کد خبر: 1045523
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
از ۸۸ هزار معلم غیررسمی مشمول استخدام، بیش از ۳۰ هزار تن همچنان منتظر استخدام هستند. خوشبختانه روز گذشته مجوز استخدام این دسته از معلمان هم به آموزش و پرورش داده شد. آموزشیاران نهضت سوادآموزی هم که در حال حاضر در سازمان نهضت سوادآموزی فعالیت دارند؛ مشمول استخدام خواهند شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: آموزش و پرورش تا به حال برای استخدام و جذب معلمان مورد نیاز خود از روش‌های مختلفی از جمله آزمون استخدامی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آموزش و پرورش و جذب بخشنامه‌ای برخی نیرو‌های قدیمی استفاده می‌کرد. از این به بعد، اما استخدام در آموزش و پرورش فقط از طریق کنکور سراسری و آزمون استخدامی خواهد بود و هیچ معلمی خارج از این دو روش به استخدام آموزش و پرورش در نخواهد آمد.

پایان تجمع‌های طولانی مقابل مجلس

در سال‌های اخیر بحث‌های مختلفی درخصوص بلاتکلیفی معلمان حق‌التدریسی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، خرید خدمتی‌ها و نیرو‌های پیش‌دبستانی مطرح بود؛ مسئله‌ای که بار‌ها باعث تجمع معلمان مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش و مجلس شده بود. تجمع افرادی که سال‌های طولانی و حتی بیش از یک دهه دارای سابقه فعالیت در کلاس‌های درس بودند و آموزش و پرورش هم به آن‌ها نیاز داشت.

مجلس شورای اسلامی در یک دهه اخیر، طرح‌های مختلفی برای تعیین‌تکلیف این معلمان ارائه کرد و نمایندگان امیدوار بودند با بررسی‌های لازم و مشخص شدن آمار این معلمان، تعیین‌تکلیف استخدامی شوند؛ اتفاقی که به دلایل مختلف با فراز و نشیب مواجه شد.

در ماده ۶۳ برنامه پنج ساله توسعه ششم هم تعیین شده‌بود که جذب هرگونه نیروی انسانی برای آموزش و پرورش صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهیدرجایی باشد. البته کمبود معلم موجب شد که در نهایت قبولی‌های آزمون استخدامی هم به آن اضافه شود. هم اکنون از حدود ۸۷۵ هزار پرسنل کل آموزش و پرورش کشور ۶۳ درصد آن معلم هستند. این نسبت باید به ۷۵ درصد معلم برسد و ۲۵ درصد مابقی آن نیرو‌های اداری و کیفیت‌بخشی باشد. سال ۱۳۹۸ تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش به ۸۵ هزار تن رسید و در سال قبل هم ۱۰۰ هزار تن بازنشسته شدند و در سال ۱۴۰۰ هم ۱۱۰ هزار تن بازنشسته می‌شوند. این آمار‌ها بیانگر بحران کمبود معلم در نظام آموزشی کشور است. نیرو‌های حق‌التدریس، خرید خدمت‌آموزشی و نیرو‌های پیش‌دبستانی هم افرادی هستند که مشمول تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون استخدامی می‌شدند. این نیرو‌ها قبل از مهرماه سال ۱۳۹۱ وارد آموزش و پرورش شدند و در تمام این سال‌ها بلاتکلیف بودند که خوشبختانه اکنون مجوز استخدام آن‌ها صادر شده‌است.

بحران کمبود معلم مرتفع می‌شود

معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش روز گذشته با بیان اینکه مجوز استخدام ۳۰ هزار نفر دیگر از معلمان غیررسمی را از سازمان امور اداری و استخدامی گرفتیم، به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «از ۸۸ هزار معلم غیررسمی مشمول استخدام بیش از ۳۰ هزار نفر باقی مانده‌بودند که با اخذ این مجوز این دسته از معلمان نیز در هفته معلم به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد. بخشنامه استخدام این معلمان هم فورا به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.»

قاسم احمدی لاشکی افزود: «هم اکنون همه معلمانی که از قبل از سال ۹۱ در مدارس دولتی فعالیت می‌کردند و طبق مصوبه مجلس مشمول استخدام بودند، به استخدام آموزش و پرورش درآمدند. استخدام در آموزش و پرورش هم از این به بعد فقط از طریق کنکور سراسری و آزمون استخدامی خواهد بود. آموزش و پرورش امسال ۲۰ هزار معلم هم را از طریق کنکور سراسری و دانشگاه فرهنگیان جذب خواهد کرد.»

وی که در مجلس یازدهم، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات بود، تصریح کرد: «آموزشیاران نهضت سوادآموزی ورودی قبل از ۹۲ که سوادآموز داشته و هم اکنون در سازمان نهضت سوادآموزی فعالیت دارند نیز مشمول استخدام خواهند شد، اما آموزشیاران تک‌دوره غیرفعال مشمول استخدام نخواهند شد. طبق تأکید آموزش و پرورش معلمان شاغل غیررسمی مشمول استخدام نیازی به ارائه سند مالی دریافت حقوق در سال‌های تدریس خود را نخواهند داشت.»

احمدی لاشکی گفت: «آموزش و پرورش از این به بعد هیچ تعهدی برای استخدام معلمان غیررسمی ندارد. از ۶ هزار نفر از معلمانی که در آزمون استخدامی سال گذشته آموزش و پرورش نشده‌اند نیز می‌توانند دوباره در آزمونی که در خرداد یا تیر برگزار می‌شود شرکت کرده و پس از کسب رتبه لازم به استخدام آموزش و پرورش درآیند.»

حل مشکل سرایداران مدارس

معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «پیگیر حل مشکلات سرایداران مدارس هم هستیم و پیشنهاداتی از طرف وزیر آموزش و پرورش به مراکز تصمیم‌گیرنده داده شده‌است تا بتوانیم حقوق و مزایای این افراد را نیز افزایش دهیم.»

وی با اشاره به موضوع معلمان خرید خدماتی هم گفت: «هم اکنون بیش از ۲۰ هزار نفر از معلمان خرید خدماتی در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند و در مناطقی که امکان استفاده از معلمان رسمی تمام وقت وجود ندارد به کار گرفته شده‌اند. حقوق و مزایای این معلمان از ابتدای سال تحصیلی جاری افزایش داده‌ایم.» به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آموزش و پرورش تاکنون نیرو‌های بلاتکلیف بسیاری داشت و نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دوره‌های قبل هم این بود که اگر قرار است استخدامی انجام شود، اول تکلیف نیرو‌های بلاتکلیف روشن شود و اگر مجوزی برای استخدام گرفته می‌شود؛ مجوز برای استخدام این افراد باشد و تکلیف این نیرو‌ها مشخص شود. نمایندگان مجلس عقیده داشتند که با استخدام نیرو‌های بلاتکلیف، بسیاری از مشکلات کمبود نیروی انسانی حل شده، نارضایتی که در بین معلمان است برطرف می‌شود و استفاده از نیرو‌های جدید برای برنامه‌های آینده در یک روال عادی و طبیعی از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی انجام می‌شود. این اتفاق اکنون با استخدام سایر معلمان بلاتکلیف رخ داده‌است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
0
0
پس فلسفه دانشگاه تربیت معلم ( که به دانشگاه فرهنگیان تغییر نام یافته ) و در تمام کشورهای پیشرفته رایج است چیست ؟!! آینده و پیشرفت یک جامعه بسته به معلمان آموزش دیده و کار آزموده است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار