کد خبر: 890434
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سروان وحيد صاحبكاران*
يكي از روش‌هايي كه مجرمان سايبر در كلاهبرداري‌هاي نوين براي سرقت اطلاعات مهم بانكي و محتواهاي شخصي، خصوصي و خانوادگي كاربران به كار مي‌برند ارسال لينك‌هاي آلوده و ترغيب و تشويق كاربران براي كليك كردن روي لينك‌هاي آلوده حاوي بدافزار با هدف كلاهبرداري، اخاذي و سوء‌استفاده‌هاي غيراخلاقي از شهروندان در فضاي مجازي است. طي روزهاي اخير، بسياري از كاربران فضاي مجازي با توجه به فيلتر شدن برخي از شبكه‌هاي اجتماعي به جست‌وجوي ‌نرم‌افزارهاي فيلترشكن مي‌پردازند. در اين ميان بسياري از سودجويان در فضاي مجازي اقدام به نشر بدافزارهايي با نام فيلترشكن مي‌كنند كه با نصب و استفاده از اين بدافزارها آسيب‌هاي جدي به گوشي همراه كاربران وارد مي‌شود. 

برابر گزارش‌هاي واصله از شهروندان، اخيراً پيامكي براي برخي مخاطبان تلفن همراه ارسال شده كه در اين پيامك كاربر تشويق به دانلود فيلترشكن با نام يكي از كانال‌هاي معاند و مخالف نظام مقدس جمهوري اسلامي مي‌شود كه در صورت فعال كردن لينك مذكور گوشي و سيستم افراد آلوده و ضمن آسيب رساندن به اين دستگاه‌ها، از سوي افراد پيامك‌هايي به صورت اتوماتيك براي مخاطبان ارسال و آنها را نيز تشويق به نصب اين نرم‌افزارهاي جعلي و آلوده مي‌كند. 
 
كاربران محترم بايد دقت داشته باشند كه بسياري از نرم‌افزارهاي فيلترشكن از سوي افراد مجرم يا هكر طراحي و براي كاربران ارسال مي‌شود كه پس از نصب و اجراي آن به راحتي به اطلاعات گوشي و رايانه فرد دسترسي پيدا كرده و امكان بررسي و كنترل تمامي فعاليت‌هاي اينترنتي وي و دريافت اطلاعات شخصي مانند تصاوير، فيلم و شماره تلفن كاربر را خواهند داشت. 

با جدي گرفتن اصل نسبي بودن امنيت در فضاي مجازي، عدم دانلود نكردن فايل‌ها از سايت‌هاي نامعتبر و غيرمطمئن، بروز رساني آنتي‌ويروس و آنتي بدافزار رايانه‌هاي شخصي، عدم توجه به ايميل يا لينك‌هاي ناشناس، از بروز و ظهور مزاحمت‌ها، هتك حيثيت‌ها و كلاهبرداري‌هاي اينترنتي پيشگيري كرده و ضريب امنيت خود را در فضاي مجازي افزايش دهيد. 

* سرپرست پليس فتای گلستان 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار