کد خبر: 877550
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
همان زمان كه ترامپ در سخنراني جنجالي اخيرش از راهبرد دولتش بر ضد جمهوري اسلامي ايران رونمايي كرد...
محمد‌جواد اخوان
همان زمان كه ترامپ در سخنراني جنجالي اخيرش از راهبرد دولتش بر ضد جمهوري اسلامي ايران رونمايي كرد، انديشكده «شوراي آتلانتيك» از اتاق‌هاي فكر شناخته‌شده امريكايي در گزارشي تحت عنوان «گزينه‌هاي استراتژي امريكا براي [مقابله با] چالش منطقه‌اي ايران» پيشنهادهايي را روي ميز كاخ سفيد گذاشت كه تأملي گذرا در آن مفيد است. اين انديشكده در سياست تجويزي خود پنج راهبرد را به دولت ايالات‌متحده امريكا پيشنهاد مي‌دهد كه عبارت‌اند از: مهار حداقلي (Minimalist Containment)، مهار تقويت‌شده (Enhanced Containment)، هزينه‌سازي (Sandbagging)، پس‌راندن (Pushback)، تغيير رژيم (Regime Change). البته ترجيع‌بند همه اين راهبردهاي پيشنهادي «مهار و تضعيف قدرت منطقه‌اي و نقش‌آفريني خارجي جمهوري اسلامي ايران » است و اين راهبردهاي گوناگون در واقع يك هدف را دنبال مي‌كنند. روشن است كه سياست نهايي نظام سلطه در قبال ايران اسلامي، لزوماً از دل گزارش راهبردي يادشده بيرون نمي‌آيد اما بايد گفت اين ارزيابي يكي از مجموعه تصميم‌سازي‌هاي مؤثر بر اين روند بوده و از سويي فضاي حاكم بر ذهن راهبردنويسان واشنگتن را به‌خوبي نشان مي‌دهد. تحليلگران اتاق فكر شوراي آتلانتيك پس از ارزيابي تهديدات و فرصت‌هاي هر يك از گزينه‌هاي پيشنهادي خود، در مجموع گزينه چهارم يا «پس‌راندن» را مرجح دانسته و آن را « مؤثرترين روش براي تغيير رفتار ايران، با هزينه‌اي قابل‌پرداخت و بدون آغاز جنگ عليه جمهوري اسلامي » توصيف مي‌كنند. 

اين گزينه پيشنهادي غرب در واقع نسخه به‌روز شده همان «جنگ نيابتي» است كه مدت‌ها در دستور كار سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي بوده و هدف آن مشغول‌سازي نظام اسلامي در محيط داخلي و پيراموني و افزايش هزينه نفوذ منطقه‌اي ايران بدون پرداخت هزينه مستقيم توسط غرب است.

در سناريوي جنگ‌هاي نيابتي هدف آن بود كه با سرمايه‌گذاري محور عبري-عربي محيط ملي و پيراموني جمهوري اسلامي ناامن و بي‌ثبات شده و ايران اسلامي عملاً از نقش‌آفريني فراتر از مرزهاي سرزميني خود بازبماند. البته مزاياي اين منازعات نيابتي براي نظام سلطه به همين‌ها ختم نمي‌شود و از همه مهم‌تر تضعيف نظام سياسي و نيز تجزيه جغرافيايي كشور را دنبال مي‌كردند. البته همان‌گونه كه پيش‌تر اشاره شد راهبرد پس‌راندن نسخه به‌روز و تكميل‌تر شده «جنگ‌هاي نيابتي» است و تنش‌آفريني مستقيم امريكايي‌ها در خليج‌فارس براي درگيرسازي نيروهاي ايراني، تضعيف و مشغول‌سازي متحدان منطقه‌اي ايران اعم از گروه‌هاي مقاومت و كشورهاي همسو و تشديد تحريم‌ها و فشارهاي بين‌المللي به بهانه‌هاي گوناگون و مخصوصاً ادعاي حقوق بشر از جمله اجزاي تكميل‌كننده اين سناريو در مقابل جمهوري اسلامي است.

راهبردنويسان غربي اميدوارند با چنين سناريويي اولاً هزينه اقتدار منطقه‌اي ايران را تا حدي فوق‌العاده افزايش دهند كه در داخل كشور صداهايي براي عقب‌نشيني از منطقه شنيده شود و ثانياً با بي‌ثبات‌سازي محيط ايران، امكان تحرك هرچه بيشتر برون‌مرزي را محدود سازند. 
ضامن موفقيت چنين سناريويي آن است كه شبكه داخلي همكار غرب با بزرگنمايي و مبالغه در تهديدات غرب در صفوف ملت رخنه كرده و زمزمه‌هاي پذيرش انعطاف و عقب‌نشيني از قدرت و نفوذ منطقه‌اي را طرح و آن را با شرطي‌سازي جامعه اين رويكرد را «اجتماعي» كنند. نتيجه اين روند آن خواهد بود كه زنجيره تلخ عقب‌نشيني از اقتدار و منافع ملي آغازشده و غرب پس از فتح سنگرهاي قدرت ملي ايران، روزبه‌روز امتيازات بيشتري را به چنگ مي‌آورد. 
در اين شرايط آنچه ضروري‌تر از هميشه است، فهم دقيق سناريوي محتمل و ممكن الوقوع دشمن و اجزاي آن و تهيه پادراهبردهاي مقابله با آن است؛ وظيفه‌اي كه بر دوش نخبگان فكري و راهبردي جامعه و نهادهاي ذي‌ربط است تا مخاطرات دسيسه‌هاي دشمن تا حد ممكن خنثي گردد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار