تجربه شیرین خانواده‌ای که هزینه ماهانه خود را با چند راهکار ساده به نصف کاهش دادند
در گام نخست، به اتفاق همسرم هزینه‌های جاری ماهانه را مرور کردیم. ابتدا مشخص کردیم بخش اصلی دریافتی ما صرف چه چیز‌هایی می‌شود؟ اگر شما ندانید پولتان چگونه و بابت چه چیزی خرج می‌شود، نمی‌توانید تصمیم بگیرید چه هزینه‌ای را باید کاهش دهید؟
در المپیک زندگی همه برنده نمی‌شوند
در عصری زندگی می‌کنیم که امکانات زندگی متنوع و فراوان شده و در بیشتر زندگی‌ها این امکانات آسایشی در حد مطلوبی دیده می‌شود. از شیر آب گرم و سرد تا صندلی‌های ماساژ کمترین و بیشترین اسباب آسایشی هستند که می‌توان در خانه تصور کرد.
مرز میان رفتار آگاهانه و اعتیاد‌های رفتاری کجاست؟
اگر می‌خواهید ببینید چقدر درگیر عادت‌ها شده‌اید یا نه، ببینید که چقدر رفتارهایتان را به صورت آگاهانه و با حضور انجام می‌دهید. این یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که می‌تواند مرز میان عمل آگاهانه و شرطی شده و عادت‌گونه را روشن سازد. مثلاً نگاه کنم ببینم که آیا رفتن من به محل کار آگاهانه است یا نه، شکل یک عادت تکراری را به خود گرفته است
کنشگرانه رفتار کنیم نه منفعلانه
در یک رستوران، سوسک ناگهان از جایی پر می‌زند و روی لباس یک خانم می‌نشیند. آن خانم از روی ترس شروع به فریاد زدن می‌کند. او وحشت‌زده بلند می‌شود و سعی می‌کند با پریدن و تکان دادن دست‌هایش سوسک را از خود دور کند.
کارشناسان در گفت‌وگو با «جوان» از تغییرات مثبت سبک خرید مردم می‌گویند
اگر ما بتوانیم سبک خرید دانه‌ای و به اندازه مصرف روز را به مردممان آموزش دهیم در اثر این امر هم بازار تنظیم می‌شود و هم قاعده شرعی پیشگیری از اسراف رخ می‌دهد. در نتیجه دست مسئولان ذیربط و متولیان امر برای تنظیم بهتر بازار بازتر می‌شود و در نهایت هم به دلیل احتکار در درون خانه‌ها، ما با کمبود کالا مواجه نخواهیم بود
یاد عروسی‌های ساده قدیم در حیاط خانه‌ها به خیر
اگر علت از هم گسستگی زندگی‌ها را در دادگاه‌های خانواده و مراکز متصدی آسیب‌شناسانه طلاق جویا شویم در اکثریت آن‌ها چیزی جز چشم و همچشمی، تشریفات و تجملگرایی نیست
چرا تعامل برای هم افزایی در جامعه ما کمرنگ است؟
دنیای آدم‌ها می‌توانست شاهد چه هم‌افزایی‌های خیره‌کننده‌ای باشد. چقدر می‌توانست دنیای ما دنیای متفاوت و زیباتری باشد. وقتی که آدم‌ها از نام عبور می‌کردند. اگر ما می‌توانستیم با هم کنار بیاییم و کار کنیم دنیای ما چه بهشتی می‌شد. من می‌خواهم به تنهایی صاحب ویترین افتخارات شوم و نام من در همه جا برده شود و اجازه نمی‌دهم که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دیگران در مسیر درست خود قرار بگیرد
چگونه از هیاهوی ذهن رها شویم و طعم سکوت را بچشیم؟
اگر بتوانی خود را از آن عادت‌های کهن و از آن شرطی‌شدگی‌ها و تصویرسازی‌ها و زمان‌سازی‌های ذهن و یاد آن فلان و آن فلانه رها کنی و در آب غوطه وری شوی بعد از مدتی تو هم عین آب می‌شوی. یعنی تو هم همان خصلت‌های آب را به خود می‌گیری. تو هم زلال می‌شوی، آن وقت تو هر کجا که بروی انگار که آب آنجاست، انگار که آب به آنجا رفته است
جعبه سیاه توقف در گذشته و مچاله شدن در مشت غم‌ها و افسردگی‌ها را باز کنید
اگر دقت کنید می‌بینید ریشه همه فکر‌های آزاردهنده به گذشته ما برمی‌گردد. درون من مثل دادگاهی است که هر لحظه تشکیل می‌شود. یک قاضی حی و حاضر و شبانه‌روزی هم که به استخدام من درآمده است، یا بهتر است بگویم من به استخدام او درآمده‌ام و این قاضی شبانه‌روزی هر لحظه آماده است که مرا متهم و بلافاصله محکوم کند
چطور می‌توانیم الگو‌های فکری‌مان را رصد کنیم؟
منشأ بسیاری از افکار ما در چند الگوی مشخص و تکرارشونده است: من قضاوت می‌کنم، من مقایسه می‌کنم، من منفی‌بافی می‌کنم و... به یک معنای وسیع‌تر من در تماس با آن چیزی که واقعاً هست و وجود دارد نیستم، بلکه با یک ذهنیت دارم به آنچه در بیرون می‌گذرد نگاه می‌کنم
۱۵