کد خبر: 889140
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سرمقاله مدیرمسئول:
شدت خشونت در اين منطقه و خصوصاً رفتارهاي مسلحانه نشان از حس انتقام و تنفر دارد که...
دکتر عبد‌الله گنجی
اغتشاشات اخير در برخي شهرهاي کشور در نوع خود تجربه جديدي را مقابل مردم و حاکميت قرار مي‌دهد که مي‌تواند به تجربه‌هاي اندوخته قبلي حاکميت بيفزايد و درس‌ها و نگرش‌هاي متفاوت و جديدي را ارائه نمايد. تمايز و تفاوت‌هاي آن با همه شورش‌ها، اعتراض‌ها و اغتشاشات بعد از انقلاب متفاوت است، اگرچه ممکن است در بعد روش و نحوه مواجهه بيگانگان با موارد پيشين اشتراکاتي داشته باشد.  

1- اولين و مهم‌ترين ويژگي اين است که اصلاح‌طلبان برخلاف 1378 و 1388 پشت آن نيستند، محدود بودن جمعيت حاضر در اغتشاشات خصوصاً در تهران و بي‌سر بودن آن از اين زاويه قابل تأمل است. اگرچه برخي دستگيرشدگان از اعضاي ستادهاي روحاني بوده‌اند اما اصلاح‌طلبان پشت آنان نيستند اما چون بين مخالفان نظام و بخشي از اصلاح‌طلبان مرز مشخصی وجود ندارد، اين عناصر دوگانه عمل مي‌نمايند و با نگرش بین‌الاذهانی بين درون و بيرون حاکميت رفت و برگشت دارند.

2- ويژگي دوم نداشتن مطالبه مشخص است. اگر‌چه ذهنيت حاکميت و نخبگان به سمت مسائل معيشتي مي‌رود اما به جز روز اول، مطالبه معيشت در هيچ شهري به گوش نمي‌رسد، به همين دليل دولت نيز نمي‌تواند براي پاسخ به مطالبات جواب روشن و پايان‌دهنده‌اي ارائه کند.

3- تأثير شبکه‌هاي اجتماعي موبايلي در تحريک حاضران در اين اغتشاشات تجربه جديدي است. در يک بررسي، 60درصد تهراني‌ها و 54 درصد شهرستاني‌هاي حاضر در تجمعات، کانال‌هاي ضدانقلاب به‌خصوص آمدنيوز را منشأ و محرک خود دانسته‌اند. تحريک جمعي و دوطرفه بودن اين رسانه‌ها تجربه جديدي است که در ادوار قبلي نبود.

4- شروع حرکت از پيرامون به مرکز خصلت ديگر اين اغتشاشات است. معمولاً موج اجتماعي از پايتخت سرازير مي‌شود اما اين دفعه از شهرستان‌ها و خصوصاً شهرهاي کوچک شروع شده که مي‌توان دلايلي براي آن ذکر نمود. اگر آن را برنامه‌ريزي شده بدانيم مي‌توان دلايلي، همچون محدوديت‌هاي پليس محلي در برخورد ضعیف در مدیریت کنترل بحران در شهرستان‌ها و تحريک‌پذيري به دليل ضعف در پختگي سياسي را برای آن برشمرد اما اگر علت پايه‌اي آن را معيشت و اشتغال بدانيم شروع آن از شهرستان‌ها طبيعي‌تر به نظر مي‌رسد.

5- گسترش منطقه‌اي و عدم گسترش ملي آن نيز تجربه جديدي است که بايد مورد مطالعه قرار گيرد. چرایی آرامش نسبي در مناطق سني‌نشين، استان‌هاي بزرگي مثل فارس، آذربايجان شرقي، شهرستان‌هاي کرمان و... قابل تحليل است و تمرکز اصلي شورش در استان‌هاي لرستان و اصفهان حتماً دلايل جامعه‌شناختي، فرهنگي و قومي دارد که بايد مطالعه شود.

6- قضاياي مسئله‌آفرين تاريخي در برخي شهرستان‌ها نمي‌تواند بر مسائل اخير تأثير نداشته باشد. در برخي از شهرستان‌هاي لرستان سابقه فعاليت‌هاي گروهک‌ها در دهه اول انقلاب زبان‌زد است. از سوي ديگر شهرهاي خمينی ‌شهر، نجف‌آباد و فلاورجان جزو اولين شهرها در تعداد شهداي دفاع مقدس هستند و از نظر مذهبي نيز سرآمدند. اما دو نکته را در تحليل وضعيت اين شهرها نمي‌توان دخيل نکرد. اول اينکه رودخانه زاينده‌رود دقيقاً به اين شهرها که مي‌رسد خشک مي‌شود و تأثير بسزايي روي شغل، کشاورزي و نهایتاً عصبانیت آنان دارد. دوم اينکه بقاياي فريزشده باند مهدي هاشمي و معدومان اين گروه در همين منطقه و از جمله شهر کوچک قهدريجان هستند. طبيعتاً آنان مترصد انتقام هستند و هر موقع فرصت را مغتنم بشمارند به ميدان وارد مي‌شوند.
شدت خشونت در اين منطقه و خصوصاً رفتارهاي مسلحانه نشان از حس انتقام و تنفر دارد که نمي‌توان در تحلیل نهایی به قتل‌هاي دردناک آنان در دهه 60 و قبل از انقلاب و واکنش قاطعانه نظام به آن در دهه 1360 توجه نکرد. آلودگي‌های آن زمان به صورتي بود که حضرت امام شخصاً در نامه‌اي به محسن رضايي فرمانده وقت سپاه کشور، سپاه فلاورجان را منحل اعلام و مجدداً نسبت به گزينش و تشکيل آن اقدام شد. 

7- اگرچه شعارهاي معيشتي غیر از روز اول ديده نشد اما آمارها نشان مي‌دهد اکثر دستگيرشدگان متأهل  و فاقد پیشینه سوء قبلی هستند لذا شغل و زندگي مي‌تواند زمينه‌هاي تحريک‌پذيري آنان را فراهم کرده باشد.  

8- به خطر افتادن «منافع جمعي» و فردي مي‌تواند محرک به خيابان آمدن معترضين در همه جاي دنيا باشد اما اقدامات و شعارهاي ساختارشکن و تخريبگر نشان از وجود «تنفر» است. تنفر مذکور را مي‌توان محصول انباشته‌شدن «احساس تحقير»، «احساس تبعيض» و «فاصله طبقاتي» دانست که از برخوردهاي نامناسب دستگاه‌هاي حاکميتي در حل مسائل، رفتارهاي نامناسب کساني که تابلوي انقلاب را بالاي سر خود دارند و «ادراک سازي» مخالفان نظام از عملکرد جمهوري اسلامي براي جوانان، سرچشمه مي‌گيرد. از مهمترين درس‌هاي اين اغتشاشات تمرکز دستگاه‌هاي مختلف نظام بر آسيب‌شناسي و بررسي چرايي توليد اين تنفر است. 

9- محدود بودن تجمعات در همه شهرها از خصايص اين اغتشاشات بود که مي‌توان علاوه بر عدم همراهي اصلاح‌طلبان، دلايلي مانند عدم طرح مطالبات واقعي مردم در شعارها، به ميدان آمدن سلطنت‌طلب‌ها، منافقين، شخصيت‌ها و رسانه‌هاي غرب و حمله به اماکن را برای آن برشمرد. از مهم‌ترين پيام‌هاي اين اغتشاشات مي‌توان اصلاح برنامه 1397 به نفع مردم و تغيير در اولويت‌هاي درآمدي دولت در سال آینده را برشمرد. 
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
0
0
بنام خدا
عملا سیاست دولت حمایت از توانگران و فشار بیشتر بر مردم عادی می باشد.
دولت عملا مالیات از خانه های خالی را مسکوت گذاشته است. مالیات به بیش از دو ملیون خانه خالی فشاری به مردم عادی نیاورده و حتی مفید به حال مردم عادی می باشد. بعضی مالکان آنها را اجاره داده و نرخ اجاره تعدیل می شود. در عوض نرخ بنزین اگرافزایش زیادی و بیش از 5% داشته باشد همه اجناس گران می شود که فشار بیشتر بر مردم عادی می باشد. کارت سوخت که برای مردم عادی بسیار کارساز بود حذف گردید.
دولت عملا به واردات کالاهای لوکس و غیرضروری و آنها که تولید داخل دارند ارز ارزان دولتی می دهد که واردات این کالاها به نفع توانگران وخارج از لیست مصرف مردم عادی می باشد.در نتیجه کاهش اشتغال فشار بیشتر بر مردم عادی می باشد. در عوض وارد کنندگان تا 200% سود می برند وقتی تولید کنندگان در حال تعطیلی و اخراج کارگران می باشند.
دولت حدود دو ملیارد دلار بابت سهم ایران برای فاینانس بین المللی خرید هواپیما ارز ارزان دولتی می دهد که هواپیمای نو و ارزان به نفع توانگران می باشد. مردم عادی معمولا از اتوبوس و قطار و خودرو استفاده می نمایند.
مؤسسات مالی غیر قانونی که کار مخفی و زیر زمینی نمی کردند. عده ای پول دار آنها را راه انداخته بودند. بانک مرکزی عملا کاری ندارد تا وقتی پول مردم عادی خورده می شود. بعد دولت از خزانه قسمتی از پولی که عده ای پول دارخورده اند بجای خرج برای بهداشت و حمل و نقل و غیره به مردم عادی که هر چه داشته اند فروخته اند می پردازد.
از واردات کالاهای قاچاق به خوبی جلوگیری نمی شود. در نتیجه کارگران اخراج و فشارزیادی بر مردم عادی وارد می شود. مالیات و حقوق گمرکی پرداخت نمی شود و پول دارها پول دار تر می شود.
مسکن مهر که با وجود اشکالات فراوان، باعث خانه دار شدن حدود ده ملیون ایرانی از مردم عادی و اشتغال زیاد مردم عادی شده بود بدون جایگزین در پنج سال اخیر مورد نفرت قرار گرفت . در عوض توانگرانی که می توانند در بانک مسکن سپرده گذاری نموده و اقساط ملیونی را بپردازند می توانند خانه دار شوند. این عملا حمایت از توانگران و فشار بیشتر بر مردم عادی می باشد
به نظر من یک دلیل بسیارمهم فساد، مشکلات فرهنگی و تجمل گرایی پول فراوانی می باشد که عده ای براحتی کسب می نمایند. درعوض مردم عادی بیشتری به دلیل بی کاری و بی پولی به انواع دیگر فساد روبرو می شوند.
از طرفی ضمن حمایت از توسعه گردشگری و آمدن سرمایه خارجی باید توجه نمود که این ها تاثیر زیادی ندارد. مثلا افزایش توریست برای خیل عظیم بی کاران دانشگاه رفته کاری ایجاد نمی نماید. سرمایه خارجی زیادی هم جذب نمی تواند شود. در کشوری مثل چین مزد خیلی پایین ، کارگران بسیار پر کار و کم توقع، قوانین صادرات و واردات و کارگری و تولید آسان، امکان سود منطقی را به سرمایه دار خارجی می دهد که در ایران امکان پذیر نمی باشد
میرزا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
0
2
بسم الله الرحمن الرحیم

یادداشت : تعیین تکلیف

خدمت برادر جوانی مدیر مسئول محترم روزنامه جوان
اما یک سئوال و آن اینکه :
آیا ما جامعه ایرانی ، اسلامی ، و شیعی در مقابل این مسائل و بنوعی تهدیدات ، مسئولیتی نداریم؟
آیا جلو این کج رفتاری ها یا کج فهمی ها و یا در بعد وسیعتر آن ، فتنه ها ، در نظام اسلامی توسط دولت و ... نباید گرفته شود؟
اگر دولت توان اقدام ندارد یا اینکه ، اصلا نمی خواهد جلو این مسائل و آسیبها را بگیرد ، چه کسی یا سازمانی و... باید اقدام نماید؟
همانگونه که ما از شما دریافت کرده و یاد گرفته ایم ، تهدید که فقط نظامی نیست ؛ بلکه در تمام زمینه ها ، اعم از فرهنگی ، اعتقادی ، سیاسی ، اجتماعی ، اخلاقی ، اقتصادی و... تهدید و انحراف داریم و باید بنوبه و به شیوه خود ، هم جلو آنها گرفته شود و هم اینکه پاسخ لازم داده شود تا جامعه روی سلامت و امنیت را ببیند . مضافا اینکه امنیت هم در بعد نظامی خلاصه نمی شود .
اعتقاد ما این است که جلو هر نوع انحرافی یا تهدیدی در نظام جمهوری اسلامی به هر شکل ممکن بصورت منطقی و قانونی بر اساس چارچوب خودش باید گرفته شود .
هم شرع مقدس ما این مطلب را تبیین و همه را مکلف نموده است ؛ هم قانون اساسی ما که برگرفته شده از شرع مقدس است این را میگوید و از ما می خواهد ؛ هم اینکه هر عقل سلیم و منطقی به این مطلب اذعان دارد .
شرع مقدس تربیت را مقدم بر تعلیم داشته است . لذا باید با تربیت اسلامی ، جامعه را بسمت اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم سوق داده و پیش ببریم .
نمی شود که دست روی دست گذارد و هر اتفاقی یا انحرافی و یا تهدیدی در جامعه رخ میدهد را نظاره کرد .
فرصت ها را باید دریافت و از فرصتها بنحو احسن برای تربیت جامعه اسلامی تلاش نمود .
برادر گرامی ؛ ما بعنوان همکار ، کمک کار ، سرباز ، خدمت کار و... یا با هر عنوان دیگری که شما یا همکاران شما یا مسئولین مربوطه صلاح بدانیدحاضریم در این مسئله با جان و دل وارد شده و اقدام مقتضی را بعمل آورده و ادای تکلیف نمائیم .
بفرموده امام خمینی رحمه الله علیه "ما مأمور به تکلیف هستیم ، نه مأمور به نتیجه" .
امید که فکری اساسی در این زمینه بشود و تکلیف حزب الله مشخص گردد .
ان شاءالله .
فدائی ولایت ؛ حزب الله
یا حسین فاطمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
1
0
تنفر ؟ به نظر من تنفر درست است اما جناب عالی اغتشاشگران را شاید مردم دانسته اید و اطلاعاتتان نسبت به دستگیر شدگان ناقص است. آری که تنفر دارند و این همه نشان از تنفر دارد اما تنفر داعش وار و صهیونیست وار و سعودی وار و ترامپ وار از نظام جمهوری اسلامی و دستااوردها و پیروزیهایش.
مهرناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
0
0
جناب گنجی " ویژگی اغتشاش گری را مطرح کردید " فردی که پرچم کشورش را پائین می کشد " و می سوزاند " فقط کلمه اراذل واوباش بسنده اوست " ایرانی نیست " حتی اگر در ایران زندگی کند " مزدور دشمن ست " هیچ فرقی با ان دکتر تحصیل کرده ای که اطلاعات امنیتی را به دشمن برای ترور دانشمندان هسته ای داد " وجود ندارد " حد واندازه او در پائین کشیدن پرچم کشور بود " که انجام داد " در مسیر دشمن حرکت کردند " شاخ ودم نمی خواهد " فقط دشمن درمیدان جنگ وجبهه جنگ نیست " در داخل مردم بهتر می توان در مسیر دشمن قدم برداشت "چرا؟ که براحتی شناخته نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
1
اقای گنجی بروید ببینید اقای ...و.... مدیر عامل وقت با... و... چه بر سر پلی اکریل اصفهان اوردند که ۲۰۰۰ کارگر چندین ماه حقوق معوق دارند وزندگیشان نابود شده وان ۴ نفر کجایند وچه ثروتی بهم زده اند انوقت جواب سوالت را می گیری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار