کد خبر: 1092957
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
پلیس فتا به مسئله انتشار ویدئو‌های غیراخلاقی سه کودک در شبکه‌های مجازی ورود کرد، ولی هنوز علت سکوت و بی‌تفاوتی رسانه‌ها و افراد مدعی حمایت از حقوق کودکان که پیش از این خود را مدافع سرسخت کودکان بی‌گناه جلوه داده بودند در این ماجرا کشف نشده است. گویا استاندارد‌های دوگانه غربی تمایلی به ورود به موضوع منع ابتذال در میان نوجوانان ایرانی ندارد.
هادی عسگری

پس از آنکه سرود «سلام فرمانده» در میان کودکان و نوجوانان ایرانی با استقبال خوبی همراه شد و خانواده‌ها از مشارکت کودکان در جمع‌خوانی این سرود حماسی حمایت و پشتیبانی کردند، بی‌بی‌سی فارسی در مقاله‌ای به قلم شخصی به نام حامد فرمند، این سرود را مغایر حقوق کودکان عنوان کرد و به نقد آن پرداخت. فرمند که بی‌بی‌سی مدعی شده بود، او پژوهشگر و فعال حقوق کودکان است در مقاله‌اش، جمهوری اسلامی را به سوءاستفاده از هیجانات کودکان، دست گذاشتن بر کنجکاوی کودک و دست گذاشتن بر آسیب‌پذیری کودکان متهم کرده بود.
اگرچه مقاله بی‌بی‌سی را می‌توان بخشی از پروسه شکست خورده مقابله با موج عظیم مردمی سرود «سلام فرمانده» دانست، اما رفتار‌های بعدی این رسانه انگلیسی در مقابل حوادث بعدی نشان داد که بی‌بی‌سی عملاً هیچ علاقه‌ای به پیگیری موضوع حقوق کودک در ایران ندارد. سکوت و بی‌تفاوتی این رسانه و دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی در مقابل پدیده کودک‌آزاری در شبکه‌های مجازی را می‌توان ناشی از همین رویکرد دانست. از نظر آن‌ها زمانی می‌توان درباره حقوق کودکان در ایران ابراز نگرانی کرد که یک محتوای فرهنگی و مذهبی تولید شده باشد. محتوایی مانند «سلام فرمانده» قطعاً باعث نگرانی بی‌بی‌سی می‌شود، چون در آن از نسلی سخن گفته می‌شود که به دنبال خلق حماسه است، نه کودکانی که در فضای مجازی قربانی سوءاستفاده‌های متعدد روحی و روانی و حتی جسمی و جنسی می‌شوند.
کودک‌آزاری حرفه‌ای
در روز‌های اخیر، کلیپ‌های غیراخلاقی یک پسربچه به همراه دو دختر نوجوان در فضای شبکه‌های اجتماعی بار‌ها بازنشر شده است. در این کلیپ‌ها که با استفاده از تیم‌های حرفه‌ای تولید شده است، پسربچه از دختران با عنوان ملکه‌هایش نام می‌برد و روابط نامتعارفی را چه از نظر هنجار‌های جامعه ایرانی و چه از نظر سنی به نمایش می‌گذارد.
انتشار تصویری از پشت صحنه یکی از کلیپ‌های این سه نوجوان نشان از حضور افراد مجهز با دوربین‌های حرفه‌ای گرانقیمت برای تولید کلیپ‌های غیراخلاقی آن‌ها دارد. انتخاب لوکیشن و اکسسوری (لوازم صحنه) که دارای هزینه است نیز از موارد عجیب این کلیپ‌ها بود. در یکی از این ویدئو‌ها حتی از یک اسب گرانقیمت استفاده شده که قطعاً تهیه آن از سوی یک پسربچه محال است.
ورود پلیس فتا به ماجرا
پلیس فتا با ورود به ماجرای کلیپ‌های سه کودک حاشیه‌ساز، برای متهمان قرار مجرمیت صادر کرده است.
سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی پلیس فتای انتظامی کشور می‌گوید: «برای افراد دخیل در این موضوع، پرونده قضائی تشکیل شد، اما، چون در حوزه کودک و نوجوان برخورد می‌کنیم، نوع برخورد ما متفاوت است.»
وی تصریح می‌کند: «دو دختر خانمی که در این کلیپ‌ها فعالیت داشتند، احضار و تفهیم اتهام شدند و توسط مرجع قضائی برای آن‌ها قرار مجرمیت صادر شد.»
این مقام انتظامی تأکید می‌کند: «اقدام قضائی پلیس فتا علیه فردی که صفحه اصلی اینستاگرامی در این پرونده در اختیار وی قرار داشت، در حال انجام است و ان‌شاءالله به‌زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.»
ورود پلیس فتا به ماجرای این سه کودک می‌تواند باعث روشن شدن ابعاد بیشتری از پشت پرده تولید این کلیپ‌های غیر‌اخلاقی شود، به‌خصوص اینکه در صفحه اینستاگرامی این سه کودک، مواردی از اطلاع والدین و همکاری چند گروه و شخص فعال در اینستاگرام دیده می‌شود که احتمالاً میزان صحت آن به زودی مشخص و منتشر خواهد شد.
حساسیت‌های حضور کودکان در فضای مجازی
بسیاری از کودکان و نوجوانان کاربران مشتاق رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های تلفن همراه هستند. در حالی که بسیاری از این فناوری‌ها برای حفظ ارتباط با دوستان و خانواده استفاده می‌کنند، برخی نیز هستند که از آن‌ها برای آسیب رساندن به دیگران سوء‌استفاده می‌کنند. بسیار مهم است که جوانان هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های تلفن همراه از حقوق و مسئولیت‌های قانونی خود آگاه باشند تا قربانی جنایت یا مجرم نشوند.
یک تحقیق در استرالیا نشان می‌دهد که کودکان برای حضور در شبکه‌های اجتماعی به دلیل اینکه بعضی از این شبکه‌ها محدودیت سنی برای عضویت قائل هستند، دست به دروغگویی می‌زنند. این دروغ می‌تواند به دروغ‌های بیشتری نیز منجر شود و در نهایت به دلیل مجرمیت، کودک با وجود سن پایین با محکومیت روبه‌رو خواهد شد. ماده ۱۶ کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد می‌گوید: «هیچ کودکی نباید در معرض مداخله خودسرانه یا غیرقانونی در حریم خصوصی، خانواده، خانه یا مکاتبات خود قرار گیرد.» قوانین سختگیرانه‌ای در جهان برای حفاظت از کودکان در مقابل فضای شبکه‌های مجازی وجود دارد، حتی پیشنهاد شده است کودکان امکان دسترسی به محتوای شبکه‌های اجتماعی به صورت آنلاین را نداشته باشند و تنها محتوای «آفلاین» با نظارت خانواده‌ها در اختیار آن‌ها قرار گیرد. با وجود میزان بالای حساسیت جهانی هنوز در ایران نسبت به فضای شبکه‌های مجازی یک نوع ولنگاری و بی‌خیالی از سوی خانواده‌ها دیده می‌شود، به‌طوری‌که حتی در پیج این سه کودک ادعا شده است صفحه با نظارت خانواده‌ها بوده و در چند ویدئوی منتشر شده از آن‌ها شخص بزرگسالی که ادعا شده مادر دختران نوجوان است، حضور دارد.
رسانه ملکه اینجا حساس نیست!
بی‌بی‌سی در مخالفت با سرود «سلام فرمانده»، مقاله‌ای را که در ظاهر خیرخواهی برای کودکان ایرانی و دفاع از حقوق آنهاست منتشر کرد. این رسانه پس از آن دیگر در برابر نقص حقوق کودکان سکوت اختیار کرد و هیچ واکنشی هم به مسئله پسربچه و ملکه‌هایش نداشت. این مسئله در میان سلبریتی‌های وطنی هم به نوعی تکرار شده است. تضییع حقوق کودکان در شبکه‌های مجازی، یکی از مواردی است که سلبریتی‌های ایرانی تمایلی به پرداختن به آن ندارند. علت این موضوع می‌تواند این باشد که بخشی از شهرت و درآمد این افراد حضور بی‌ضابطه کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار