کد خبر: 1034426
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
۳۱ هزار وکیل مرکز وکلا در سراسر کشور بیش از ۲ میلیون خدمت حقوقی بدون مزد ارائه کردند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مطابق آمار منتشر شده از کمیسیون معاضدت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به تفکیک استان‌ها، ۳۱ هزار وکیل مرکز وکلا طی دو سال گذشته بیش از ۲ میلیون خدمت حقوقی به شهروندان ایرانی ارائه کردند که بدون مابه ازای مالی بوده است.

تعداد پرونده‌های تسخیری انجام شده در سال ۹۸ و نه ماهه سال ۹۹ در کل کشور به ترتیب ۲۹۶۴۵ و ۱۸۹۶۴ فقره بوده است. همچنین در سال ۹۸ تعداد ۱۱۰۰۲ پرونده کاری معاضدتی و در نه ماهه ابتدایی سال ۹۹ نیز ۷۳۶۹ پرونده کاری معاضدتی توسط وکلای مرکز وکلا انجام شده است.

آمار چند صد هزار نفری مشاوره‌های تلفنی توسط اعضای خدوم مرکز وکلا از همه قابل‌توجه‌تر است. در سال ۹۸ تعداد ۱۳۸۴۱۴۴ و در نه ماهه ابتدایی سال ۹۹ نیز تعداد ۶۲۶۱۸۲ مشاوره قضایی تلفنی از سوی وکلای مرکز انجام شده است.

علاوه بر این از ابتدای سال تا آبان‌ماه، ۱۴۷۶۵۰۸ تماس تلفنی با سامانه ۱۲۹ صورت پذیرفته است که در این رابطه و در مجموع ۵۴۰۲۴۳ دقیقه پاسخ از سوی متخصصان حقوقی به متقاضیان ارائه است. گفتنی است مرکز تماس ۱۲۹ برای شهروندان تهرانی و مرکز تماس ۰۲۱-۴۱۸۰۱ برای سایر هموطنان از سراسر کشور به ارائه خدمات مشاور‌های حقوقی می‌پردازد.

در قانون، وکیل معاضدتی و وکیل تسخیری برای افرادی که توانایی مالی گرفتن وکیل ندارند، پیش‌بینی شده است. این مقرره قانونی تا چندی پیش به درستی اجرا نمی‌شده که احیای آن اخیراً مورد توجه دستگاه قضا قرار گرفته است. در سند تحول قضایی نیز دسترسی آسان به خدمات حقوقی برای همه مردم پیش‌بینی شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار