کد خبر: 890737
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
با گذشت دو هفته از آغاز به کار ضیایی در فدراسیون والیبال یکی از خبرگزاری‌‌ها از برنامه‌های رئیس جدید برای اصلاحات به خصوص در لیگ والیبال خبر داده است...
سعید احمدیان
با گذشت دو هفته از آغاز به کار ضیایی در فدراسیون والیبال یکی از خبرگزاری‌‌ها از برنامه‌های رئیس جدید برای اصلاحات به خصوص در لیگ والیبال خبر داده است، اصلاحاتی که با توجه به برخی معضلاتی که در لیگ دیده می‌شود، می‌تواند آغازی برای بهبود کیفیت و کمیت والیبال باشگاهی باشد، به خصوص که در سال‌های اخیر رفت و برگشت باشگاه‌‌ها به جدول مسابقات و حاشیه‌‌هایی که روی سکو‌‌ها رخ می‌دهد، سبب شده تا والیبال به‌رغم رشد موشکی در سطح ملی و رسیدن به سطح تیم‌های مطرح دنیا، نتواند در سطح باشگاهی هم سطح ملی پیشرفت کند و به جایگاهی که در بین تیم‌های دنیا انتظار می‌رود، برسد. حذف تیم بانک سرمایه قهرمان لیگ در همان مرحله گروهی جام باشگاه‌های جهان به خوبی نشانگر فاصله‌ والیبال ملی و باشگاهی کشورمان در رقابت‌های جهانی است. در همین راستا به نظر می‌رسد برای تقویت روزافزون والیبال ملی کشورمان، علاوه بر تقویت تیم‌های پایه و اهمیت دادن به امر استعدادیابی، تقویت باشگاه‌‌ها و بالا بردن کیفیت و سطح لیگ والیبال از جمله عواملی است که می‌تواند به تثبیت و پیشرفت بیشتر والیبال ملی در بین تیم‌های مطرح جهان کمک کند. 

بدیهی است که باشگاه‌های کشورمان به عنوان تغذیه‌کننده تیم ملی، نقش مهمی در آماده‌سازی و همچنین کشف استعدادهای نوظهور والیبال دارند، به همین خاطر برنامه‌های رئیس جدید فدراسیون برای تقویت ضعف‌‌هایی که متوجه لیگ والیبال است، می‌تواند در انتها به نتایج درخشان‌تر والیبال در مسابقات جهانی و المپیک ختم شود. البته بر خلاف سال‌های گذشته در فصل جاری لیگ والیبال خبری از حاشیه‌های روی سکو‌‌ها و همچنین درگیری‌‌های بازیکنان در داخل زمین تا امروز نبوده و چنین مواردی که به وجهه والیبال کشورمان لطمه می‌زند به حداقل رسیده است، با این حال همان طور که همه کارشناسان و پیشکسوتان والیبال اذعان دارند، لیگ و باشگاه‌‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که سبب شده تا لیگ والیبال از جایگاه واقعی‌اش، فاصله گرفته باشد. 

رقابت نابرابر باشگاه‌‌ها یکی از مهم‌‌ترین ایراداتی است که متوجه لیگ است، مسئله‌ای که سبب شده تا باشگاه‌های متمول با توجه به وصل بودن به بودجه عمومی کشور با جذب بهترین بازیکنان ملی پوش کشورمان، عملاَ قبل از شروع لیگ تکلیف قهرمان را مشخص کنند. تنها نگاهی به قهرمانان لیگ در چند سال اخیر بیانگر این است که ملی‌پوشان در تیم‌های بانک سرمایه و پیکان با توجه به پشتوانه قوی مالی‌ که دارند، تقسیم شده‌اند و عملاً تیم‌های دیگر لیگ برای رده سوم به بعد می‌جنگند. این رقابت نابرابر باعث شده تا رقم قرارداد‌‌ها در لیگ والیبال حتی از فوتبال‌‌ها هم بالاتر برود، هرچند قراردادهای میلیاردی در لیگ والیبال تنها محدود به ملی پوشان می‌شود اما بالا رفتن رقم قرارداد والیبالی‌‌ها آن هم بدون اینکه ضابطه‌ای برای آن مشخص باشد، سبب شده باشگاه‌‌هایی که از نظر اقتصادی توان اندکی دارند، عملاَ در رقابت با تیم‌های متمول نتیجه را واگذار کنند. 

هرچند چنین رقابتی در ورزش دنیا ناگزیر است و همواره تیم‌های متمول توانسته‌اند با تکیه بر توان مالی‌شان راه زیادی را در کسب قهرمانی بروند اما در کشورمان با توجه به خصوصی نبودن باشگاه‌های پولدار و استفاده آنها از بودجه عمومی کشور، برای رقابتی‌تر شدن لیگ والیبال تدبیری باید اندیشید. در همین راستا شنیده‌‌هایی که درباره برنامه‌های ضیایی برای محدودیت جذب ملی پوشان و همچنین تعیین سقف قرارداد در لیگ به گوش می‌رسد قدم مثبتی در بهبود والیبال باشگاهی کشورمان است. محدودیت جذب ملی پوشان که پیش از این در لیگ بسکتبال هم اجرا‌‌ می‌شد، می‌تواند با پخش شدن بازیکنان بزرگ در تیم‌های مختلف سبب رقابتی‌تر شدن مسابقات لیگ شود، علاوه بر این اجرایی شدن چنین طرحی سبب با‌انگیزه‌تر شدن بازیکنان جوان در تیم‌های مختلف و انتقال تجربه ملی‌پوشان به پشتوانه‌های والیبال کشورمان منتهی شود و آینده والیبال را تضمین کند. 

هچنین اجرایی شدن تعیین سقف قرارداد باشگاه‌های متمول و پولدار را محدود خواهد کرد و به تیم‌‌هایی که بنیه اقتصادی کمتری نیز دارند، این انگیزه را خواهد داد که آنها نیز فصل نقل و انتقالات دست و پا بسته نخواهند بود و باشگاه‌های متمول والیبال با توجه به بودجه کلان شان نمی‌توانند با برای حذف دیگر باشگاه‌‌ها از جذب بازیکنان بزرگ، رقم قرارداد‌‌ها را بدون هیچ قائده‌ای بالا ببرند، طوری که کمتر باشگاهی توان رقابت با آنها را داشته باشد. در مجموع عملی شدن شنیده‌‌هایی که درباره اصلاحات رئیس جدید فدراسیون والیبال برای رقابتی‌تر شدن لیگ به گوش می‌رسد، به طور قطع خواهد توانست والیبال باشگاهی ایران را از حالت دو قطبی امروز خارج و و با بالا رفتن سطح لیگ، باشگاه‌های کشورمان نیز خواهند توانست مانند عرصه ملی در رده باشگاهی جهان هم جزو مدعیان قرار بگیرند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار