کد خبر: 1093373
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

سایت اصلاح‌طلب خبرآنلاین بخش‌هایی از مقاله اندیشکده امریکایی بروکینگز را منتشر کرده که در آن آمده، نه تحریم و نه جنگ علیه ایران فایده ندارد و احیای برجام است که می‌تواند مانع ایران شود.
بنا بر این گزارش، رابرت آینهورن، مقام ارشد اسبق اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه امریکا و تحلیلگر ارشد اندیشکده بروکینگز مقاله‌ای تفصیلی با عنوان «احیای برجام جایگزین بهتری است، اما آیا می‌توان آن را پایدار کرد؟» برای این اندیشکده نوشته که در فراز‌هایی از آن آمده است:
تقریباً با حل تمامی مسائل، مذاکرات احیای برجام بر سر تقاضای ایران مبنی بر خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده که دولت بایدن در برابر آن مقاومت کرده بود به بن بست رسیده است... مقامات دولت بایدن نسبت به دستیابی به توافق برای بازگشت به برجام بدبین شده‌اند. اما قبل از پایان مذاکرات، دولت بایدن باید نگاهی بی‌طرفانه به پیامد‌های عدم وجود توافق هسته‌ای داشته باشد و آن نتیجه را با جایگزین احیای برجام مقایسه کند. در چنین مقایسه‌ای، برجام احیا شده، به‌رغم کاستی‌هایی که دارد، انتخاب بهتری است.
در صورت عدم توافق، ایالات متحده نمی‌تواند فشار اقتصادی کافی ایجاد کند تا منابع موجود برای فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران را تحت فشار قرار دهد یا تهران را مجبور به پذیرش توافق هسته‌ای محدودتر از برجام کند. چشم پوشی از بازگشت به برجام همچنین دست ایران را به منظور گسترش برنامه‌های هسته‌ای باز خواهد گذاشت.
مقاله با اشاره به شکست کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، تأکید کرد که هر گونه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تأثیر چندانی نخواهد داشت و با وجود اقدامات تنبیهی امریکا علیه چین برای معاملات نفتی با ایران، پکن همچنان برای همکاری‌ها با ایران به منظور دور زدن تحریم‌ها مصمم است.
آینهورن در این مقاله همچنین تأکید کرد که با وجود شرکای استراتژیک ایران یعنی چین و روسیه اعمال تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران بی فایده خواهد بود، به گونه‌ای که نه تنها افزایش فشار‌ها غیرممکن خواهد بود بلکه حفظ فشار‌های فعلی نیز بسیار دشوار می‌شود. ایران فعالانه اقداماتی را برای دور زدن تحریم‌ها دنبال کرده است، از جمله یک سیستم بانکی و مالی مخفی که تجارت را تقریباً به سطوح قبل از تحریم افزایش داده است. علاوه بر این، کشور‌های کلیدی اجرای تحریم‌های خود را کاهش داده‌اند.
وی در ادامه همچنین نوشت که صادرات نفت ایران به چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است و به نقل از یک مقام ایرانی نقل کرد که تعداد بشکه‌ها به ۲/ ۱ میلیون در روز رسیده است. یعنی بیشترین تعداد از زمانی که امریکا در دولت ترامپ تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد. ضمن اینکه در فضای بدون توافق، فشار‌های تحریمی احتمالاً به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد.
آینهورن در ادامه مقاله ضمن هشدار در مورد عواقب هر گونه حمله علیه تأسیسات هسته‌ای ایران، بازسازی سریع تأسیسات، حرکت تهران به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای، خروج از ان. پی. تی و اخراج بازرسان و همچنین جمع آوری دوربین‌های آژانس را از جمله پیامد‌های این اقدام دانست و تأکید کرد که در صورت وقوع این سناریو شکی نیست که ایران از تمام ظرفیت‌های خود برای انتقام‌گیری استفاده خواهد کرد و منافع امریکا و متحدانش را در منطقه در معرض تهدید قرار خواهد داد.
وی در پایان احیای برجام، به‌رغم کاستی‌های آن و جنجال‌هایی را که با آن همراه خواهد بود، تنها گزینه ممکن و راه‌حل پیش رو برای حل مسائل ایران و امریکا دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار