کد خبر: 392340
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳
گزارش «جوان» از افزایش 41 درصدی جوانان جویای کار
زهرا چیذری - چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از افزایش 41 درصدی آمار جوانان جویای کار از سال 83 تا 89 و رسیدن این آمار از 34 درصد به 70 درصد خبر دادند.
به گزارش «جوان»، ایران کشوری با ترکیب جمعیتی جوان است. مطابق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار کشور و سازمان ملی جوانان حدود 37 درصد جمعیت ما را جوانان در رده سنی 15 تا 29 سال تشکیل می‌دهند که اگر کمی این بازه سنی را گسترش دهیم و افراد تا سن 35 سالگی را هم جوان به حساب بیاوریم، بیش از 50 درصد ترکیب جمعیتی کشورمان را افراد جوان تشکیل می‌دهند. ترکیب جمعیتی که با استناد به آمار طی چند ساله اخیر رشد داشت و از 28 درصد در سال 75 به 35 درصد در سال 85 رسیده است. رشد چشم‌گیری که علاوه بر یک فرصت بسیار مغتنم برای گام نهادن در راه رشد و تعالی کشور و دستیابی به سند چشم‌انداز 20 ساله، در صورت عدم سازماندهی و مدیریت مناسب این نیروی انسانی فعال می‌تواند به تهدیدی برای سلامت جامعه تبدیل شود، زیرا این جوانان نیازمند برخورداری از شرایط مناسب تحصیلی، ازدواج و اشتغال هستند.
مطابق نظر کارشناسان امر و همچنین با استناد به آمار و ارقام رشد جمعیت کشور و به خصوص جوانان متناسب با ایجاد فرصت‌های مناسب اشتغال ازدواج و تحصیل نبوده است.

بیکاری، مشکل 70 درصد جوانان

اشتغال، مشکل بیش از 70 درصد جوانان کشور است.
این خبری است که سیروس برنا بلداجی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و در رابطه با سند این آمار به گزارشگر جوان گفت‌: این درصد با استناد به آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مرکز آمار ایران و همچنین مطالعاتی که به صورت میدانی از جمله در دفتر ارتباطات مردمی اینجانب صورت گرفته اعلام شده است.
وی با تأکید بر اینکه بیش از 70 درصد جمعیت جوان کشور مشکل اشتغال دارند، افزود: باقی مانده مشکلات افرادی که به دفتر ارتباطات مردمی مراجعه می‌کنند، حدود 20 درصد مشکلات دریافت وام از 2 تا 20 میلیون تومان را دارند و تنها چیزی حدود 5 درصد مراجعات به سایر مسائل و مشکلات از جمله مشکلات اداری اختصاص می‌یابد.
این در حالی است که در سال 83 آمار افراد 15 تا 29 ساله بیکار در کشورمان 34 درصد بوده است.

رشد 41 درصدی بیکاری جوانان طی 6 سال

مطابق اعلام رسمی مرکز آمار ایران و آماری که این عضو مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌ نرخ بیکاری در میان جوانان کشور رشدی 41 درصدی داشته است. برنا بلداجی با اشاره به منحنی رشد جمعیت در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های جمعیتی در نیمه اول دهه 60 اگر منحنی رشد جمعیت کشور را تحلیل کنیم مشاهده می‌شود که در سال‌های 1365-1360 بیشترین رشد جمعیتی را داشته‌ایم. افرادی که در بین سال‌های 85 تا 90 چیزی حدود 20 تا 25 سال سن دارند و این به معنای آن است که بخش زیادی از این افراد تحصیلات خود را به پایان رسانیده و متقاضی اشتغال هستند. بنابراین در این بازه زمانی یعنی از سال 1384 تا سال 1390 بالاترین جمعیت جویای کار کشور را خواهیم داشت و بدیهی است که پس از سال 90 منحنی جمعیت جوان جویای کار کشور سیری نزولی پیدا می‌کند.
اما به نظر می‌رسد سیر نزولی جمعیت جوان جویای کار در کشور در صورتی محقق شود که سیاستگذاران جامعه بتوانند وضعیت اشتغال را به سمت و سوی وضعیت مناسب و مطلوب پیش ببرند، در غیر این صورت این سیل جمعیت خواهان اشتغال با اضافه شدن گروهی از نیروهای جوان‌تر و تازه‌نفس به آنها همچنان بیکار باقی مانده و این منحنی از شکل صعودی خود خارج نخواهد شد. بلداجی در این باره به «جوان» گفت: با توجه به مجموع سیاست‌هایی که دولت در دستور کار دارد و با استناد به گفته رئیس‌جمهور می‌توان امیدوار بود که تا سه، چهار سال آینده به وضعیت مطلوب‌تری در زمینه اشتغال دست یافته و در این راستا حرکت کنیم. وی طرح هدفمندکردن یارانه‌ها و اصلاح الگوی مصرف را به عنوان سیاست‌های مثبت دولت در زمینه فراهم آوردن زمینه‌های اشغال ارزیابی کرد.

درصد بیکاری در بین جوانان تحصیل‌کرده بیشتر است

سید جواد زمانی، مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در رابطه با مشکل بیکاری جوانان به گزارشگر «جوان» گفت:‌معضل بیکاری در کشور ما مشکلی است که باید آن را پذیرفت، چرا که تا زمانی که مشکلی را نپذیریم درصدد رفع آن برنمی‌آییم.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در افراد تحصیل‌کرده به دلیل انتظار بالاتر آنها برای تصدی شغل مورد نظر بالاتر است خاطر نشان کرد: جوانانی که تحصیلات دانشگاهی بالایی ندارند به مشاغل پایین‌تر نیز راضی شده و از سوی د یگر راحت‌تر می‌توانند با وام‌های کم مانند وامی که صندوق مهر رضا به عنوان وام خود اشتغالی به آنها می‌دهد برای خود کسب و کار راه بیندازند اما فردی که دارای تحصیلات عالیه است به دلیل تخصصی‌تر بودن حوزه فعالیت خود و همچنین به دلیل توقعی که تحصیلات برای او به وجود آورده سخت‌تر می‌تواند کارآفرین بوده و یا در هر شغلی مشغول به کار شود.

فقط صندوق مهر رضا به جوان وام می‌دهد

مخبر کمیسیون اجتماعی در پاسخ به این سؤال که چه سازمان‌ها و نهادهایی برای تحقق امر خود اشتغالی جوانان را یاری کرده و وام در اختیارشان قرار می‌دهند گفت: ظاهراً فقط صندوق مهر رضا (ع) در این رابطه به جوانان وام می‌دهد که این وام امسال به مبلغ 15 میلیون تومان رسید و دارای 4 درصد کارمزد است.
زمانی در عین اینکه نقش سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) را در ایجاد اشتغال و برطرف کردن معضل بیکاری مثبت ارزیابی کرده افزود: اگرچه سمن‌ها در این راستا بی‌تأثیر نیستند اما معضلی مانند بیکاری را تنها زمانی می‌توان از بین برد که همه سازمان‌ها در کنار یکدیگر کار کنند و این مشکل با یک عزم فراگیر حل می شود.
مخبر کمیسیون اجتماعی رفع موانع سرمایه‌گذاری و تلاش برای جذب سرمایه‌ها را مهم‌ترین گام برای حرکت به سمت سلامت و تولید و ایجاد اشتغال ارزیابی کرد و افزود: براساس مشاهدات و اخباری که به ما می‌رسد بسیاری از ادارات و وزارتخانه‌ها به نیروی کار نیاز دارند که در صورت برنامه‌ریزی و جذب نیرو بخشی دیگر از مشکلات جوانان جویای کار رفع می‌شود.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار