کد خبر: 1069713
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
قدس اشغالی صبح دیروز شاهد عملیات یک مجاهد فلسطینی در نزدیکی یکی از ورودی‌های مسجدالاقصی بود؛ عملیاتی که به هلاکت یک صهیونیست و زخمی شدن چهار تن دیگر انجامید و البته مجری فلسطینی عملیات خود نیز شهید شد

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: قدس اشغالی صبح دیروز شاهد عملیات یک مجاهد فلسطینی در نزدیکی یکی از ورودی‌های مسجدالاقصی بود؛ عملیاتی که به هلاکت یک صهیونیست و زخمی شدن چهار تن دیگر انجامید و البته مجری فلسطینی عملیات خود نیز شهید شد. اردیبهشت ماه امسال، حماس در واکنش به حملات صهیونیست‌ها به فلسطینیان ساکن قدس شرقی، عملیات «شمشیر قدس» را کلید زد؛ عملیاتی که ۱۲ روز بین ۲۰ تا ۳۱ اردیبهشت ماه ادامه پیدا کرد و منجر به ایجاد بازدارندگی مقابل تجاوز صهیونیست‌ها به قدس اشغالی شد. حالا عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینیان در قدس نشان می‌دهد که ساکنان قدس با عبور از بازدارندگی غزه، در حال ایجاد «موازنه وحشت» در داخل قدس اشغالی هستند.

به گزارش «جوان»، حدود ساعت ۹:۰۰ صبح یک شنبه به وقت قدس اشغالی فادی ابوشیخیدم ۴۲ ساله، معلم و مجاهد فلسطینی در حالی که لباس ویژه یهودیان حریدی را پوشیده بود، با سلاح «کارلو» در باب‌السلسله واقع در منطقه اشغالی قدس شرقی، به صهیونیست‌ها حمله کرد. در این حمله که به درگیری او با نظامیان صهیونیست منجر شد، یک صهیونیست کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند که البته گفته شده حال یکی از زخمی‌ها وخیم است. ابوشیخیدم، خود با ضربه گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسید، ولی یک جوان فلسطینی دیگر که در عملیات مشارکت داشته، توانسته از صحنه متواری شود. روایت شبکه عبری زبان «کان» از جزئیات عملیات قدس اشغالی حاکی است که مجری عملیات (ابوشیخیدم) از بخش قدیمی قدس حرکت کرده و در نزدیکی باب‌السلسله به سمت یک شهرک‌نشین تیراندازی کرده است. این صهیونیست بر اثر شدت جراحات وارده کشته می‌شود. مجری سپس در یکی از کوچه‌ها پنهان شده و مجدداً به صحنه بازمی گردد تا از کشته شدن این شهرک‌نشین مطمئن شود. این فلسطینی سپس به عملیات ادامه می‌دهد و به سمت یک شهرک‌نشین دیگر تیراندازی و او را هم به شدت مجروح می‌کند و پس از آن با شماری از نیرو‌های گارد اسرائیلی درگیر شده و دو نفر از آن‌ها را هم زخمی کرده است. شبکه کان نوشته که او در نهایت به ضرب گلوله نیرو‌های اسرائیلی کشته شده است.
ظاهراً این عملیات که به فاصله چند روز بعد از شهادت «عمر ابو عصاب» نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی به دست یک شهرک‌نشین مسلح صهیونیست انجام شده، انتقام خون این نوجوان است، ولی اهداف این عملیات فراتر به نظر می‌رسد. بعد از عملیات دیروز، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به نیرو‌های امنیتی دستور آماده‌باش داد و گفت که خود را برای هر سناریویی در بیت المقدس آماده کنند. بنت در نشست کابینه گفت که گزارش اتفاقات را از وزیر امنیت داخلی و بازپرس کل پلیس دریافت کرده است. او عملیات صبح دیروز را «اقدام تروریستی» خواند و گفت که این، دومین عملیاتی بود که در مدت اخیر در بیت‌المقدس رخ می‌دهد. وب‌سایت عبری‌زبان «واللا» هم گزارش کرد که آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی از طرف‌های مختلف ارتش خواسته است که یک طرح هجومی گسترده را برای هدف قرار دادن زرادخانه موشکی جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه طراحی کنند.

پیام برای تکرارنکردن تجاوز
هرچند ابوشیخیدم عضو رسمی حماس نبوده، ولی حتی منابع اسرائیلی هم تأیید می‌کنند که او گرایش‌های جدی در حمایت از حماس داشته است. حماس رسماً مسئولیت عملیات در قدس شرقی را که سازمان ملل آن را «منطقه اشغالی» می‌داند، به عهده گرفته و گفته که مجری عملیات فادی ابوشیخیدم از رهبران حماس است. در بیانیه حماس آمده است: «شهید ابوشیخیدم در طول زندگی خود در شهر قدس به دعوت و جهاد مشغول بود و همه جای این شهر و گوشه و کنار مسجدالاقصی به این گواهی می‌دهد. او امروز بعد از نبرد قهرمانانه که در آن به نیرو‌های اشغالگر حمله کرد و بر اثر آن، تعدادی کشته یا زخمی شدند، به درجه شهادت نائل شد.» بخش قابل‌توجه بیانیه حماس که منعکس‌کننده اهداف گسترده‌تر فلسطینیان از عملیات یک شنبه صبح در قدس اشغالی است، گفته که «عملیات قهرمانانه در بیت‌المقدس حامل پیام هشداری به دشمن جنایتکار و حکومت است مبنی بر اینکه حمله و تعرض به خاک و مقدسات ما را متوقف کند. هشدار می‌دهیم که اقدامات تهاجمی این حکومت علیه مسجدالاقصی و «سلوان» و «شیخ جراح» هزینه خواهد داشت.» هر سه محله‌ای که حماس در بیانیه خود نام برده، جزو محله‌های فلسطینی‌نشین قدس است که یک کمپ آوارگان فلسطینی زیر نظر آنروا (آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) در آنجا قرار دارد. طبق گزارش‌های اولیه، فادی ابوشیخیدم نیز ساکن همین کمپ آوارگان بوده است. پلیس رژیم صهیونیستی ساعتی بعد از عملیات به مدرسه الراشدیه در قدس اشغالی یورش برد؛ مدرسه‌ای که گفته می‌شود شیخ «فادی ابوشیخیدم» مجری عملیات، آموزگار آن بوده است.

فراتر از قدس
عملیات دیروز به فاصله شش ماه بعد از جنگ ۱۲ روزه اسرائیلی‌ها علیه غزه اتفاق افتاده؛ جنگی که ریشه‌های آن به قدس اشغالی برمی گشت. مقاومت فلسطینی جنگ ۱۲ روزه اردیبهشت ماه با اسرائیل را «بازدارندگی شمشیر قدس» خواند. فلسطینیان ساکن غزه، عملیات شمشیر قدس را در پاسخ به تجاوزات اسرائیل به عرب‌های فلسطینی ساکن قدس شرقی، به خصوص محله ابوجراح انجام دادند. «اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در اولین روز آتش‌بس بعد از جنگ ۱۲ روزه غزه گفت: «گروه‌های مقاومت فلسطین توانستند معادله جدیدی را در نبرد با دشمن صهیونیستی محقق سازند. جنبش حماس از طریق واسطه‌ها ضمانت‌هایی را از رژیم صهیونیستی مبنی بر توقف تجاوز به غزه و نیز دست کشیدن از اقدامات تجاوزکارانه در شیخ جراح و مسجدالاقصی، دریافت کرده است.»
‌حالا به فاصله شش ماه از عملیات شمشیر قدس که مقابل تجاوز تل‌آویو به محله‌های فلسطینی غزه بازدارندگی ایجاد کرد، فلسطینیان ساکن قدس با انجام عملیات در قدس، مستقلاً مقابل اسرائیل موازنه وحشت ایجاد کرده‌اند. در بیانیه دیروز «جهاد اسلامی» فلسطین، عملیات قدس پاسخی طبیعی به تشدید تجاوزات و جنایات شهرک‌نشینان و نظامیان اشغالگر اسرائیلی و ادامه سیاست تخریب خانه‌ها و کوچاندن فلسطینیان به ویژه در قدس اشغالی اعلام شده است. جنبش مقاومت «الاحرار» فلسطین عملیات قهرمانانه در بیت‌المقدس و کرانه باختری مؤید سرزندگی مقاومت و پایبندی مردم ما به آن است. الاحرار با بیان اینکه مقاومت گزینه راهبردی مردم فلسطین برای دستیابی به اهداف‌شان است، افزود: این عملیات به عنوان پیامی به انگلیس جنایتکار و تشکیلات خودگردان فلسطین است که به دنبال عقب‌نشینی سلاح‌های مقاومت در جنین (کرانه باختری) هستند. دیروز همزمان با عملیات قدس، رام‌الله در کرانه باختری هم شاهد درگیری فلسطینیان با صهیونیست‌ها بود. شبکه تلویزیونی المیادین از قول خبرنگار خود در فلسطین اشغالی از زخمی شدن یک روزنامه‌نگار و ده‌ها شهروند فلسطینی در یورش نظامیان اشغالگر به شهر رام‌الله خبر داد. شمار زیادی از این افراد بر اثر استنشاق گاز‌های سمی دچار حالت خفگی شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار