مروری بر جبهه ملی؛ از دوستان مصدق تا شاپور بختیار
جبهه ملی چهارم به رهبری دکتر کریم سنجابی، شاپور بختیار و غلامحسین صدیقی شکل می‌گیرد. در سال‌های ۵۶ و ۵۷، این گروه تبدیل به محور اصلی مطبوعات ایران می‌شود و به‌شدت به‌عنوان یک جریان سیاسی سکولار در ایران که گرایش مذهبی ندارد و با غرب بهتر می‌تواند گفت‌وگو کند شناخته می‌شود
یادداشت «محمدرضا کائینی» به‌مناسبت سالروز درگذشت سیمین دانشور
یک بارخانم دانشور تلفن کرد و گفت: اگر عباس با شما تماس گرفت، بگو فلانی می‌گوید:سنگین بنشین و داستان هایت را بنویس و مرتب با رسانه‌های خارجی مصاحبه راه نینداز...
نظری بر اثر تاریخی- روایی «خاطرات شهید محلاتی»
نظری بر آغاز و انجام ایده حکومت نظامی به مثابه واپسین راه‌حل رژیم پهلوی
شکست حکومت نظامی ازهاری عملاً نشان داد آخرین و مهم‌ترین تصمیم شاه، یعنی تشکیل یک دولت نظامی که نخست‌وزیر آن رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران بود و اعضای آن را فرماندهان نیرو‌ها و امرای ارتش تشکیل می‌دادند در مقابل مخالفان ناتوان بود و دولت و نیرو‌های مسلح قادر به جلوگیری از بروز انقلاب نیستند.
«مشاهداتی از ماه‌های اوج گیری انقلاب اسلامی» درگفت‌وشنود با حجت الاسلام حسن حسن‌زاده کاشمری
مردم واقعاً از رژیم شاه و اختناق وحشتناکی که بر کشور حاکم کرده بود می‌ترسیدند و خیلی کم بودند کسانی که می‌دانستند مبارزین دارند چه کار می‌کنند
مرتضی میردار معاون تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی دیدار اهالی تاریخ با رهبر معظم انقلاب را روایت می کند.
به میزبانی خانه موزه سیمین و جلال
مراسم هفتمین سالگرد درگذشت سیمین دانشور جمعه ۱۷ اسفند در خانه موزه جلال و سیمین برگزار می‌شود.
یادداشت «محمدرضا کائینی» به‌مناسبت سالروز درگذشت مصدق
این قلم در افواه تاریخ پژوهی، بیشتر خود را به عنوان منتقد دکتر محمدمصدق نمایانده است. چه اینکه ناکامی نهضت ملی ایران را، بیش از هرچیز در قبضه خطایای عمدی وسهوی او می‌بیند.
بنی‌صدر چگونه سقوط کرد
اگرچه بنی‌صدر تا قبل از ماجرای ۱۴ اسفند ارتباط چشمگیری با منافقین نداشت و منافقین هم نقشی در پیروزی بنی‌صدر در انتخابات ریاست‌جمهوری نداشتند، اما ۱۴ اسفند نقطه آغازی بود برای پیوند جدی آن‌ها به‌منظور نیل به مقاصد مشترکی که در سر داشتند
اسرار جنگ جهانى اول و عنایت حضرت صاحب‌الامر (عج) به ایران اسلامی
در نگرش فلسفه تاریخی استاد ابوالحسنی، حقایق و پدیده‌های هستی نه تنها در پوسته ظاهری آن «محسوسات مادی» محدود نمی‌شوند، بلکه دو عرصه «محسوس» و «نامحسوس» یا به تعبیر قرآن‌کریم «غیب» و «شهادت» را درمی‌نوردند. بنابراین علل و اسباب ظاهری در «طولِ» علل و اسباب باطنی و غیبی قرار داشته است و «تعارض و تزاحم» میان آن دو وجود ندارد.
۵