کد خبر: 890404
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
بهره‌برداری حداکثری از دوران پسااغتشاشات
مجلس نمايندگان امريكا در حمايت از اغتشاشات در ايران با صدور قطعنامه‌اي، خواستار اعمال تحريم‌هاي گسترده عليه ايران به اتهام نقض حقوق بشر شد.
همانگونه كه پيش بيني مي‌شد و طي هفته گذشته عنوان شد موج تحريم‌هاي حقوق بشري به بهانه اغتشاشات صورت گرفته در برخي از شهرهاي ايران از مهم‌ترين پلان‌هاي ايالات متحده امريكا بعد از بي‌نتيجه بودن غائله هفته گذشته است. 

مجلس نمايندگان ايالات متحده سه‌شنبه شب با تصويب قطعنامه 675. H. Res با اكثريت قريب به اتفاق آرا، ايران را به نقض حقوق بشر متهم و از ناآرامي‌هاي برخي از شهرهاي كشور اعلام حمايت كرد؛ قطعنامه مورد اشاره از سوي اد رويس نماينده جمهوريخواه ارائه شده و از دولت امريكا مي‌خواهد تحريم‌هاي تازه‌اي عليه ايران وضع نمايد و در بخشي از آن آمده است: «[مجلس نمايندگان] به دولت توصيه مي‌كند از تحريم‌هاي هدفمند استفاده کند و براي برگزاري جلسات اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل و شوراي حقوق بشر سازمان ملل براي محكوم كردن نقض مداوم حقوق بشر توسط رژيم ايران و ايجاد ساز و كاري كه بر اساس آن شوراي امنيت بتواند اين موارد نقض را رصد كند، تلاش كند.» 

در بخش ديگري از اين قطعنامه از دولت امريكا خواسته شده با تسريع صدور مجوزهاي لازم، امكان استفاده از فناوري‌هاي ارتباطي در داخل ايران را فراهم نمايد و در ادامه از شركت‌هاي ارتباطي هم خواسته شده درخواست‌هاي دولت ايران براي محدود شدن دسترسي به برخي نرم‌افزارهاي پيام‌رسان را نپذيرند. 
  
درخواست اعمال تحريم‌هاي جديد ضدايراني

 آنچه از مفاد اين قطعنامه قابل برداشت مي‌باشد اين مسئله است كه موج سواري امريكايي‌ها روي موج خودساخته(اغتشاشات داخلي) به همين جا ختم نخواهد شد و در ادامه نيز بايد منتظر اعمال تحريم‌هایي بود كه در مفاد آن به صراحت به اغتشاشات داخلي ايران اشاره شده و از عدم مناسب بودن وضعيت حقوق بشري در ايران اشاره شود. 

درخواست رسمي مجلس نمايندگان امريكا از دولت اين كشور در قالب اين قطعنامه در حالي است كه بر اساس مصاديق متعدد دولت اين كشور نيز خود خواهان بهره‌برداري از اغتشاشات اخير برخي از شهرهاي كشور بوده و درخواست اخير مجلس نمايندگان امريكا قطعاً توسط كنگره و دولت دونالد ترامپ نيز مورد توجه قرار خواهد گرفت. 

قطعنامه صادره از سوي مجلس نمايندگان امريكا پس از جلسه اضطراري و البته بدون نتيجه شوراي امنيت سازمان ملل به در خواست نيكي هيلي نماينده امريكا در سازمان ملل رسانه‌اي شده است كه طي آن تلاش شد اين شورا نيز قطعنامه‌اي ضدايراني را صادر كند. 
حمايت‌هاي مستمر و صريح مقامات رسمي و غيررسمي دولت ايالات متحده امريكا از دونالد ترامپ گرفته تا مايك پنس، ركس تيلرسون و جان كري و هيلاري كلينتون به نفع اغتشاشگران داخلي و سپس تلاش گسترده اين مقامات در سطح بين‌المللي نشان مي‌دهد امريكايي‌ها غائله اخير را فرصتي براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي ايران ارزيابي و همچنان تلاش مي‌كنند روي افزايش هزينه‌هاي بين‌المللي ايران متمركز شوند. 
   
جلسه يك سال پيش تدارک اغتشاشات در ايران !

نكته جالب توجه در قطعنامه اخير مجلس نمايندگان امريكا آن است كه نزديك به يك سال پیش اسكات مادل، مشاور ارشد انديشكدهCSIS در مجلس نمايندگان اين كشور بيان مي‌كند: «خروجي‌هاي رسانه‌اي فارسي‌زبان بايد توجه‌ها را به اين معترضان جلب كنند؛ از كارگران عصباني كارخانجات و گروه‌هاي قوميتي تا فعالان حقوق زنان و معلمان فقرزده. هرچند اين اعتراضات محلي و كم‌دوامند، بايد به اين «خوشه‌هاي ازهم‌گسيخته نارضايتي» كمك كنيم تا به همديگر پيوسته و به رفتار ضدرژيم قوي‌تري تبديل شوند.» 

اظهارات قابل تأمل اسكات مادل تنها يك مصداق از تلاش فراگير امريكايي‌ها در طول چند سال اخير براي ايجاد شورش‌هاي اجتماعي به بهانه گلايه‌هاي اقتصادي است، كمااينكه دهها مؤسسه و مركز اثرگذار بر تصميمات دولت و كنگره اين كشور نيز در گزارش‌هاي مختلفي از ظرفيت‌هاي اجتماعي، قوميتي و اقتصادي جامعه ايراني با هدف راه اندازي شورش‌هاي اجتماعي سخن به ميان آورده‌اند. 
   
ميوه‌هاي امريكا از اغتشاشات

آنچه مهم مي‌نمايد اين مسئله است كه امريكايي‌ها موج خودساخته در ايران را رها نخواهند كرد و در هفته‌هاي اخير تلاش خواهند كرد از آن بهره‌برداري لازم را انجام دهند، استفاده حداكثري از اغتشاشات شكل گرفته در ايران را روزنامه مشهور گاردين نيز مورد توجه قرار داده است. اين روزنامه با تأكيد بر اينكه «ترامپ با تحريم صدا و سيما به دنبال افزايش نارضايتي در مردم ايران است» تأكيد مي‌كند كه سياستمداران امريكايي تصميم جدي دارند ميوه‌هاي حاصل از درخت اغتشاشات- غائله در ايران را در هفته‌هاي آتي با اعمال تحريم‌هاي جديد ضدايراني و به بهانه عدم‌رعايت حقوق بشر در ايران به دست آورند. 

روزنامه گاردين در گزارش منتشر شده خود تأكيد مي‌كند صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با عدم امضاي معافيت‌هاي تحريمي كه هر ۱۸۰روز يك بار انجام مي‌شده، مجدداً تحريم خواهد شد. اين روزنامه همچنين ادعا مي‌كند دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا قصد دارد در پايان ماه ژانويه، تعليق تحريم‌ها را امضا نكند و تحريم‌ها عليه اين سازمان را فعال كند. در حالي گاردين در ادامه مي‌گويد «عدم امضاي اين معافيت‌ها به معني آن خواهد بود كه فعاليت‌هاي دفاتر صدا و سيما، توان اين سازمان براي خريد محتواي بين‌المللي و مخابره‌هاي زنده ماهواره‌اي محدود خواهد شد» كه عدم تعليق تحريم‌هاي ضدايراني و اعمال تحريم‌هاي ضد رسانه ملي مي‌تواند به دنبال اغتشاشات اخير و با هدف افزايش نارضايتي‌هاي عمومي از حاكميت اسلامي و دامن زدن به شورش‌هاي اجتماعي صورت گرفته است. جالب اينجاست كه يوسي كوهن رئيس موساد برخلاف امريكايي‌ها معتقد است: « نبايد به آشوب‌هاي ايران اميد داشت.» 

روزنامه صهيونيستي جروزالم پست، به نقل از رئيس سرويس جاسوسي اسرائيل، موساد، مي‌نويسد: «آشوب‌هاي اخير در ايران باعث بي‌ثباتي حكومت اين كشور نمي‌شود و نبايد به آن اميد داشت. اسرائيل در ايران داراي گوش، چشم و چيزهايي بيشتر از آنهاست... نبايد از تحولات در ايران انتظار زيادي داشته باشيم به ‌رغم اينكه خوشحال مي‌شويم شاهد انقلابي مهم در آن باشيم.» 

با يك بررسي ساده از اظهارات، جهت‌گيري‌ها و تحركات مقامات غربي و به ويژه امريكايي‌ها مي‌توان اينگونه برداشت كرد كه اغتشاشات شكل گرفته در برخي از شهرهاي كشور آنها را به اين باور رسانده است كه با اعمال تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران نه تنها مي‌توان به توافقاتي مشابه با برجام هسته‌اي اميد داشت بلكه مي‌توان به كشاندن اقشار ضعيف و كم‌درآمد مردم به كف خيابان‌ها و سر دادن شعارهاي ساختارشكنانه عليه حاكميت اسلامي به هدف بر زمین مانده که همان فروپاشی است دست یابند؛ همين برآورد امريكايي‌ است كه منجر به اشتياق مجدد آنها به وضع تحريم‌هاي ضدايراني در دوران پسا اغتشاش شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارگرزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
0
ما به سیب وگلابی برجام نرسیدیم؛ولی به یمن سیاستهای دولت بی تدبیر دشمن به میوههای 1-نابودی بسیاری از توانمندیهای هسته ای ما 2-مسدود موندن حسابهای بانکی و روابط بانکی 3- بلوکه دلارهای بانکی ایران دربانکهای جهان 4-مضاعف کردن فشارهای اقتصادی 5- ایجاد تفرقه بین ملت متحد ایران 6-دمیدن روح امید در دل منافقین ودشمنان ایران 7- ایجاد ناا میدی در دل برخی از جوانان ما 8- ایجاد اغتشاش ونا آرامی در کشور 9- تنشهای اجتماعی وفرهنگی و................. تقریبا بطور کامل رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار