‌ای ایران از 15 سال گذشته توسط دانشمندان ایرانی صورت گرفته است یعنی برخی از کارها را از صفر شروع کردیم و در ادامه به دنبال فعالیت پیچیده هسته‌ای بودیم و این نکته مثبتی است.

حتی از سال 1994 یا 1995 کشورهای غربی ایران را از نظر نیروی‌انسانی نیز محروم کردند یعنی تربیت نیروی‌انسانی در زمینه هسته‌ای تقریبا در تمامی جهان با تحریم مواجه شد و آنها سعی داشتند اجازه ندهند نیروهای کشورمان تربیت شوند. ایران از 15 سال گذشته هر حرکت هسته‌ای که انجام داد براساس داشته‌ها و مطالعات خود بود و براساس این مطالعات قدم برداشت و پیشرفت کرد.

تقریبا تکنولوژی که به آن دسترسی پیدا کردیم نمی‌گوییم تکنولوژی اول دنیاست اما تکنولوژی قابل بهره‌برداری امروز دنیاست، یعنی هم در بخش چرخه سوخت و هم در بخش سایر کاربردهای انرژی هسته‌ای در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم بگوییم با شرایط روز دنیا رقابت می‌کنیم و این نکته‌ای مهم است که به ما قدرت رقابت با سایر کشورهای پیشرفته را می‌دهد و از این لحاظ است که فکر می‌کنیم در بحث انرژی هسته‌ای شاید بتوانیم ادعا کنیم در رده‌های اول جهان هستیم.

شاید برخی افراد اعلام کنند ایران چند رآکتور هسته‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهد که در جواب می‌گوییم هیچی اما دیگر قدرت بهره‌گیری از راکتور را داریم. اگر کسی به ما بگوید شما در بخش کشاورزی چه فعالیت‌هایی داشته‌اید در جواب می‌گوییم شاید فعالیت‌هایی را که در این زمینه بسیاری از کشورهای پیشرفته انجام دادند را انجام نداده‌ایم اما امروزه توانایی اینکه تمامی این فعالیت‌ها را داشته باشیم داریم.

این اقدامات ایران را به رده و سطح کشورهای بهره‌بردار هسته‌ای رسانده است و در رده‌های اول تا دهم می‌توانیم قرار بگیریم یعنی پس از 5 کشوری که دارای بمب هسته‌ای هستند و قدرت‌نمایی می‌کنند ما می‌توانیم مدعی باشیم کشور هشتم هستیم و کشوری هستیم که چرخه سوخت و کاربردمان تکمیل است. نکته بارز این مسئله این است که ایران در بحث هسته‌ای توانسته است روی پای خود بایستید در حالی که در تحریم و تحت فشار بود.

*فارس: وضعیت فناوری هسته‌ای ایران در دولت‌های گذشته نسبت به دولت‌های نهم و دهم چه تفاوت‌هایی داشته است؟

- آقامیری: دولت موقتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر سر کار آمد در برخی موارد یا مشکل وابستگی و یا مشکل کم‌توجهی به مسائل ملی داشت که در نتیجه بحث انرژی هسته‌ای را منحل‌، تحریم و تعطیل کرد اما پس از آن تمام تلاش‌ها صورت گرفت و از سال 65 یا 66 حرکت‌های هسته‌ای خیلی جدی آغاز شد.

در دورانی که مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور کشورمان بودند شاید هدایت برخی از قسمت‌ها را شخصا انجام دادند و دولت‌ها نیز طبیعتا دنبال کردند. پس از رحلت امام‌خمینی(ره)، مقام معظم رهبری دقیقا مسائل مربوط به فناوری هسته‌ای را مانند سایر مسائل علمی دنبال می‌کردند و دولت آقای هاشمی و خاتمی در این زمینه فعال بودند اما مشخصه‌ای که این روند را تغییر داد جسارتی بود که در طی دوره دولت نهم به بازار آمد و دولت نهم گام‌های بسیار مستحکمی را در بحث هسته‌ای برداشت.

دولت‌های گذشته با این حال که علاقمند بودند فعالیت‌های هسته‌ای عملی شود اما همیشه دیپلمات‌های کشورمان برای بخش‌های فنی تصمیم گیر بودند و وقتی دیپلمات‌ها برای بخش فنی تصمیم‌گیری می‌کنند طبیعتا مصالح فنی کنار گذاشته می‌شود. اما در دولت نهم این روند تغییر پیدا کرد یعنی مصالح و منافع ملی ایران در بخش هسته‌ای مطرح شد و همه باید با این مصالح و منافع هماهنگ می‌شدند و این بزرگ‌ترین قدم و کمک به پیشرفت فناوری هسته‌ای بود. جسارت و قدم‌های مستحکم دولت نهم و دهم، دانشمندان مراکز تحقیقات ایران را از فشارهای خارجی مصون کرد و دولت این فشارها را تقبل کرد تا قدم‌های بزرگ در بخش هسته‌ای برداشته شود.

تاکید می‌کنم که قصد ندارم زحمات گذشتگان را نادیده بگیرم اما اگر روش‌های قبلی ادامه پیدا می‌کرد هیچ‌گاه به نتیجه کنونی نمی‌رسیدیم.
روندی که اکنون در بحث هسته‌ای داریم مرهون این است که بخش‌های تحقیقاتی، تربیت‌ نیروی‌انسانی و بخش‌های کاربردی کشورمان از فشارهای سیاسی خارجی فارغ شدند و دولت و مسئولان کشور با جسارتی که داشتند این فشارها را پذیرفتند و امروزه ما شاهد تحولات هسته‌ای هستیم. شاید شهادت دکتر علی‌محمدی و شهریاری و عزیزانی که باید منتظر آن باشیم به این دلیل است که دشمن دیگر کور عمل می‌کند و به این نتیجه رسیده است که با هر روشی باید به مقابله با مسیر رو به رشد ایران در بحث هسته‌ای اقدام کند و فکر می‌کند با ایجاد رعب و وحشت می‌تواند دانشمندان هسته‌ای ایران را از فعالیت‌هایشان منصرف کند اما خوشبختانه این مسیر رشد خوبی داشته و به خصوص پس از شهادت دکتر علی‌محمدی و شهریاری عزم‌ها جزم شد تا این کشور مسیر خود را با قدرت بیشتری طی کند.

*فارس: در سال‌های 83 و 84 بخش‌های هسته‌ای کشورمان پلمپ شد و فناوری هسته‌ای ایران دوران همراه با پیچیدگی و چالش را دنبال ‌کرد، آیا این عوامل موجب تاثیرگذاری برخی فعالیت‌های دانشگاهی در زمینه هسته‌ای شد؟

- آقامیری: دقیقا درست است. یکی از مشکلات موجود در آن سال‌ها این بود که تعلیق، کشورمان را در بحث هسته‌ای زمین‌گیر کرد و در نتیجه دانشگاه‌های ایران تحت تاثیر فشارهای دیپلماتیک قرار گرفت یعنی همه مراکز هسته‌ای ایران تحت این فشارها بود و با این فشارهای خارجی تا حدودی دچار مشکل شدیم و در بخش‌های علمی نیز فشارهایی وارد شد و موجب رکود علمی شد.

*فارس: آخرین نشست شورای بین‌المللی سزامی در اسفندماه سال 89 در کشور اردن برگزار شد. اگر ممکن است گزارشی از این جلسه ارائه کنید؟

- آقامیری: کشورهای عضو تقبل کردند که برای کمک بیشتر به سزامی فعالیت‌ بیشتری داشته باشند و 5 کشور ایران، ترکیه، مصر،‌ اردن و فلسطین و رژیم‌صهیونیستی تقبل کردند تا 5 میلیون دلار ظرف 5 سال یعنی سالانه 1 میلیون دلار پرداخت کنند تا به سزامی کمک شود و این پروژه پیش برود. ایران نیز از جمله کشورهایی بود که در این خصوص اعلام آمادگی کرد چون معتقدیم که باید یکی از بهره‌بردارهای قوی سزامی باشیم.

*فارس: جایگاه هسته‌ای ایران را در میان کشورهای اسلامی، منطقه خاورمیانه و جهان چگونه رتبه‌بندی می‌کنید؟

-آقامیری: در میان کشورهای اسلامی از نظر فناوری هسته‌ای، ایران دارای مقام اول است و تردیدی در این خصوص ندارم. پاکستان در این خصوص تلاش‌هایی را داشته است اما جهت‌گیری‌اش در خصوص ساخت سلاح بوده است. امروز در بحث ساخت سلاح از طریق فناوری هسته‌ای پاکستان دارای جایگاهی است اما در بحث کاربرد انرژی هسته‌ای، تربیت نیروی‌انسانی و بهره‌گیری از این تکنولوژی ایران جزو کشورهایی است که از پاکستان پیش است.

در منطقه خاورمیانه البته به غیر از رژیم اشغالگر قدس، ایران صاحب رتبه اول است اما در آسیا متاسفانه کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن به کمک آمریکا بهره‌بردار انرژی هسته‌ای هستند اما خوشحالم که اعلام کنم ایران یکی از کشورهایی است که می‌تواند در شرایط کنونی به ژاپن در خصوص آسیب نیروگاه فوکوشیما کمک کند و این امر نشان می‌دهد که توانایی کاربردی و بهره‌گیری ایران شاید از ژاپن بالاتر است چرا که سیستم هسته‌ای آنها را کشورهای دیگر طراحی کرده‌اند اما کارشناسان ایرانی به راحتی می‌توانند با این فاجعه روبرو شوند و این مشکل کشور ژاپن را حل کنند.

*فارس: در خصوص سونامی و زلزله ژاپن و آسیب نیروگاه فوکوشیما، اعلام می‌شود که مواد رادیواکتیو در حال تشعشع است. آیا این موضوع مشکلی برای منطقه ایجاد خواهد کرد؟

- آقامیری: هیچ چیزی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما سونامی که در ژاپن روی داد و از طریق رسانه‌ها در جهان پخش شد نشان داد که در محدوده اولیه خود بسیار شدید است. مواد رادیواکتیو وقتی پخش می‌شود و پیشروی می‌کند، هر چه دورتر می‌شود درصد خطر آن کمتر می‌شود اما امروز جریان باد و حجم مواد رادیواکتیو نیز می‌تواند موثر باشد. متاسفانه با توجه به اینکه شنیده‌ام فرانسه نگران حضور این مواد در ابرهاست اگر جریان باد کمک حال نباشد ما خطری نخواهیم داشت اما اگر جهت باد با توجه به نیمه عمر این مواد در فضا به این سمت باشد باید نگران باشیم اما خوشبختانه تا امروز هیچ نگرانی وجود ندارد اما با توجه به اینکه این مواد از محل اصلی به آمریکا منتقل شده و با جریان باد به اروپا رسیده است باید گوش به زنگ و هوشیار باشیم تا اتفاقی در ایران روی ندهد البته همکاران در سازمان انرژی اتمی در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

*فارس: با توجه به تحریم‌های موجود علیه کشورمان، پیشرفت‌های هسته‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید و مؤلفه‌های افتخارات ایران در بحث هسته‌ای چیست؟

- آقامیری: امروز ایران در شرایطی است که به عنوان یک کشور هسته‌ای مستقل مطرح است و این بزرگ‌ترین پیشرفتی است که ما داریم.
پیشرفت‌های هسته‌ای ایران عزت و افتخار ملی برای ملت ایران آفریده است. کشورمان با تحریم و گرفتاری روبرو بوده است اما علیرغم این تحریم‌ها امروز یک کشور هسته‌ای هستیم و این امکان به وجود آمده که به صورت مستقل روی پا خود و در سطح جهان رقابت کنیم. مطئمن هستیم که به زودی جهان، کشورمان را به عنوان یک کشور هسته‌ای به رسمیت خواهد شناخت چون مجبور به این اقدام است.
ایران امروز یک کشور هسته‌ای مستقل و روی پای خود است که در همه زمینه‌های هسته‌ای کارشناسان و متخصصانی دارد. ایران در زمینه تربیت نیروی‌انسانی و کاربرد در معرض خودکفایی است. در زمینه چرخه سوخت نیز سیلکت کامل شده و در حال بهره‌گیری است و باید به فاز صنعتی روی آوریم. رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام داشت که ایران قصد دارد سوخت صادر کند و این توانایی وجود دارد و با گسترش کمی می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

*فارس: در حال حاضر در برخی از دانشگاه‌های مادر، دانشکده‌های مهندسی هسته‌ای فعالیت دارند. از نظر شما تعداد این دانشکده‌ها، دانشجویان و اساتید آن کفایت می‌کنند؟

- آقامیری: دانشکده‌های فنی، دانشکده‌های پرهزینه‌‌ای هستند. مثلا یک دانشکده فنی از نظر هزینه با 4 تا 5 دانشکده علوم‌انسانی برابری می‌کند و طبیعتا دانشگاه‌‌های مادر نگران هستند که این دانشکده‌ها را راه‌اندازی ‌کنند. دانشکده‌های هسته‌ای در دانشگاه‌های فنی هزینه‌های بالایی نسبت به سایر دانشکده‌های فنی دارند و لذا برای ایجاد دانشکده‌های هسته‌ای با نگرانی مواجه هستیم و این نگرانی ناشی از عدم پشتیبانی مناسب از جانب مسئولان دانشگاه‌هاست و به همین دلیل تنها 3 تا 4 دانشگاه توانسته‌اند دانشکده هسته‌ای را ایجاد کنند.

از سوی دیگر شدیدا با نیروی‌انسانی متخصص برای کادر آموزشی و با محدودیت روبرو هستیم. متاسفانه در برخی دانشگاه‌ها زمزمه اینکه دانشکده‌های هسته‌ای خطرات امنیتی دارند نیز مطرح شده و به همین دلیل محدودیت‌هایی را برای گسترش دانشکده‌های هسته‌ای در سطح کشور داریم اما در حال حاضر برای شرایط فعلی کشور این تعداد دانشکده هسته‌ای و دانشکده‌هایی که ظرف یک تا 2 سال آینده راه‌اندازی می‌شوند کفایت می‌کند.

*فارس: به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی هسته‌ای، انتظارات شما از مسئولان و وزارت علوم چیست؟

- آقامیری: مشکلات آموزشی همه دانشکده‌ها مشترک است. منتهی هزینه‌های بالای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشکده‌های هسته‌ای، فشارهایی که اعضای هیئت علمی این دانشکده‌ها دارند، مشکلات امنیتی که اعضای هیئت علمی این دانشکده‌ها با آن درگیر هستند وجه تمایزی میان این دانشکده‌ها با سایر دانشکده‌ها پدید آورده که فکر می‌کنم وزارت علوم به آن آشنایی دارد اما لازم است تا قدم‌های عملی در این خصوص بردارد تا بتوانیم در گسترش دانشکده‌های هسته‌ای با فراغ بال پیش برویم. فکر می‌کنم مشکلات اعضای هیئت علمی دانشکده‌های هسته‌ای مقداری با سایر اعضای علمی دانشگاه‌‌ها متفاوت شده است.

*فارس: آیا دانشکده‌های هسته‌ای کشورمان با دانشکده‌های هسته‌ای کشورهای غربی برابری می‌کنند؟

- آقامیری: دانشکده‌های هسته‌ای ایران نسبت به دانشکده‌های هسته‌ای غربی از نظر تجهیزات کمبودهایی دارد. به دلیل فشارهای سیاسی علیه ایران گاهی اوقات دسترسی و تبادل اطلاعات میان دانشمندان ایران و سایر کشورها با محدودیت روبرو می‌شود و حتی مقالات دانشمندان ایرانی با محدودیت به چاپ می‌رسد اما با چنگ و دندان سعی می‌کنیم شرایط خود را به روز کنیم و شرایط خود را با شرایطی که آنها در خصوص راکتور، پرتو پزشکی، کاربرد پرتوها و چرخه سوخت است یکی کنیم.

محققان هسته‌ای کشورمان سعی می‌کنند همیشه آخرین اطلاعات هسته‌ای را داشته باشند و علیرغم تمامی تحریم‌ها و فشارهای خارجی تعداد مقالات هسته‌ای که امروز از یران به کشورهای دیگر ارسال می‌شود بالاست و ارزیابی داخلی و خارجی از این مقالات نشان می‌دهد که ایران از بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته عقب نیست.

*فارس: کشورهای قدرتمند و دارای فناوری هسته‌ای طی 40 تا 50 سال به رشد رسیده‌اند. ایران ظرف چند سال خود را به این حد از پیشرفت هسته‌ای رسانده است؟

- آقامیری: از نظر نیروی انسانی ایران در طول 30 تا 40 سال به این حد از پیشرفت رسیده است یعنی اکنون 40 سال است که در دانشگاه صنعتی شریف و تهران در بخش انرژی هسته‌ای نیروهایی تربیت شده‌اند اما شتاب کند بوده و شیب بسیار ضعیفی داشته است اما طی 10 سال گذشته و به خصوص 6 تا 7 سال پیش، از نظر هسته‌ای جهش داشتیم و تحولاتی در این عرصه به وجود آمد.

در سال 86 دولت دستگاه‌های مربوطه را موظف کرد تا پول سنگینی برای تجهیز دانشکده‌های هسته‌ای اختصاص دهند و اگر این امر محقق می‌شد اکنون شرایط مطلوب‌تری پیدا می‌کردیم چون در سال 86 تحریم‌های علیه ایران به شدت فعلی نبود و می‌شد تجهیزات هسته‌ای برای دانشگاه‌ها فراهم کرد اما امروز متاسفانه تحریم‌ها شدیدتر شده است.

ایران در بحث هسته‌ای در 8 تا 10 سال اخیر جهش داشته است و به خصوص در 6 تا 7 سال گذشته در این خصوص برای رسیدن به شرایط مطلوب حالت پروازی داشتیم.

*فارس: وضعیت علمی ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

-آقامیری: ایران طی 10 تا 15 سال گذشته رشد علمی 250 درصدی داشته است البته این مسئله به این معنی نیست که ایران از نظر علمی از سایر کشورها پیش است. مقام معظم رهبری اعلام داشتند که ایران از نظر علمی رشد بالایی داشته است و این سخن بزرگی است یعنی ایران از نظر رشد در سطح جهان اول بوده و آهنگ و تحولات ما نسبت به گذشته با شیب تندتری در حال حرکت است. اتفاقی در ایران افتاده که کمتر به آن توجه می‌شود و آن دیدگاه مقام معظم رهبری است. رهبری 10 سال است که جنبش نرم‌افزاری را مطرح می‌کنند اما شاید 60 تا 70 درصد رهبران جهان نمی‌فهمند که مقام معظم رهبری به چه مسئله‌ علمی تاکید دارند.

رهبر معظم انقلاب جهاد علمی، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه مباحث علمی را شخصاً پیگیری می‌کنند و این حضور و پیگیری ایشان منجر به ایجاد معاونت علمی ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان شد.

مقام معظم رهبری شخصا پیگیر مسائل دانشگاه‌ها هستند و این امر یکی از نکات مثبتی است که ایران دارد و رهبری عالمانه ایشان در بحث علم و مدیریت علمی مایه مباهات است که سایر کشورها از آن محروم هستند. دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری در مباحث علمی دارند حتی بسیاری دانشگاهیان این دغدغه را ندارند. این شرایط در ایران منجر به بالا رفتن نرخ رشد علمی کشور شده است و نرخ تولید علم را نیز بالا برده است.

در بخش تولید علم و شرایط علمی احساس غرور می‌کنم اما با پتانسیل‌هایی که مردم کشورمان دارند احساس می‌کنیم که قدرتمند پیش نمی‌رویم اما در مقایسه با کشورهای جهان و پیشرفته در بحث تکنولوژی دچار نقصان هستیم. ما از بسیاری از ابزاری که سایر کشورها دارند محروم هستیم. پیشرفته‌ترین تجهیزات را در حال حاضر کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌دهند اما ما باید این تجهیزات را در کشورمان به وجود آوریم و سپس استفاده کنیم و این مشکلی است که قدرت رقابت را از ایران می‌گیرد.

مقام معظم رهبری سال گذشته در بخش علوم‌انسانی تذکری داشتند که تذکر بزرگی بود. نقایصی که در بخش فنی و تکنولوژی‌هایی داریم در بخش علوم‌انسانی نداریم اما باید در بخش علوم‌انسانی تذکرات مقام معظم رهبری و تغییر شرایط کنونی را به وجود آورده و جهش را پدید آوریم. در بخش علوم‌انسانی با توجه به قدرتی که در گذشته داشته‌ایم، می‌توانیم در سطح جهان اول باشیم که متاسفانه با محدودیت روبرو هستیم.

*فارس: رشد علمی ایران 11 برابر متوسط جهانی است، بر این اساس آینده علمی آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- آقامیری: نرخ رشد علمی ایران بسیار خوب است اما در نظر بگیرید همانطور که مقام معظم رهبری به این حد از رشد راضی نشدند ما هم نباید راضی باشیم که نرخ رشد علمی ایران 11برابر سرعت داشته است.

ایران دارای جمعیت جوان است که در حدود سی و چند میلیون نفر هستند و برابر 5 تا 6 کشور جهان نیروی جوان داریم. از سوی دیگر در سطح جهان اعتقاد بر این مسئله است که نیروی‌انسانی و جوانان ایرانی استعدادها و توانایی‌های بالایی دارند. دانشگاه‌های ایرانی مملو از جمعیت جوان است. حضور 5 تا 6 میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها در هیچ کشوری وجود ندارد.

طبیعتا نرخ رشد علمی ایران باید تغییر پیدا کند و باید از امروز مدرک‌گرایی از زندگی مردم کشورمان خارج شود. یکی از معضلات کشور بحث مدرک‌گرایی است اما این نرخ رشد مورد رضایت کامل مقام معظم رهبری نیست پس باید با توجه به توانایی‌های کشور و نیروی جوانی که در اختیار داریم هرچه بیشتر تلاش کنیم.

*فارس: دانشجویانی که در دانشکده‌های هسته‌ای مشغول تحصیل هستند، نخبگان بخش دانشجویی کشورند. آیا برای ارتقای تحصیلی و اشتغال آنان فکری شده است؟

- آقامیری: تمامی دانشگاه‌های کشور در یک سطح توانایی و نخبگی هستند. دانشجویان مهندسی هسته‌ای در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند و طبیعتا فیلترهای لازم را گذارنده‌اند و وارد مجموعه شده‌اند. سعی داشتیم تا زمینه ادامه تحصیل را حتی در مقطع دکتری برای این دانشجویان فراهم کنیم و به این مهم نیز دست یافته‌ایم و هر دانشجویی که در رشته مهندسی هسته‌ای علاقه‌مند به ارتقای تحصیل باشد زمینه آن فراهم شده است البته برخی‌ها علاقه‌مند هستند در رشته‌هایی که کمتر حساسیت است مانند پرتوپزشکی و کاربرد پرتوها در خارج از کشور تحصیل کنند اما در رشته‌های هسته‌ای که حساسیت‌هایی وجود دارد سعی داریم نیروهای انسانی را در داخل کشور تربیت کنیم و خوشبختانه با توجه به رشد تکنولوژی هسته‌ای با هیچ‌گونه مشکل اشتغال برای این‌گونه دانشجویان رو به رو نیستیم.

*فارس: در آستانه روز ملی فناوری هسته‌ای هستیم. آینده هسته‌ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- آقامیری: اعلام 20 فروردین به عنوان روز ملی فناوری هسته‌ای براساس اولین دستاورد هسته‌ای ایران بود و آن روز خوشحال بودیم که در بخش کوچکی از انرژی هسته‌ای صاحب قدرت شدیم و امروز و پس از گذشت 5 تا 6 سال، در تمامی زمینه‌های هسته‌ای دارای قدرت هستیم و چرخه سوخت و کاربرد تکمیل شده و در صنایع مختلف می‌توانیم از این فناوری بهره‌گیری کنیم. به نظر من روز ملی فناوری هسته‌ای روز نمود اراده ملی ایران برای بهره‌گیری از حقی است ما را از آن دور کرده بودند. غرب سعی داشت ما را از حقوق هسته‌ای دور کند اما قبول کردیم که این مسیر را طی کنیم. روز ملی فناوری هسته‌ای نمود یک اراده ملی و مظهر غروری است که مردم ایران داشتند تا به این فناوری برسیم و از سدها و مشکلات گذر کنیم.

*فارس: وزارت علوم در دولت دهم حرکت‌های جهشی و مناسبی داشته است و سعی دارد فعالیت‌های کلان علمی را کلید بزند. نظر شما در این خصوص چیست؟

- آقامیری: وزیر علوم دولت دهم به نسبت دولت نهم از یک هوشیاری و تیزبینی بالاتری برخوردار است. وزارت علوم تقریبا به سویی بازگشته تا مباحث زیربنایی و اصلی را حل کند. وزیر علوم دولت دهم سعی داشته نقش خود را در این خصوص به خوبی اجرا کند و بزرگ‌ترین نکته‌ای است که در وزارت علوم عملی شده است اما این‌گونه فعالیت‌ها در وزارت علوم دولت نهم موجود نبود. احمدی‌نژاد سعی داشت در دولت نهم افرادی را انتخاب کند تا حرکت‌های فعالی انجام دهند اما ما حرکتی مشاهده نکردیم اما در دولت دهم تاکنون قدم‌هایی برداشته شده و تفکراتی حاکم است که مبنی بر تغییرات زیربنایی در حوزه وزارت علوم است و فکر می‌کنم قدم‌های خوب و مثبتی در این خصوص برداشته شده است.

*فارس: آقای دکتر! شما به عنوان جانشین شهیدان علیمحمدی و شهریاری در شورای بین‌المللی سزامی حضور دارید؛ درباره این 2 شهید بزرگوار اگر سخنی دارید بفرمائید.

- آقامیری: این دو استاد شهید بزرگوارانی بودند که کشورمان آنان را از دست داد. آنهایی که با شهید علی‌محمدی آشنایی داشتند و همکار وی بودند می‌دانند شخصیت دوگانه‌ای داشت یعنی انسانی معنوی و علمی بود. شاید تصویرهایی که از تشرف حج وی وجود دارد نشان‌گر معنویت و خضوع این شهید است.

همیشه شهید شهریاری را به عنوان انسانی جامع و معلم جامع معرفی می‌کنم. شهید شهریاری معلمی بود که به دانشجویان دین و علم آموزش می‌داد. در شاخه‌های علمی که شهید شهریاری ورود پیدا کرده بود و نسبت به آنها علم داشت کمتر افرادی می‌توانند جایگزین شوند.
شهید شهریاری فردی پرهیزگار و متقی بود. اینکه از وی به عنوان فردی که اهل نمازشب بود تعریف کنم یک عنوان نیست بلکه یک معیار است. شهید شهریاری انسانی بود که در تمامی امورات زندگی خود تقوا و دین‌داری را به عنوان اصل قرار داده بود. شهید شهریاری در آموزش، تربیت و همکاری با دانشجویان تلاش داشت و همیشه سعی می‌کرد برای دانشجویان انگیزه ایجاد کند و حتی در میان همکاران خود نیز انگیزه ایجاد می‌کرد. شهید شهریاری انسانی ویژه بود و دشمن هم خوب شناخت و یکی از بهترین نیروهای ما و بهترین گل این باغ را چید که تا بخواهیم جایگزینی برای وی انتخاب کنیم ده‌ها سال طول خواهد کشید.

*فارس: در پایان اگر مطالبی دارید بفرمایید.
- آقامیری: ممنون؛ تشکر می‌کنم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار