کد خبر: 1092955
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
با افزایش ماجراجویی‌های نظامی امریکا در تایوان انجام شد
در پی تحرکات تنش‌زای امریکا در تایوان، چینی‌ها نیز برای مقابله با تهدیدات خارجی به حالت آماده‌باش درآمدند و رئیس‌جمهور چین دیروز به ارتش مجوز داد در عملیات‌های غیرنظامی خارجی شرکت کند. برخی منابع این اقدام را با عملیات ویژه روسیه در اوکراین مقایسه کرده‌اند که با هدف اقدام نظامی در تایوان انجام می‌شود.

در پی تحرکات تنش‌زای امریکا در تایوان، چینی‌ها نیز برای مقابله با تهدیدات خارجی به حالت آماده‌باش درآمدند و رئیس‌جمهور چین دیروز به ارتش مجوز داد در عملیات‌های غیرنظامی خارجی شرکت کند. برخی منابع این اقدام را با عملیات ویژه روسیه در اوکراین مقایسه کرده‌اند که با هدف اقدام نظامی در تایوان انجام می‌شود.
امریکا که با ماجراجویی‌های خود در شرق اروپا، آتش جنگ را در اوکراین شعله‌ور کرد این بار تحرکات خود را در شرق آسیا تشدید کرده است. با افزایش اقدامات نظامی امریکا در شرق آسیا، چین نیز سطح اقدامات امنیتی خود را گسترش داده است. تنها چند هفته پس از آنکه چین پیمان امنیتی را با جزایر سلیمان امضا کرد، شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین اعلام کرد که طرح‌هایی را امضا کرده که عملیات‌های نیرو‌های مسلح در خارج از مناطق درگیر جنگ را مجاز می‌داند. این دستور از روز چهار شنبه به اجرا درآمد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه ای‌بی‌سی استرالیا، دولت چین می‌گوید مبنای قانونی را برای ارتش آزادیبخش خلق چین فراهم کرده تا از «حق حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه چین» محافظت کند. در گزارش حزب کمونیست چین که در گلوبال‌تایمز منتشر شده، آمده است: «نیرو‌های چین می‌توانند از تأثیر بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای بر چین جلوگیری کنند، مسیر‌های حمل و نقل حیاتی کالا‌هایی مانند نفت را امن و از منافع، پروژه‌ها و پرسنل چین در خارج از مرزهایش محافظت کنند.» همچنین در این مقاله آمده است: «تصمیم شی‌جین‌پینگ برای قانونی کردن عملیات‌های غیرجنگی موجب تعجب بسیاری شده است، چون تنها چند ماه پس از آن اتفاق می‌افتد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با عنوان «عملیات ویژه نظامی» به اوکراین حمله کرد.» یک تحلیلگر مؤسسه تحقیقات سیاست ملی در تایوان گفت: «این کپی‌برداری از اصطلاح «عملیات ویژه» پوتین است.»
پکن: تایوان با اوکراین فرق دارد
اقدام دولت چین برای صدور مجوز به عملیات ارتش در مناطق غیرنظامی درحالی است که سطح تنش‌ها بین امریکا و این کشور در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. امریکا تلاش می‌کند با حمایت از تایوان، قدرت چین را به چالش بکشد و بدین منظور قرارداد‌های نظامی زیادی با تایوان امضا کرده است که خشم مقامات پکن را در پی داشته است. چین این منطقه را بخشی از خاک اصلی خود می‌داند و تحرکات امریکا را در نزدیکی مرز‌های خود تنش‌زا توصیف کرده است. چین بار‌ها با هشدار به امریکایی‌ها اعلام کرده که از ماجراجویی نظامی در تایوان دست بردارند، زیرا این مسئله به تشدید تنش‌ها دامن می‌زند. مقامات امریکایی و اروپایی پس از شروع جنگ اوکراین، ادعا کردند که چین نیز ممکن است اقدامی را که روسیه در اوکراین انجام داد در تایوان عملی و به این شبه‌جزیره حمله کند. اما مقامات پکن اعلام کرده‌اند که بحث تایوان با اوکراین متفاوت است و تایوان کشور مستقلی نیست و بخشی از چین است. وزیر دفاع چین چند روز پیش در گفتگو با وزیر دفاع امریکا به صراحت اعلام کرد که اگر تایوان اعلام استقلال کند، لحظه‌ای در حمله به این منطقه درنگ نخواهد کرد. اما با این وجود امریکا اقدامات نظامی خود را در تایوان تشدید کرده و به نوعی قصد دارد همان کاری را که در اوکراین انجام داد و روسیه را به جنگ با این کشور تحریک کرد، در تایوان نیز این سناریو را تکرار کند. امریکا اخیراً اعلام کرد که لایحه چین متحد را به رسمیت نمی‌شناسد و با این اقدام عملاً تایوان را کشوری مستقل اعلام کرده است. امریکا در گزارش راهبرد امنیتی ملی خود چین را به عنوان تهدید اصلی برای منافع جهانی خود توصیف کرده که قصد دارد هژمونی این کشور را به چالش بکشد؛ لذا در سال‌های اخیر با لشکرکشی به شرق آسیا تلاش کرده تا از نزدیک تحرکات این رقیب نوظهور را رصد کرده و با قدرت اقتصادی و نظامی رو به رشد این کشور را مهار کند. جو بایدن اخیراً اعلام کرد که اگر چین به تایوان حمله کند از این منطقه خودمختار حمایت نظامی خواهد کرد. در حالی که امریکا پیش‌تر ادعا کرده بود که جنگ اوکراین تا هر زمان که ادامه داشته باشد از دولت کی‌یف حمایت نظامی خواهد کرد، اما با گذشت چهار ماه از این جنگ، مقامات امریکایی و اروپایی از کاهش ذخایر تسلیحاتی خود سخن می‌گویند و حتی دبیرکل ناتو اعلام کرده است که اوکراین باید برای جلوگیری از پیشروی روسیه، بخشی از سرزمین خود را به روسیه تحویل دهد. معلوم نیست آیا در صورت وقوع جنگ در تایوان امریکا می‌تواند همزمان در دو جبهه به متحدانش کمک کند. هرچند ارسال کمک‌های نظامی با آنچه در اوکراین در جریان است، متفاوت است و تصرف کامل این منطقه توسط چین در مدت کوتاهی انجام خواهد شد و عملاً راه کمک‌رسانی به ارتش تایوان از بین خواهد رفت.
از سوی دیگر، امریکا در ادامه جنگ‌افروزی‌های خود در شرق آسیا، از تأکید تایوان مبنی بر اینکه تنگه جداکننده این جزیره از چین یک آبراه بین‌المللی است، حمایت کرد و بار دیگر ادعای پکن برای حاکمیت روی این گذرگاه استراتژیک را زیر سؤال برد. به گزارش خبرگزاری رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این باره گفت: «جهان علاقه پایدار به صلح و ثبات در تنگه تایوان دارد و ما این موضوع را برای امنیت و شکوفایی گسترده‌تر منطقه هند و اقیانوس آرام مهم می‌دانیم». وزارت خارجه چین در واکنش به این اقدام گفته است که این کشور حاکمیت، حقوق حاکمیتی و صلاحیت قضایی روی تنگه تایوان دارد و اینکه برخی از کشور‌های خاص تنگه تایوان را آبراه بین‌المللی می‌نامند، ادعای نادرستی است.
لفاظی تایوان علیه چین
مقامات تایوان که مثل اوکراین برای دفاع از امنیت خود چشم امیدشان به امریکا و کشور‌های غربی است، جنگ لفظی علیه چین را شروع کرده‌اند. رئیس پارلمان تایوان روز چهار شنبه در سخنانی مدعی شد که ارتش این کشور می‌تواند پکن، پایتخت چین را با موشک‌های کروز بومی فراصوت مورد حمله قرار دهد. به نوشته وبگاه «درایو»، «یو سی کان» در سخنان خود با هشدار به چین گفت که قبل از هرگونه حمله به تایوان به پیامد‌های آن بیندیشد. رئیس پارلمان تایوان مدعی شد که موشک کروز فراصوت یون‌فنگ قابلیت بالایی دارد. تایوان اخیراً قرارداد نظامی با امریکا امضا کرده است تا تسلیحات پیشرفته از این کشور خریداری کند. ادعای مقامات تایوانی برای حمله به چین درحالی است که در راستای تنش بین چین با تایوان، جنگنده‌های چین به طور مرتب سامانه‌های راداری و منطقه شناسایی پدافندی این جزیره را به چالش می‌کشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار