کد خبر: 1027694
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
اخبار از قصد ترامپ برای امضای قریب‌الوقوع فرمانی برای تسریع خروج نیرو‌های امریکایی از عراق و افغانستان حکایت دارند و در کنار آن، زمزمه‏‌هایی از بررسی حمله به مقاومت یا تأسیسات هسته‏ای ایران شنیده شده است. کلکسیون حقارت‌های ترامپ شکست خورده در انتخابات زمانی کامل خواهد شد که در برابر هرگونه حماقت او، سونامی انتقامی محور مقاومت پایگاه‏ها و ناو‌های امریکایی در منطقه را درنوردد و ازاله سربازان امریکایی از منطقه و ریشه‏کنی مزدورانی، چون بن‌سلمان را هم تسریع کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دو مقام امریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند فرماندهان امریکایی پیش‌بینی می‌کنند دونالد ترامپ از همین هفته یک فرمان رسمی برای تسریع خروج نظامیان امریکا از عراق و افغانستان صادر خواهد کرد.

پنتاگون، اطلاعیه‌ای موسوم به «فرمان هشدار» برای فرماندهان امریکایی صادر کرده که به موجب آن، این فرماندهان باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای کاهش شمار نیرو‌ها در عراق و افغانستان آغاز کنند. مقام‌های امریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند پنتاگون قصد دارد شمار نیرو‌ها در افغانستان را به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و شمار نیرو‌ها در عراق را نیز به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش دهد. امریکا در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ نظامی در افغانستان و ۳هزار نظامی در عراق دارد.

«نیویورک تایمز» نیز با انتشار گزارش مشابهی اعلام کرده است که ترامپ خواستار خروج بیش از ۷۰۰ سرباز امریکایی از سومالی شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان یکی از انگیزه‌های پاکسازی‌ها در پنتاگون که از هفته گذشته پیش با اخراج «مارک اسپر»، وزیر دفاع امریکا و سرپرستی «کریس میلر» شروع شد و به استقرار مقام‌های وفادار به ترامپ در این وزارتخانه منجر شده است، مخالفت اخراجی‌ها با خروج امریکا از افغانستان بوده است. با این حال، یک مقام ارشد دولت امریکا چند روز پیش به آکسیوس گفت موج اخراج‌ها در پنتاگون و به خدمت گرفتن «داگلاس مک‌گر‌گور» به عنوان مشاور میلر را تا حدودی می‌توان روش خاص ترامپ برای توبیخ دیگران بنا به دلایل شخصی دانست.

یک مقام ارشد دیگر گفته است ترامپ که سال ۲۰۱۶ با وعده خارج کردن نظامیان امریکا از خاورمیانه روی کار آمد از سرعت پایین خروج نیرو‌های امریکا از این منطقه احساس سرخوردگی می‌کند. ترامپ چندین بار تا به حال به مشاورانش گفته خواستار خروج نظامیان امریکا از افغانستان تا قبل از کریسمس است.

مک‌گرگور، مشاور جدید سرپرست وزارت دفاع امریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز در سال ۲۰۱۹ گفته بود که او به ترامپ توصیه می‌کند «در اسرع وقت» از افغانستان خارج شود. مک‌گر‌گور علاوه بر این گفته بود که امریکا منافعی در سوریه ندارد و باید به سرعت از این کشور خارج شود.

هشدار درباره خروج زودهنگام

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در واکنش به بحث‌ها درباره خروج امریکا از افغانستان گفته که ما اکنون با تصمیمی سخت مواجه هستیم. حدود ۲۰ سال است که در افغانستان بوده‌ایم و هیچ یک از اعضای ناتو نمی‌خواهند بیش از آنچه لازم است در آنجا بمانند، اما در عین حال هزینه ترک زودهنگام یا هماهنگ نشده آنجا می‌تواند بسیار سنگین باشد.

به گزارش «واشنگتن پست»، استولتنبرگ افزود: این کشور ویران شده بر اثر درگیری خطر تبدیل شدن دوباره به سکوی تروریست‌های بین‌المللی برای طرح‌ریزی و سازماندهی حملات به سرزمین‌های ما را دارد و داعش می‌تواند خلافت تروریستی خود را که در سوریه و عراق از دست داد، در افغانستان بازسازی کند.

همچنین رهبر اکثریت سنای امریکا دو شنبه علیه خروج نیرو‌های امریکایی بیشتر از افغانستان هشدار داد که تنها «اقلیت کوچکی» در کنگره از کاهش سریع حمایت می‌کنند. او هشدار داد که «خروج سریع نیرو‌های امریکایی از افغانستان به متحدان ما لطمه می‌زند و مایه خشنودی کسانی می‌شود که آسیب رسیدن به ما را آرزو دارند.» این در شرایطی است که پنتاگون برای اجرای دستوری در این رابطه آماده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هیل، مک‌کانل بدون آنکه مستقیماً از دونالد ترامپ انتقاد کند، گفت: تبعات خروج زودهنگام امریکا حتی بدتر از خروج رئیس‌جمهور اوباما از عراق در سال ۲۰۱۱ خواهد بود. این یادآور خروج تحقیرآمیز امریکایی‌ها از سایگون (ویتنام) در سال ۱۹۷۵ است. ما با این کار شرکای خود را در افغانستان ر‌ها می‌کنیم.

بررسی حمله موشکی به نطنز!

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شد که یک روز پس از آنکه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از افزایش قابل توجه ذخایر اورانیوم ایران خبر دادند روز پنج شنبه گذشته رئیس‌جمهور امریکا، در کاخ سفید همراه با مشاوران ارشد خود، ضمن سؤال درباره اینکه چه گزینه‌هایی وجود دارد و چگونه می‌توان به این موضوع پاسخ داد، گزینه حمله نظامی علیه سایت اصلی هسته‌ای ایران در هفته‌های آینده را بررسی کرده است. طبق این گزارش، مشاوران ارشد دونالد ترامپ پس از طرح این موضوع، وی را از حمله نظامی منصرف کردند. این مشاوران از جمله مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع و ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ایالات متحده امریکا هشدار دادند که حمله علیه تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند به یک درگیری گسترده تبدیل شود.

نیویورک‌تایمز نوشته است که پس از آنکه مایک پمپئو و ژنرال مایلی خطرات احتمالی حمله را تشریح کردند، افراد حاضر در جلسه به این نتیجه رسیدند که حمله موشکی از دستور کار خارج شده است. با این حال افرادی که نیویورک‌تایمز با آن‌ها گفتگو کرده است، معتقدند که دونالد ترامپ همچنان می‌تواند دنبال راه‌های حمله به دارایی‌ها و متحدان ایرانی از جمله شبه‌نظامیان در عراق باشد.

طبق این گزارش، یک روز پیش از نشست روز پنج شنبه دونالد ترامپ، گروه کوچک‌تری از مشاوران امنیت ملی رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا درباره ایران تشکیل جلسه داده بودند.

نیویورک‌تایمز معتقد است که حمله به ایران ممکن است برای پایگاه اجتماعی دونالد ترامپ که اغلب مخالف حضور امریکا در درگیری‌های خاورمیانه است مناسب نباشد، اما این موضوع می‌تواند روابط واشنگتن با تهران را بدتر کند که احیای آن برای جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب دشوارتر باشد چراکه بایدن وعده داده است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را احیا کند.

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای که موجب کاهش سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده بود و پس از آن اعمال تحریم‌های امریکا بر ایران نوشت: تحریم‌های اقتصادی رنج زیادی بر اقتصاد ایران و مردم عادی این کشور تحمیل کرده است، این تحریم‌ها همچنین موجب شدند مقامات ایران میزان ذخایر اورانیوم غنی شده‌شان را بالا ببرند که اکنون ممکن است از میزان ۱۲ برابر بیش از حد تعیین شده در توافق هسته‌ای فراتر رود. ایران نسبت به زمان روی کار آمدن ترامپ، به طور نظری به ساختن یک سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر است.

واشنگتن‌پست در بخش دیگری از این تحلیل به نقل از رابرت لیتواک، کارشناس یک مؤسسه تحقیقاتی امریکایی نوشت: رویکرد‌های سختگیرانه ترامپ برای مقابله با ایران از جمله طرح شکست‌خورده دولتش در سازمان ملل برای بازگردانی سریع تحریم‌ها علیه ایران تحت توافقی که امریکا پیش‌تر آن را رد کرده بود، موجب انزوای دیپلماتیک امریکا شد، نه ایران.

این روزنامه افزوده است که «فشار حداکثری» همچنین باعث متوقف شدن ایران نشد و حکومت ایران جایگاه مهمش را در یمن، عراق، لبنان و سوریه توسط نیرو‌های نیابتی و متحدانش حفظ کرده است که در برخی موارد موقعیت این متحدان و نیرو‌های نیابتی نسبت به چند سال پیش قوی‌تر شده است.

پاسخ مضاعف مقاومت

«اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» در پیامی توئیتری در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال ماجراجویی ترامپ، گفت: «محور مقاومت در کمال آمادگی و هوشیاری قرار دارد و به هر تهدیدی از جانب ترامپ دیوانه، مضاعف پاسخ می‌دهد.»

شیخ «اکرم الکعبی» ادامه داد: «مقاومت نه عقب‌نشینی می‌کند، نه شکست می‌خورد و نه هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای دارد.»

وی همچنین ضمن تأکید بر مقابله با اشغالگران تا آزادسازی کامل سرزمین، افزود: «مقاومت به خواست خداوند در مسیر امام‌حسین علیه‌السلام ثابت‌قدم خواهد بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار