کد خبر: 1023464
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
شمارش معکوس برای لغو یکی از تحریم‌های ظالمانه آغاز شد
شمارش معکوس برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و یک‌شنبه هفته آینده (۲۷ مهرماه) به نقطه صفر خواهد رسید.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در سال ۱۳۵۸ زمانی که دانشجویان پیرو خط امام لانه جاسوسی امریکا در تهران را تصرف کردند، یکی از اولین اقدامات دولت کارتر در مقابله با انقلاب اسلامی ایران، اعمال محدودیت‌هایی رسمی درباره تحویل سلاح‌های خریداری شده ایران بود. به رغم اینکه این تحریم‌ها بعد‌ها با آزادی دیپلمات‌های امریکا به ظاهر متوقف شد، اما دولت ریگان این تحریم‌ها را بار دیگر و این بار با شدتی بیشتر علیه ایران باز گرداند.

در دهه ۹۰ و در دولت کلینتون دایره این تحریم‌ها به سمت تجهیزات دوگانه با قابلیت استفاده در تسلیحات نظامی نیز حرکت کرد. در دولت دوم کلینتون با فشار گسترده لابی صهیونیستی تحریم‌های تسلیحاتی به سمت سایر فروشنده‌های تسلیحاتی ایران از جمله چین و روسیه نیز منحرف شد که نمونه آن تحریم شرکت‌های روسی و چینی فروشنده تسلیحات به ایران بود. این تحریم‌ها عمدتاً از سوی امریکا علیه طرف‌های معامله ایران اعمال می‌شدند، اما با مطرح شدن پرونده هسته‌ای ایران زمینه برای جهان شمول کردن این تحریم‌ها فراهم شد.

تحریم‌های تسلیحاتی از کجا شروع شد

از ابتدای مطرح شدن پرونده تسلیحاتی ایران امریکایی‌ها تلاش فراوانی کردند تا این پرونده را با تسلیحات تهاجمی ایران پیوند دهند. از آنجا که مسائل مطرح شده درباره پرونده هسته‌ای ایران بحث سلاح‌های پرتابی را در بر می‌گرفت، زمانی که قطعنامه پرونده ایران با فشار کشور‌های غربی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شد، به موازات برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌هایی علیه برنامه‌های دفاعی ایران نیز اعمال شد. بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه مارس سال ۲۰۰۷ تصویب شد تحریم‌هایی علیه برنامه توسعه موشک‌های بالستیکی ایران به تصویب رسید. همچنین هر گونه صادرات و واردات سلاح‌های سنگین نیز از سوی ایران ممنوع شد. اوج این تحریم‌ها قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که علاوه بر ممنوعیت آزمایش هرگونه موشک بالستیک از سوی ایران و تشدید تحریم‌های مرتبط علیه نهاد‌ها و گروه‌های فعال در این حوزه به کشور‌های دنیا این اختیار داده شد تا محموله‌هایی که از ایران یا به ایران از طرق مختلف جابه‌جا می‌شوند، مورد بازرسی قرار دهند. البته این فشار‌ها هرگز نتوانست برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران را متوقف کند و پیشرفت‌های گسترده ایران در حوزه افزایش برد و توان حمل کلاهک‌های هسته‌ای نمونه‌ای از آن است. با آغاز مذاکرات برجام بحث پایان تحریم‌های تسلیحاتی نیز در دستور کار دو طرف قرار گرفت که در نهایت با چانه‌زنی‌های فراوان در نهایت قرار شد به مدت پنج سال محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حفظ شود و بعد از مدت زمان ذکر شده تمام تحریم‌های تسلیحاتی برداشته شود. البته در این میان پیشنهاد روسیه و چین انقضای کامل تحریم‌های تسلیحاتی با اجرای کامل برجام بود که با توافق بین ایران و امریکا برای کاهش سایر اختلافات قرار شد تا مدت زمان ذکر شده برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی تعیین شود.

برداشته شدن تحریم‌ها چه امکاناتی در اختیار ایران قرار می‌دهد

به رغم تعهدات مندرج در برجام برای لغو تمام تحریم‌های تسلیحاتی با خروج امریکا از برجام در اردیبهشت سال ۹۷ فشار امریکا برای بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی آغاز شد و این فشار‌ها در شهریور ماه سال جاری به اوج رسید.

مبنای اصلی استدلال امریکایی‌ها در خصوص بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران قرائت حقوقی آن‌ها از بند‌های ۱۱ تا ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص بازگشت تحریم‌ها بود. بر این اساس امریکایی‌ها مدعی بودند که به دلیل مشارکت در ایجاد برجام حق بازگشت پذیری تحریم‌ها را با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد داشتند. این استدلال امریکایی‌ها با وجود فشار‌های فراوان بر اعضای شورای امنیت سازمان ملل مورد موافقت آنان قرار نگرفت و قطعنامه مستقل امریکایی‌ها نیز با قاطعیت از سوی اعضای شورا بدون نیاز به وتوی روسیه و چین رد شد.

با رسیدن موعد برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ۲۷ مهرماه و اعلام رسمی آن از سوی سازمان ملل ایران بالاخره توانست در یک مرحله تحریم‌های یکجانبه امریکا را متوقف کند. از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم‌ها امکان واردات و صادرات تسلیحات نظامی ساخته شده توسط ایران فراهم می‌شود.

برخی اتفاقات نشان می‌دهد که امریکایی‌ها برای نگرانی از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران دلایلی واقعی داشتند. روس‌ها از هم اکنون علاقه‌مندی خود را برای فروش سلاح به ایران ابراز کرده‌اند. از سوی دیگر با پایان تحریم تسلیحاتی ایران، نیرو‌های مسلح ایران می‌توانند بدون هیچ محدودیتی سلاح‌های ساخت خود را در دنیا و کشور‌های منطقه به فروش برسانند. ناگفته نماند که تاکنون نیز برخی از سلاح‌های ایرانی همچون سلاح تک‌تیرانداز صیاد و موشک هدایت‌شونده ضد زره دهلاویه حضور مؤثری در نبرد با گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه داشته‌اند. با برداشته شدن این تحریم‌ها سلاح‌های ایرانی فرصت جولان بیشتری در منطقه خواهند داشت. البته در کنار این محدودیت‌های اعمال شده علیه برخی فرماندهان نظامی و همچنین سازمان‌های دفاعی و نظامی کشورمان نیز از بین خواهد رفت.

از یک‌شنبه می‌توانیم تسلیحات بخریم و بفروشیم

در همین باره روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت با تبریک رفع تحریم ظالمانه تسلیحاتی کشورمان از ۲۷ مهرماه به ملت ایران گفت: این تحریم ظالمانه ۱۰ ساله با مقاومت مردم و تلاش دیپلمات‌های کشورمان، از روز یک‌شنبه ۲۷ مهرماه و به رغم تلاش‌های چهار ساله امریکا، رفع می‌شود. رئیس جمهور افزود: آن‌ها که می‌گویند برجام چه کار کرده است این یکی از آن‌ها است. از یک‌شنبه می‌توانیم تسلیحات بخریم و بفروشیم و این یکی از آن اقداماتی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد.

روحانی در ادامه به اقدامات ویرانگر حاکمان کاخ سفید در منطقه اشاره کرد و گفت: ببینید این‌ها با افغانستان چه کردند و در این کشور چه خبر است و غرب و شرق آن در دست کیست؟ آن‌هایی که ادعای از بین بردن داعش را داشتند ببینید چه کار کردند؟ دولت امریکا بگوید کدام موفقیت را در سیاست خارجی طی چهار سال گذشته به دست آورده است؟

رئیس جمهور با بیان اینکه حاکمان کاخ سفید در تمام موارد شکست‌خورده‌اند، اظهار داشت: آن‌ها حتی یک موفقیت ندارند جز اینکه با زور و با لحن بی ادبانه‌ای که مدیر یک جمع کوچک هم از آن لحن و کلمات استفاده نمی‌کند، سخن بگویند که البته نشان می‌دهد ایستادگی و قدرت ملت ایران آن‌ها را به شدت عصبانی کرده و به زانو در آورده است.

دولت فقط شعار نمی‌دهد

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت فقط شعار نمی‌دهد، به بخشی از دستاورد‌های کشور اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی ما یک گام به جلو برداشته و امسال میزان گندم خریداری شده نسبت به پارسال ۷ درصد افزایش داشته است. میزان تولیدات کشور در یک ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱‌درصد و میزان فروش ۱۴ درصد رشد داشته است و این رقم رشد طی شش ماه گذشته در بخش تولید در حوزه صنعت ۴/۶ درصد و در فروش ۸ درصد بوده است. رئیس جمهور میزان افزایش صادرات غیرنفتی در یک ماه اخیر نسبت به مردادماه را نیز ۲۵ درصد عنوان کرد و گفت: روند صعودی صادرات غیرنفتی کشور شروع شده و در شش ماهه دوم شرایط ما از لحاظ اقتصادی بهتر خواهد شد.

روحانی در همین ارتباط به میزان تقاضای سرمایه گذاری در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: تقاضای سرمایه گذاری در کشور در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد و در صدور پروانه بهره‌برداری نسبت به پارسال ۸ درصد رشد داشته است. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت به تلاش‌های خود در عرصه افزایش تولید در سال جهش تولید ادامه خواهد داد، گفت: موفقیت ما زمانی بیشتر می‌شود که همه دست به دست هم بدهیم و یکدیگر را یاری کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
0
0
برداشتن این محدودیت ها برای مردم و مملکت نان و اب نمیشه جناب روحانی دو رو .
اخر اخرش میشی مانند کره شمالی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
0
0
باز هم کُد دادن رئیس جمهور......
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار