کد خبر: 1027804
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
گروهک‌های جدایی‌طلب ایران در جنوب‌شرق و جنوب‌غرب کشور همواره به لحاظ فکری و مالی وابسته به سعودی‌ها بودند. از عبدالمالک ریگی و دار و دسته‌اش که خود را جندالله می‌نامیدند تا جنبش الاحوازیه و تجزیه‌طلب‌هایی که به دنبال جدا کردن بخش‌هایی از خوزستان از ایران هستند.
سرویس سیاست جوان آنلاین: وزارت اطلاعات اسنادی مکتوب از گروهک تروریستی «حرکه‌النضال» منتشر کرده و گفته که این اسناد، مکاتبات این گروهک با سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی ا‌ست. در این برگه‌ها که به زبان عربی و ترجمه آن هم توسط وزارت اطلاعات منتشر شده است، لیستی از اقداماتی که این گروهک باید انجام دهد یا انجام داده است و نیز برآورد بودجه آن‌ها آمده است. از جمله در این اسناد آمده: «تأکید بر فعالیت رسانه‌ای برای آماده‌سازی مردم احواز! (اهواز) برای انقلاب، ارائه آموزش‌های نظامی و سیاسی به احوازی‌ها در خارج از کشور، ضرورت پی بردن به چگونگی عملکرد قوای نظامی ایران، بررسی جغرافیایی ساحل خلیج عربی! (خلیج‌فارس) برای راه‌اندازی مرکز دریایی، هدف قرار دادن منابع اقتصادی و مردمی در داخل به نحوی که بر امنیت اثرگذار باشد، به خدمت گرفتن تکنولوژی پیشرفته و به روز در انجام عملیات‌های نظامی علیه ایران با ارائه آموزش به جوانان احوازی، حمایت از خانواده‌های کشته‌شدگان و مبارزان و زندانیان، ارائه راهکار جغرافیایی برای برقراری ارتباط با قومیت‌های غیرفارس که خواستار انقلاب می‌باشند و...» همچنین جدول تاریخ، تعداد و بودجه تجمعات این گروهک در کشور‌های اروپایی به چشم می‌خورد. مثلاً تجمع مقابل سفارت ایران در دانمارک در تاریخ ۱۱/ ‌۲/ ۲۰۱۶ تعداد شرکت‌کننده ۳۰ تا ۴۰ نفر؛ بودجه: ۵ هزار دلار؛ در رابطه با اعدام‌ها و بازداشت‌های وحشیانه و مواردی متعدد از این دست و بودجه‌های کلان برای تجمعات نهایتاً ۴۰ نفره، حتی تا ۲۰ هزار یورو!

پنج‌شنبه گذشته بود که وزارت اطلاعات اعلام کرد فرج‌الله چعب، سرکرده گروهک تجزیه‌طلب حرکه‌النضال شناسایی و دستگیر شده است. پیش از این و در هفته‌های گذشته، سایت اینترنتی این گروهک خبر از دستگیری فرج‌الله چعب (که به نام‌های حبیب اسیود یا حبیب کعبی هم شناخته می‌شود) توسط ایران و با همکاری کشوری خارجی داده بود. هدی الهواشمی، همسر او هم در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: «از ۱۵ اکتبر در استانبول ناپدید شده است.» بی‌بی‌سی فارسی می‌نویسد که «دولت ترکیه یا ایران به طور رسمی این گزارش را تأیید نکرده‌اند، اما خانم الهواشمی می‌گوید که وزارت خارجه سوئد اطمینان دارد مأموران اطلاعاتی ایران با همکاری ترکیه و از طریق مرز آذربایجان‌غربی همسرش را به ایران برده‌اند.» البته این فرد به‌عنوان یک تروریست و جنایتکار تحت تعقیب قرار داشته و همکاری یک دولت خارجی برای تحویل او به ایران اتفاق عجیبی نیست. انتشار این اسناد توسط وزارت اطلاعات می‌تواند این پیام را برای سرویس اطلاعاتی عربستان داشته باشد که حجم بیشتری از اخبار و اطلاعات در اختیار ایران است. پیش از انتشار این اسناد توسط وزارت اطلاعات بخشی کوتاه از اعترافات او در اختیار صداوسیما قرار گرفت و او در این فیلم‌ها به نقش داشتن در طراحی حمله تروریستی به رژه اهواز اعتراف می‌کند. در حمله ۳۱ شهریور ۹۷ به رژه اهواز، ۳۴ نفر از جمله نظامیان حاضر در رژه و نیز مردم عادی که برای تماشای رژه آمده بودند، از جمله یک کودک چهار ساله ترور شدند. همان روز و در‌حالی‌که مردم ایران در شوک حمله تروریستی بودند و پیکر خونین شهروندان ایرانی روی زمین بود، سخنگوی گروهی موسوم به «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» ضمن گفت‌وگویی زنده با تلویزیون ایران اینترنشنال که اقدامی بی‌سابقه در فضای رسانه است، گفت: «مقاومت ملی الاحواز» این اقدام را انجام داده است. تلویزیون ایران اینترنشنال یک رسانه مخالف ایران است که بودجه آن توسط دولت سعودی تأمین می‌شود. ارتباط میان این گروهک و تلویزیونی که سعودی‌ها برای مخالفت با ایران راه‌اندازی کرده‌اند، همان روز در ذهن مردم، آل‌سعود را با این عملیات تروریستی گره زد.

عربستان و حمایت همواره از تروریسم

گروهک‌های جدایی‌طلب ایران در جنوب‌شرق و جنوب‌غرب کشور همواره به لحاظ فکری و مالی وابسته به سعودی‌ها بودند. از عبدالمالک ریگی و دار و دسته‌اش که خود را جندالله می‌نامیدند تا جنبش الاحوازیه و تجزیه‌طلب‌هایی که به دنبال جدا کردن بخش‌هایی از خوزستان از ایران هستند. جنبش «الاحوازیه» نام عامی برای گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خوزستان است که ادعای جدا کردن و استقلال خوزستان از ایران را با عملیات مسلحانه و تروریستی دارند. معروف‌ترین این گروه‌ها شامل حرکه‌النضال العربی لتحریرالاحواز، جبهه العربیه لتحریر الاهواز و حزب النهضه العربی لتحریر الاهواز هستند. بزرگ‌ترین و خشن‌ترین گروهک این جریان «حرکه‌النضال العربی لتحریر الاحواز» است.

اعضای این گروهک‌ها وهابی هستند و از این منظر مخالف شیعیان و اهل سنت ایران می‌باشند. به لحاظ اعتقادی وابسته به عربستان هستند و زمانی یکی از مراجع تقلید تصریح کرده بود که حوزه‌های علمیه وهابی عملاً «تروریست» پرورش می‌دهند.

محل زندگی و محل استقرار دفاتر این گروهک‌ها در کشور‌های مختلف اروپایی از جمله دانمارک، انگلیس و هلند است. گرچه ردی از آن‌ها را در امریکا هم می‌توان یافت. با این حال حمایت مالی، سیاسی و فکری آن‌ها از سوی سعودی‌ها بر کسی پوشیده نیست.

یک جست‌وجوی کوتاه در سایت سعودی العربیه کفایت می‌کند تا با انبوهی از رپورتاژ آگهی‌هایی مواجه شویم که این پایگاه سعودی در حمایت از این گروهک تروریستی منتشر کرده که در رژه اهواز ۲۹ نفر از مردم اهواز را به خاک و خون کشیدند. دولت عربستان حامی گروهک‌های تکفیری داعش و القاعده هم به شمار می‌رود و خاستگاه فکری نزدیک آنان با یکدیگر اتفاقی نیست. در واقع این گروه‌ها تربیت و تجهیز می‌شوند تا ایران را برای مردم ناامن کنند. آنچنان که طالبان، داعش و القاعده برای ناامنی منطقه ساخته، تربیت و تجهیز شدند.

سال ۹۲ چند تروریست سعودی‌تبار اقدام به انفجار ماشین حامل مواد‌منفجره در مقابل سفارت ایران در بیروت کردند. البته قرار بود ماشین در داخل سفارت منفجر شود که موفق نشدند. پس از آن بار‌ها دولت سعودی اقدام به کارشکنی در مسیر منافع ایران کرد. از کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای تا تلاش برای کاهش قیمت نفت. ممانعت از ارسال دارو و کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به یمن، عدم صدور ویزا برای مقامات ایرانی و کارشکنی‌ها در پیگیری ماجرای فاجعه‌بار منا بخشی از این اقدامات است. با این حال همچنان عده‌ای معتقدند فقط و فقط حمله مشکوک به سفارت عربستان در تهران رابطه ایران و عربستان را به هم ریخت. آل‌سعود حامی تروریست‌هاست و هیچ اقدامی چیزی از این واقعیت کم نمی‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار