کد خبر: 883700
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که محدود کردن مذاکرات با ایران به مسئله هسته‌ای اشتباه بوده و باید مسائل منطقه‌ای نیز شامل آن‌‌‌ می‌شد.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که محدود کردن مذاکرات با ایران به مسئله هسته‌ای اشتباه بوده و باید مسائل منطقه‌ای نیز شامل آن‌‌‌ می‌شد. اشاره موگرینی تلویحاً به بحث موشكی ایران مربوط می‌شود كه امریکا و كشورهای اروپایی مدعی هستند باید این مسئله نیز در برجام مورد بحث قرار می‌گرفت. 

به گزارش «جوان»، به نظر می‌رسد فشارهای امریکا درباره ایرادات برجام و بازنگری در آن، سبب شده مقامات اروپایی نیز به ناقص بودن برخی مفاد توافق هسته‌ای اذعان كنند. فدریکا موگرینی كه همواره یكی از حامیان اجرای برجام بوده و بار‌‌‌ها از خروج احتمالی امریکا از برجام انتقاد كرده است، اکنون از ایرادات برجام سخن می‌گوید. موگرینی روز جمعه در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم ایتالیا تأکید کرد که محدود کردن مذاکرات با ایران، به مسئله هسته‌ای درست بود یا اشتباه اکنون باید آن را به طور کامل اجرا کرد. موگرینی با اینكه از اجرای برجام حمایت كرده است اما نسبت به برخی مسائل كه می‌توانست در توافق هسته‌ای ایران مورد بحث قرار بگیرد ولی بنا به دلایلی مطرح نشده است، افسوس خورد و گفت: «مسائل دیگری هستند که در چارچوب این توافق نیستند و می‌توان درباره آنها رایزنی کرد، اما تصمیم بر این بوده که این توافق تنها مسائل هسته‌ای را شامل شود. اینکه این اشتباه بود یا صحیح، اکنون بحثی است که به تاریخ پیوسته است، زیرا این تصمیم که مذاکرات صرفاً به موضوع هسته‌ای محدود شوند به 14 سال پیش برمی‌گردد. 

شاید من شخصاً فکر می‌کردم که رایزنی درباره مسائل منطقه‌‌ای می‌تواند یک نقطه شروع خوب باشد، چون در نهایت، مشکل این است که خاورمیانه و کشورهای خلیج [فارس] نیازمند این هستند که معماری امنیتی خود را شکل بدهند. اما این تصمیم در آن موقع گرفته نشد و مقرر شد مذاکرات صرفاً به مسئله هسته‌ای محدود شوند و اکنون این چیزی است که ما داریم، اما لغو توافقی که در موضوع هسته‌ای کارساز است هیچ یک از ما را در موقعیت بهتری قرار نمی‌دهد.» ‌درحالی كه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران می‌گوید كه كشورهای اروپایی توافق هسته‌ای را مو به مو اجرا می‌كنند اما موگرینی از اینكه مسائل منطقه‌ای از جمله برنامه موشكی ایران در برجام مورد بحث قرار نگرفته است، افسوس می‌خورد. اشاره موگرینی درباره مسائل منطقه‌ای، تلویحاً به برنامه موشكی ایران مربوط می‌شود كه امریکا و كشورهای اروپایی، مدعی هستند كه باید برجام دیگری درباره محدود ساختن برنامه موشكی و رفتارهای منطقه‌ای ایران انجام گیرد؛ چیزی كه مقامات ایرانی به شدت با آن مخالفت كرده و گفته‌اند كه بحث موشكی قابل‌مذاكره نیست و به توان دفاعی ایران مربوط می‌شود. كشورهای غربی در حالی مدعی هستند كه برنامه موشكی و رفتارهای منطقه‌ای ایران، منافع آنها و متحدان‌شان را در خاورمیانه تهدید می‌كند، كه عربستان سعودی و دیگر شیخ‌نشین‌های عربی با حمایت از تروریست‌‌‌ها و دامن زدن به جنگ‌های فرقه‌ای و امضای قراردادهای خرید تسلیحات چند صد میلیارد دلاری از كشورهای غربی، خلیج فارس را به انبار باروت تبدیل و بی‌ثباتی در این منطقه را بیش از پیش تشدید كرده‌اند. 

موگرینی در ادامه همچنین گفت که 28 عضو اتحادیه اروپا به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا گفته‌اند که اجرای همه فصل‌های توافق هسته‌ای یک اولویت امنیتی اصلی برای اتحادیه اروپا است. موگرینی همچنین گفت:«توافق هسته‌ای به قطعنامه شورای امنیت ضمیمه است بنابراین شما نمی‌توانید از آن خارج شوید یا در اجرای آن گزینشی عمل کنید.» ‌به‌رغم گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبند بودن ایران به مفاد برجام، ترامپ دو ماه پیش در سخنانی مدعی شد كه نمی‌تواند پایبندی ایران را به تعهداتش تأیید كنند و تصمیم نهایی برای ماندن یا خروج از توافق ایران و 1+5 را به كنگره ارسال كرد تا در مدت سه ماه نظر نهایی خود را در این باره اعلام كند. 
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
said
|
Switzerland
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
0
0
سلام. اگر موشکی هم بود بعد منطقه ای و بعد حقوق بشر و بعد ازادی همجنس بازان و بعد های دگر انها دروغگو و استثمار گری شیوه زندگیشان است. هرگز باورشان نکنید...
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
0
0
با با سلام . ماهواره های تلوزیونی در مدار 36 هزار کیلومتری جو قرار دارند . و برای پرتاب قمر مصنوعی و یا مریخ باید موشک بتواند بیش از 36 هزار کیلومتر برد داشته باشد . در حال حاضر کشورهای زاپن . هند . روسیه . اسرائیل . چین . امریکا . برزیل و غیره توان ساخت و پرتاب این موشک ها را دارند . اما کره شمالی توانست بالاترین موشک با برد 3 هزار کیلومتر بسازد . بحث اینجا است که جرا موشک کره شمالی را تهدید جهانی حساب می کنند ولی موشک سایر کشورها را نه . شاید یکی از جواب سوال می تواند این باشد . که کره شمالی تهدید کرده است که بااین موشک مردم را می کشد . نوزاد هر کودک برای پدر و مادرش زیباترین و بهترین کودک جهان چه در افریقا . امریکا . اسیا باشد چه در کره شمالی .. پس کره شمالی با هر ایده ای که مطرح کند با ساخت موشک او مقابله خواهند کرد . و می بینیم که از طرف اکثریت مردم جهان مورد نفرت قرار گرفته است . شید اگر کره شمالی دید نظامی را در ساخت موشک کنار می گذاشت .و دید علمی را مطرح می کرد ممکن بود که با استقبال سایر کشورها روبرو می شود . دید علمی اینکه موشک را برای قراردادن ماهواره های کشاورزی . تلوزیونی . ارتباطی و غیره می سازد. با مشکل برخورد نمی کرد .بنظر می رسد گوینده فرد چه کسی باشد برای مردم بسیار مهم است . مثلا مردم مروجان دینی را هدایت گر مردم به صلح و ارامش می شناسند . پزشکان را به درمانگر بیماریها می شناسند .و....... س
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
0
0
اروپا بازویی حقوقی برای فشار به ایران
نقش آمریکا، اروپا و مرتجعین منطقه‌ای برای رویارویی با ایران به‌رغم تفاوت‌ها یک نقطه مشترک مهم دارد و آن «فشار برای وادار کردن ایران به مذاکره در حوزه‌های غیرهسته‌ای» و «تکمیل فرایند حقوقی جهت صدور قطعنامه‌های شورای امنیت» است.
با توجه به بند الف از گام سوم نظریه اقتصاد مقاومتی و ضرورت " تشخیص صحیح تهدید سازمانی" که در اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد مقاومتی بشماره IC 2016-043 70693 بتصویب کمیته داوران ودبیر علمی کنفرانس اقای پرفسور سید مهدی الوانی رسیده است.
جهت مقابله با این تهدید ،حضور ایران در بازار گاز اروپای شرقی حیاتی است.
رمضانعلی محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
0
0
بسم الله.باسلام. الحمدلله والمنة.ید بیضائ وسطوت کلیم اللهی فخر انسان معاصر امام خامنه ای حفظه الله تعالی علت به افسوس نشستن افسونگران جبهه کفر بوده وهست وبه لطف خداوند منان خواهد بود.والسلام.شهرک اندیشه.
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
0
0
قابل توجه هم فکران وطن فروش داخلی
خانم موگرینی فکر نکنید اینکه عده ای ساده لوح با شما عکس یادگاری گرفتند تمام مردم ایران مثل آن ها وطن فروشی می کنند ، دیگر به هیچ کشوری اجازه نمی دهیم نگاه چپ به ایران اسلامی داشته باشد . لطفا از این غلط های اضافی نکنید .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار