کد خبر: 209439
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۳
سعد‌الله زارعی در گفت‌وگو با «جوان» پیرامون مذاکرات عربی- صهیونیستی:
در حالی که رژیم صهیونیستی در درون خود دچار نوعی فروپاشی شده و نتانیاهو با دیکتاتورمآبی در حالی تک‌حزبی کردن این رژیم است و تهدیدات تل‌آویو با پاسخ محکم و قاطع دبیرکل حزب‌الله و دولت حماس مواجه شده، سران عرب بار دیگر به فکر احیای مذاکرات صلح (سازش) افتاده‌اند. این در حالی است که با حضور رئیس جمهور ایران در دمشق و دیدار با بشار اسد و سیدحسن نصرالله و دیدار سران گروه‌های فلسطینی با رهبر معظم انقلاب، بحث تشکیل اتاق فکر مقاومت و حرکت به سوی آخرین مرحله آزادسازی قدس سرعت گرفته است.
در باب بحث مجدد درباره مذاکرات به‌اصطلاح صلح با سعد‌الله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه و بلوک مقاومت به گفت‌وگو پرداختیم. بخوانید:
*‌ چه اتفاقی افتاده که بحث مذاکرات فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی دوباره مطرح شده است؟
اول باید بگوییم که بحث مذاکره فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه مطرح نبوده است، بلکه این تشکیلات خودگردان است که طرف مذاکره صهیونیست‌ها قرار گرفته که این تشکیلات هم در حال حاضر نماینده مردم فلسطین نیست. دولت محمود عباس، غیرقانونی است و چیزی که او و صائب عریقات دنبال می‌کنند، ربطی به کلیت فلسطین ندارد. ضمن اینکه بحث مذاکرات به‌اصطلاح صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان، ابتکار مصر است و قاهره به شدت این مسأله را دنبال می‌کند.
*‌ اما مصری‌ها مدعی تلاش برای آشتی ملی میان گروه‌های فلسطینی هستند.
در مذاکرات سیاسی دو روند دنبال می‌شود که تنها بحث روابط تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی ابتکار مصری‌هاست. گروه‌های جهادی مانند حماس و جهاد اسلامی در این چارچوب نیستند. در عین حال بحث مذاکرات فلسطینی- فلسطینی هم همچنان وجود دارد که مبتنی بر تفاهم بین تشکیلات خودگردان و حماس است. مذاکرات فلسطینی- فلسطینی ابتکار حماس و از پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران هم برخوردار است. هرچند متأسفانه شاهدیم که مذاکرات بین فلسطینی‌ها راکد مانده و اتحادیه عرب با رها کردن مسأله یمن، روی مذاکرات تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی زوم کرده است. مصر هم نقش میانجی را بازی می‌کند.
*‌ این مذاکرات در صورت آغاز، نتیجه‌ای هم خواهد داشت؟
هیچ مذاکره‌ای در نبود حماس و گروه‌های جهادی غزه، به نتیجه نمی‌رسد. حتی آقای محمود عباس هم گفته که رژیم صهیونیستی نسبت به صلح هیچ تعهدی ندارد و فقط وقت‌گذرانی می‌کند. با این حال او در موضعی ذلیلانه می‌خواهد تن به مذاکره بدهد.
*‌ مشکل تشکیلات خودگردان با دولت هنیه چیست؟
محمود عباس نمی‌خواهد حماس در کرانه باختری نامزد انتخاباتی داشته باشد. به این معنا که خواهان این است که حماس در غزه باشد و تشکیلات خودگردان هم در کرانه باختری با 3/2 میلیون فلسطینی در کرانه باختری تنها با یک گزینه برای انتخاب مواجه باشند.
*‌ مثلاً مدل انتخاباتی مصر؟!
دقیقاً. اما حماس این را نمی‌پذیرد چرا که این کار به معنی تجزیه فلسطین است و مورد پذیرش هیچ‌کدام از ملت فلسطین نیست. اختلاف دیگر حماس و تشکیلات خودگردان بر سر پذیرش آتش‌بس با رژیم صهیونیستی است. محمود عباس تأکید دارد که گفت‌وگوی جامع درباره سازش و پذیرش آتش‌بس را بپذیرد اما حماس با این استدلال که رژیم صهیونیستی به هیچ تعهدی پایبند نیست و حق فلسطینی‌هاست که سرزمینشان را بازگردانند، بر عدم پذیرش آتش‌بس تأکید دارد.
*‌ در شرایطی که رژیم صهیونیستی، دوران ضعف خود را سپری می‌کند، چرا سران عرب به دنبال مذاکره با تل‌آویو افتاده‌اند؟
بحث مذاکرات، در واقع احیای آناپولیس است. در واقع اسراییلی‌ها به دنبال احیای مذاکرات سازش بودند. اگرچه طی یک سال گذشته رفت و آمدهای هیلاری کلینتون، جورج میچل و برخی سران عرب برای توقف شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی بی‌نتیجه بوده است. با این حال نتانیاهو به دنبال مذاکرات بدون دادن امتیاز است. سران عرب هم همیشه در بدترین شرایط تن به مذاکره داده‌اند.
مذاکرات اسلو و مادرید در دهه 90 پس از فروپاشی شوروی و در زمان اوج قدرت غربی‌ها رخ داد و هیچ دستاوردی برای عرب‌ها نداشت. انورسادات هم در شرایط ضعف اعراب با اسراییل سازش کرد، الان قضیه برعکس است.
اسراییل در موضع ضعف و جریان مقاومت در موضع قدرت است اما آنها باز هم تن به مذاکره از موضع ضعف داده‌اند و البته نتیجه‌ای نمی‌گیرند.
*‌ در موضع قدرت مقاومت چرا به سراغ مذاکره رفته‌اند؟!
حکومت‌های ثبات‌گرا مثل عربستان، مصر و اردن به دنبال مذاکره با اسراییل هستند چون بقای خود را در بقای این رژیم می‌دانند. اگر اسراییل از بین برود، حکومت‌های آنها هم به خطر خواهد افتاد.
*‌ دلیل قدرت گرفتن مقاومت در فلسطین چیست؟
فلسطینی‌ها در دهه‌های قبل به نوعی از آزادی سرزمین‌هایشان ناامید بودند اما اکنون جنبش بازگشت به خویشتن اسلامی در سرزمین‌های 1967 و حتی 1948 بارور شده است.
در میان اردوگاه‌نشینان، میل به بازگشت و شرکت در جهاد علیه اسراییل به شدت افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه پایه‌های اقتدار صهیونیست‌ها پس از دو جنگ با حزب‌الله و حماس فروریخته است. «ناهوم برنیع» تحلیلگر ارشد روزنامه معاریو اسراییل، دو سال پیش گفته بود امید به بقای رژیم صهیونیستی از بین رفته است. یک روزنامه صهیونیستی هم به صراحت نوشته که اگر اسراییل به لبنان حمله کند، این بار حزب‌الله استان شمالی فلسطین را خواهد گرفت و تا عمق 50 کیلومتری پیشروی خواهد کرد و با تل‌آویو همسایه خواهد شد.
*‌ به سران اعراب در شرایط فعلی چه باید گفت؟
سخنی که ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه به زبان آورد. او در جایی گفته: کجا دیده‌اید که اول زین اسب را بخرند و بعد خود اسب را. مقاومت را از سوریه بیاموزند که اعلام کرده تا جولان را نگیرد با رژیم صهیونیستی مذاکره نخواهد کرد. آن وقت عرب‌ها بدون اینکه هیچ دستاوردی داشته باشند، فقط امتیاز می‌دهند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار