جايگاه «طلب» در ساختار آفرينش از منظر فلسفه اسلامي
می‌توان هدف دعا در اسلام را تأثيري متافيزيکي يا تسريع در تهيه اسباب مقدرات بشري دانست اما در فلاسفه اسلامي با تبيين مفهومي از دعا که منطبق بر فهم فلسفي در چارچوب اسلام باشد، به تشريح ماهيت دعا و چگونگي تأثير آن بر مقدرات پرداخته‌اند و دعا را از جمله قوانين نظام‌مند در عالم هستي به شمار آورده‌اند.
عمر خيام را گرچه در روزگار حاضر به عنوان يک شاعر پرآوازه به سبب رباعياتش مي‌شناسند، اما کمتر کسي به بعد شخصيتي ديگر وي به عنوان يک فيلسوف و متفکر اشاره مي‌كند.
صعود به حقیقت انسانیت در دوره ای که ما زندگی می کنیم سخت تر شده است...
به مناسبت روز بزرگداشت صدرالمتالهین ؛
«وقتی دیدم زمانه با من سر دشمنی دارد و به پرورش اراذل و جهال مشغول است و روز به روز شعله‌های آتش جهالت و گمراهی برافروخته‌تر و بد حالی و نامردمی فراگیرتر می‌شود ناچار روی از فرزندان دنیا برتافتم و دامن از معرکه بیرون کشیدم».
کلمه نیایش و پرستش معادل عبادت و دعاست و یکی از مصادیق آن نماز است. معنی این دو واژه نوعی انفصال از عالم مادی و خارج شدن از جو حیوانی و اتصال به عالم معنوی و الهی است.
سخن درباره آرا و آثار فیلسوفان مسلمان نشانه‌ای از حیات فلسفه اسلامی است. درواقع ما با بحث درباره مفاد آرا و آثار فیلسوفان مسلمان در طول زمان، به نوعی به زنده نگه‌داشتن این فلسفه کمک می‌کنیم؛ این حیات البته ممکن است صرفا تنفس باشد و نه حضور تاثیرگذار در عرصه عمومی جامعه.
در همایشی با حضور خسروپناه و اعوانی مطرح شد
همایش بزرگداشت «مارتین لینگز» یکی از فلاسفه سنت‌گرای معاصر، هفته گذشته در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک
حقیقتا بزرگترین سپاسمان از پروردگار را باید به دلیل قرار دادن این ماه سراسر نور در تقویم بندگی انسان بگذاریم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرماید: یکی از درس‌های بزرگ ماه رمضان که در خلال دعا و روزه و تلاوت قرآن در این ماه باید آن را فرا بگیریم، این است که با چشیدن گرسنگی و تشنگی، به فکر گرسنگان و محرومان و فقرا بیافتیم.
۱۴