کد خبر: 884419
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
همه ما اين ضرب‌المثل را شنيده‌ايم كه «توش خودمونو كشته بيرونش مردمو»! ضرب‌المثلي كه گوياي اين حقيقت بوده كه همه از بيرون نگاه مي‌كنند و به‌به و چه‌‌چه‌شان به راه است و ما از داخل ويران هستيم و دم نمي‌زنيم.
گندم زمانی

اين مقدمه را نوشتيم تا بگوييم كلانشهر تهران به مصداق آنچه از بيرون ديده مي‌شود و آنچه حقيقت زندگي در آن نهفته است تفاوت‌هايي دارد و يكي از مصاديق اين تفاوت وقتي است كه مديركل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران مي‌گويد: اين شهر در بحث فضاي آموزشي جزو فقيرترين استان‌هاست و در ادامه تأكيد مي‌كند ديوار ۷۰۰ مدرسه شهر تهران حتي با وزيدن طوفان نيز مي‌ريزد.  اين حرف وقتي سنگين و غمگين مي‌شود كه مي‌شنويم كمتر از چند ثانيه ساختمان 78 مدرسه بر اثر زلزله در غرب كشور آوار شدند. بعد از اعلام اين آمار هم مسئولان مدعي شدند همه اين مدارس پيشتر در ليست ساختمان‌هاي تخريبي آموزش‌وپرورش ثبت شده، اما به دليل نبود «پول» موفق به تخريب آنها و ساختن مدارس جديد نشده بودند.  پيشتر از اين اعلام آمار نيز زهرا نژادبهرام، عضو هيئت رئيسه شوراي شهر با اشاره به ناايمن بودن ساختمان‌هايي نظير مدارس گفته بود: 25درصد فضاي غيرايمن شامل بيش از هزار مدرسه تهران مي‌شود.

در واقع در صورتي كه شاهد شرايط بحراني مانند زلزله و حوادث مشابه باشيم ممكن است آسيب جدي به فضاهاي آموزشي برسد.  هرچند كه بايد گفت طبق گفته مسئولان از اين دست مدارس در مناطق مختلف كشور كم نيست. در حال حاضر 1/5 ميليون دانش‌آموز كشور در مدارس ناايمن تحصيل مي‌كنند، مدارس ناامني كه عمر خود را كرده‌ و حالا در شرايطي كه جزو ليست مدارس فرسوده و تخريبي قرار گرفته‌اند، همچنان پذيراي دانش‌آموزان هستند، اما شنيدن نام تهران در رتبه پنجمين شهرصاحب مدارس فرسوده كمي عجيب‌تر از ساير استان‌هايي است كه به اصطلاح محروم نامگذاري مي‌شوند. 

اما به هر حال ميان آنچه بلاي طبيعي به اسم زلزله ناميده مي‌شود و آنچه وزيدن طوفان مي‌گويند، تفاوت عجيبي وجود دارد و مهم‌تر اينكه ظاهراً حساسيت‌ها وقتي شدت مي‌گيرد كه ديوار مدارس بر اثر زلزله فرو بريزد و تمامي اين اعلام آمارها تنها براي نگراني والدين بيان شود و شايد در نگاهي ديگر مسئولان و نگاه خيران مدرسه‌ساز را هم متوجه شهر تهران مي‌كنند تا دستان توانمند آنها، دانش‌آموزان را از فضاهاي نا‌امن آموزشي نجات بدهد، حالا اينكه در اين ميان بودجه‌هاي تخصيص يافته چه مي‌شود، بماند براي بعد كه بعيد نيست حكايت كمبودهاي امروز را فردا در اخبار مختلف و تحت عناوين متفاوتي چون اختلاس بشنويم. البته فرضيه ما وقتي بيشتر تأييد مي‌شود كه مديركل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران با اشاره به اقدامات خيران مدرسه‌ساز در شهر تهران مي‌گويد: خيران شهر تهران براي ساخت مدارس به شهرستان‌ها مي‌روند، اما بايد تأكيد كنم شهر تهران در فضاي آموزشي جزو فقيرترين استان‌هاست و بهتر است اين كمك‌ها در همين شهر تهران مورد استفاده قرار گيرد !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار