کد خبر: 404948
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۸
به گزارش خبرنگار مهر، گرچه در اوایل سال مسئولان امر هرگونه افزایش قیمت را در اجاره بها رد می کردند اما هم اکنون آنان نیز اذعان دارند قیمت مسکن سیر افزایشی را تجربه می کند. عالی ترین مقام وزارت مسکن نیز روز جمعه با قبول این افزایش، آن را ناشی از احتکار مسکن دانسته است.

علی نیکزاد از برخورد با محتکران مسکن خبر داده و گفته است: مطابق قانون تعزیرات با احتکار کنندگان مسکن برخورد خواهد شد. آقای وزیر البته یادآور شده است: مطابق عرف همه ساله در فصل تابستان بالاترین میزان جابه جایی توسط مردم صورت می‌گیرد و این مسئله باعث می شود تا به صورت طبیعی قیمت اجاره بها هم افزایش یابد.

با توجه به اهمیت موضوع، خبرنگاران مهر در سطح استان تهران به آژانس‌های املاک مراجعه و از آخرین تغییرات و تحولات اجاره بهای مسکن جویا شدند.

بررسی میدانی مهر نشان می دهد باوجود تک رقمی شدن نرخ تورم و تداوم سیر نزولی قیمت مسکن، اما قیمت اجاره بها با افزایش بیش از 20 درصدی ( به طور متوسط ) مواجه شده است به طوریکه متقاضیان خرید مسکن به دلیل ارائه نشدن تسهیلات بانکی قدرت خرید را از دست داده و به ناچار متحمل پرداخت اجاره‌های سنگین تر از دوران قبل از رکود شده اند.

فعالان بازار مسکن می گویند: تعیین سلیقه ای اجاره‌بها توسط صاحبان خانه و دخالت دلالان این بازار علاوه بر مختل کردن بازار مسکن بستر افزایش اجاره‌ بها را به دنبال داشته، این در حالی است برخی صاحبان خانه به امید افزایش بیشتر اجاره‌ بها و یافتن مستاجرهای پولدارتر، خانه های خود را خالی نگه می دارند که در کنار رکود ساخت و ساز، این بازار را با مشکلات بیشتری مواجه کرده ‌است.

اما موضوعی که اغلب فعالان حوزه مسکن آن را از عوامل اصلی افزایش اجاره بها می دانند تمایل موجرها به دریافت اجاره بها و مستاجرها به رهن کامل است. به عبارتی، کاهش سود بانکی نسبت به تورم رغبت افراد را برای سپرده گذاری کاهش داده و افزایش هزینه‌ها ، موجرها را برای کسب درآمد ماهانه از طریق اجاره بها راغب تر.

گذری بر بنگاه‌های مسکن نشان می دهد برای رهن کامل یک آپارتمان 33 متری یک‌خوابه در چهارراه نظام آباد باید 11 میلیون تومان پرداخت. برای اجاره آپارتمانی 43 متری در خیابان دربند علاوه بر پرداخت ودیعه 3 میلیون و 500 هزار تومانی باید ماهانه 350 هزار تومان اجاره داد و یک آپارتمان 70 متری در خیابان رسالت را با 3 میلیون تومان ودیعه و پرداخت 300 هزار تومان ماهانه اجاره کرد. برای آپارتمان 70 متری در خیابان شهدا 8 میلیون ودیعه و 400 هزار تومان اجاره باید پرداخت شود.

آپارتمان‌های بالای 80 متر نیز از این افزایش قیمت بی نصیب نمانده اند به طوریکه برای اجاره یک واحد آپارتمان 80 متری در فردوس بهار شمالی باید 20 میلیون تومان ودیعه و 400 هزار تومان ماهانه پرداخت کرد. یک آپارتمان 78 متری 2 خوابه در شهران با 5 میلیون تومان ودیعه و 600 هزار تومان ماهانه اجاره کرد.

آپارتمانی 95 متری در خیابان دولت در مقابل 9 میلیون تومان ودیعه و 700 هزار تومان ماهانه ، خانه ای با متراژ مشابه در خیابان فرشته با 30 میلیون تومان ودیعه و 900 هزار تومان ماهانه و در شهرک غرب با 10 میلیون تومان ودیعه و 750 هزار تومان ماهانه اجاره بها به مستاجر داده می شود.

این در حالی است که در اوایل سال جاری رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با مهر از کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت اجاره بهای مسکن ناشی از کاهش قیمت ملک در کشور تا پایان سال خبر داده بود که علت این پیش بینی را افزایش تسهیلات ساخت مسکن از 15 میلیون تومان به 25 میلیون تومان عنوان کرد اما این پیش بینی نیز محقق نشده است.

ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا گفته است: کمیسیون اقتصادی پس از تعطیلات مجلس افزایش اجاره بهای مسکن را بررسی می کند. وی در خصوص دلایل افزایش نرخ اجاره بهای مسکن افزوده است: در حال حاضر فروش خانه راکد شده است و روزبه روز کاهش قیمت مسکن را در کشور شاهد هستیم و برعکس اجاره بها در حال افزایش است.

فتحی پور مدعی شده است: بسیاری از دست پنهان به علت ناتوانی در فروش مسکن با برنامه ریزی اجاره بها را افزایش داده و می خواهند با این وضعیت مردم را ناچار به خرید این خانه ها کنند.

در همین حال، اجاره بهای مسکن در حالی با افزایش مواجه شده است که قیمت خرید مسکن همچنان به سیر نزولی خود ادامه می دهد. البته بازار مسکن در سال 85 در سه مرحله ( تابستان، پاییز و زمستان) با انفجار قیمتها مواجه شد و در سال 86 نیز شاهد توقف افزایش قیمتها در این بخش بودیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار