کد خبر: 890542
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷


رقابت در حوزه هاي مختلف بين المللي از جمله در سطح تجاري مسئله اي عادي است كه همواره وجود داشته است. در اين رقابت حتي كشورهاي غربي از اروپا تا آمريكا در برابر هم قرار مي گيرند. اگر چه سعي دارند در بده و بستان هاي دو يا چندجانبه به مقاصد خود برسند،‌ آما آنچه كه در حال خطرناك شدن است، نوع رفتاري است كه آمريكا در حال پيش گرفتن است.

واشنگتن در دوره دونالد ترامپ دنيا را به سمت جنگ هاي مختلف از قضا جنگ تجاري و اقتصادي پيش مي برد. اين جنگ نه تنها كشورهاي متحد مثل اروپا را در برمي گيرد، بلكه كشورهايي كه رويكردهاي مخالف سياسي با آمريكا دارند را بيشتر هدف گرفته است.

در اين ميان چين هدف اصلي آمريكا است. در همين زمينه دولتمردان چين هم نگران مسئله هستند و هم اينكه به دنبال يافتن راهي براي خروج از اين مسئله هستند. از طرفي رفتارهاي تلافي جويانه را نيز در نظر دارند. البته آمريكا براي مقابله با چين تنها به زمينه هاي اقتصادي نمي انديشد. بههمين منظور براي به دنبال تنگ كردن فضاي امنيتي به همراه متحدان منطقه اي خود در منطقه شرق و جنوب شرق آسيا عليه چين است.

در خصوص جنگ تجاري و اقتصادي آمريكا عليه چين 'گایو فونگ' سخنگوی وزارت بازرگانی اين كشور در گفت وگویی در پکن تاکید کرد: آمریکا حق ندارد خلاف مقررات سازمان تجارت جهانی رفتار کند. دولت آمریکا اعلام کرده است قصد دارد بررسی هایی را انجام دهد که بر اساس آن مشخص شود چین برای شرکت های خارجی تبعیض قائل نمی شود و سیاست های این کشور مانع تجارت عادلانه آنها نیست.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین با یادآوری اینکه در صورت لزوم، پکن دست به اقدام های تلافی جویانه علیه آمریکا خواهد زد، گفت: این کشور با سیاست مذکور که به بند 301 شهرت دارد به نظم تجاری در جهان لطمه می زند و تجارت بین المللی را مختل می کند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه اوت(اردیبهشت) سال گذشته دستوری صادر کرد مبنی بر اینکه به وضعیت شرکت های خارجی بخصوص آمریکایی در چین رسیدگی شود تا موانعی برای کار آنها وجود نداشته باشد و پکن علیه آنها تبعیض قائل نشود، این دستور در ماه جاری میلادی اجرا خواهد شد.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین تاکید کرد که اگر آمریکا بخواهد سیاست های یکجانبه و راهبردهای حمایت گرایی تجاری خود را دنبال کند ما هم از هر وسیله و ابزاری که لازم باشد برای حراست از منافع خود استفاده خواهیم کرد. این مقام چینی از آمریکا انتقاد کرد که به بهانه امنیت ملی خود، اجازه نقل و انتقالات سرمایه به چینی ها نمی دهد و نمی گذارد آنها معاملات و خریدهای تجاری شرکتی را انجام دهند. ظاهر شرکت 'علی بابا' در چین خواستار آن شده است یکی از شرکت های خدماتی مالی آمریکا به نام 'مانی گرام' را خریداری کند که دولت واشنگتن مانع این کار شده است.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در نخستین موضعگیری رسمی خود به خاطر اقدام مجلس نمایندگان امریکا در تصویب لوایحی در ارتباط با تایوان، به شدت به واشنگتن هشدار داد، این اقدامات نقض آشکار اصل "چین واحد" است.

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا به تازگی دو لایحه را تصویب کرد که بر اساس یکی از آنها ارتباطات و دید و بازدیدهای مقام های حکومتی میان تایوان و امریکا تسهیل می شود. در یکی دیگر از لوایح، از پیوستن تایوان به سازمان بهداشت جهانی به عنوان ناظر، حمایت شده است. هر دو این مصوبات از منظر چین، نقض اصل "چین واحد" است.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به این مصوبات گفت، کشورش با امریکا قراردادهای مشترکی دارد که بر اساس آنها امریکا حق ندارد ارتباطاتی با تایوان داشته باشد. زیرا ناقض اصل چین واحد است. پکن به شدت با این لوایح مخالف است و تصویب آنها را مداخله آشکار در امور داخلی چین می داند و نسبت به حساسیت مساله تایوان هشدار می دهد.

او به امریکا توصیه کرد، اکیدا از رابطه با مقام های تایوانی و دید و بازدیدهای متقابل خودداری ورزد و کاری نکند که روابط دو کشور لطمه بخورد.به رغم اظهارات هشدار آمیز وی و مطالب تهدید آمیز رسانه های چین در باره این اقدام امریکا، هنوز پکن اعلام نکرده است از چه راهی قصد دارد با این کار امریکا مقابله کند. این در شرایطی است که امریکا با وجود این هشدارها در سال گذشته میلادی با فروش یک میلیارد و 420 میلیون دلار اسلحه به تایوان موافقت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار