سرویس اقتصادی جوان آنلاین: روزگذشته زنگنه به مجلس رفت تا درباره عملکرد وزارت نفت گزارشی ارائه دهد؛ گزارشی مملو از فرار به جلو و انداختن تقصیرها گردن این و آن، اما برخی نمایندگان با اشاره به اینکه تصمیمات وزارت نفت گاهاً منافع جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته است، نسبت به عملکرد وی واکنش نشان دادند.
علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس پس از گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت به مجلس اظهار داشت: «ما باور داریم که ایران تحریمپذیر نیست و میتوانیم از شرایط فعلی یک فرصت طلایی بسازیم و کشور را در جهت پیشرفت و آبادانی و رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی بهرهمند کنیم.»
وی خطاب به زنگنه افزود: «آقای زنگنه! ما خسارتهای جدی را دیدیم که نیاز به دقت دارد و این خسارتها بیش از صدها میلیارد دلار است.»
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در صحن علنی پارلمان تأکید کرد: «خسارتهای متعددی که ما در این حوزه دیدهایم بخشی از آن عدم النفع است و بخش دیگر آن خسارتهای جدی مستقیمی است که ما از آن برخوردار شدهایم؛ یکی از خسارتهای ما در حوزه قراردادهای نفت و گاز است. کرسنت، توتال، استات اویل، قرارداد با ترکمنستان، بوتاش و... شرایطی است که به ما تحمیل شد و عدم الانفع برخی از این قراردادها دهها میلیارد دلار است و جرائمی که پرداخت کردیم معلوم و بخشی از آن مشخص نیست.»
کاهلی در توسعه میادین مشترک
زاکانی با تأکید بر اینکه در توسعه میادین مشترک کاهلی صورت گرفته است، گفت: «میدان فرزاد B در یک شرایطی به سر میبرد که عربستان عملاً یکهتازی میکند، در مورد پارس جنوبی طی هفت «سال ۳۵ میلیارد دلار عدم النفع به دلیل سیاست غلطی که اعمال شد، داشتیم.»
ترجیح زنگنه
علیرضا زاکانی در مورد تحقیر توان دفاعی گفت: «ترجیح جناب آقای زنگنه و دوستانشان در شرایط متوازن نیز واگذاری قراردادهای نفتی به شرکتهای خارجی بود و البته آثار و تبعات اعتماد به این شرکتها بر ما معلوم شده است. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به گاز فلر گفت: سالانه یک میلیارد دلار در این زمینه عدم النفع، آلایندگی داریم.»
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه ما بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیهبندی بنزین خسارت دیدیم، گفت: «ما میتوانستیم از سهمیهبندی بنزین در جهت سازندگی کشور استفاده کنیم، اما از آن بهره نبردیم.»
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاصله ایجاد شده در حوزه بهینهسازی با سیاستهای برنامه ششم توسعه گفت: «اقداماتی باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد، از جمله تنوع فروش نفت خام، احداث ذخیرهسازها، ناظر به گاز طبیعی و میعانات، احداث پالایشگاه به ویژه پتروپالایشگاهها، تجدیدنظر در دقت نداشتن در حوزه ظرفیتهای داخلی. در این مورد آخر ضررهای بسیاری دیدیم، وزارت نفت میتواند روزانه تا ۵۰ هزار بشکه میعانات را تبدیل به نفتا کند و در بازار مصرف به فروش برساند و ارز مورد نیاز را به کشور برگرداند، اما این کار صورت نمیگیرد.»
وی افزود: «مشکل بعد ناظر به قراردادهایی است که اخیراً بسته شده مثل فاز چهارم ستاره خلیجفارس که البته زمین آن هنوز تحویل داده نشده است. آقای وزیر اصرار به قرارداد سیراف دارد، در حالی که در سیراف نسبت به ستاره خلیج فارس سه برابر زمان به خود اختصاص میدهد و قیمت خلیجفارس نیز یک دوم آن خواهد بود.»
زاکانی با بیان اینکه انتقال خط لوله گاز به عمان از دیگر کارهایی است که وزارت نفت باید در دستور کار قرار دهد، گفت: «وزیر نفت باید نسبت به ایجاد دیپلماسی انرژی دقت لازم را داشته باشد به خصوص در ارتباط با پاکستان تجدیدنظر کند.»
۱۹۰۰ پرونده قاچاق سازمان یافته
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «وزیر نفت سلسله کارهایی را نیز نباید انجام دهد و به اعتقاد مرکز پژوهشهای مجلس تجدیدنظری باید در ارتباط با اولویتها صورت گیرد، از جمله ایجاد انحصار در فروش که به مشکل جدی تبدیل شده یا فساد در فروش نفت خام؛ متأسفانه با قاچاق سازمان یافته شده با هزار و ۹۰۰ پرونده مواجهیم.»
هشدار درباره تحمیل قطع نفت و گاز
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «فعال کردن بخش داخلی صنعت نیز از جمله کارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، متأسفانه آقای وزیر اشکال راهبردی در سالهای ۸۲ و ۹۷ به سیستم وارد کرده است، ما حدود ۶۰۰ ماشین دوار بالای ۴ هزار اسب بخار و ۱۱ هزار زیر ۴ هزار اسب بخار داریم، آقای وزیر در سال ۸۲ و ۹۷ اعلام کرد که این ماشینها حق تعمیر ندارند و باید برونسپاری شوند. ما برای تعمیر و استفاده مجدد از این ماشینها دو سال زمان نیاز داریم و با نگاه آقای وزیر تا دو سال آینده اگر اقدامی صورت نگیرد قطع نفت و گاز به کشور تحمیل میشود.»
زاکانی ادامه داد: «نکته حائز اهمیت دیگر ناظر بر معماری تولید پتروشیمی در کشور است، در این حوزه سیاستهای غلطی اعمال شده که مشکل آفرین خواهد شد.»
وی پیشنهاد کرد: «ابعاد مختلف این حوزه در محیط کارشناسی باید بررسی شود و پیشنهاد اصلاحی به وزیر نفت و کمیسیون انرژی ارائه شود، بنابراین پیشنهاد ما تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و نمایندگان وزیر نفت و مرکز پژوهشهاست تا طی ۱۰ روز ابعاد ماجرا را بررسی و پیشنهاد عملیاتی مورد تفاهم را به مجلس تقدیم کنیم.»
دفاع وزیر نفت
زنگنه در این جلسه، در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه اطلاعات مناطق حیاتی نفتی به قطریها داده شده است، گفت: «ما در سال ۹۶ مصوبه شورای امنیت ملی داریم که چگونه اطلاعات داده شود و ما طبق آن مصوبه عمل کردیم و گفتند برنامه توسعه انرژی داده نشود و دولت این برنامه توسعه را تصویب کرده است.»
وزیر نفت در مورد سهمیهبندی بنزین که علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس تصریح کرده بود که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیهبندی بنزین خسارت دیدیم، گفت: «مگر سهمیهبندی بنزین را من لغو کردم؟ لغو سهمیهبندی بنزین تصمیم دولت بوده و مجلس نیز در زمان خودش هیچ مخالفتی با آن نکرد.»
وی تصریح کرد: «در مورد قرارداد با توتال ما به تکنولوژی آنها نیاز داشتیم و موضوع فشارافزایی که یکی از نمایندگان به آن اشاره کرد، با افت تولید در پارس جنوبی مواجه میشود و در سالهای آینده مشکل ایجاد میکند، ما در سند تراز مصرف و تولید گاز آوردیم هر فاز پارس جنوبی به یک میلیارد دلار برای جلوگیری از افت تولید نیاز دارد. از سوی دیگر نکتهای که باید درخصوص انعقاد قرارداد با توتال فرانسه به آن اشاره کنم این است که چینیها هم از تکنولوژی مورد نیاز در این بخش برخوردار نبودند، علاوه بر آن نه تنها توتال بلکه چینیها هم به دلیل تحریم حاضر نشدند برای فعالیت در این بخش همکاری کنند.»