کد خبر: 875964
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
خواهرشهیدان"سهراب و رجبعلی افسری"در برنامه ستارگان پر فروغ منطقه 10:
رییس فرهنگسرای عطار نیشابوری دربرنامه هفتگی"ستارگان پرفروغ"منطقه 10 با مادر وخواهر شهیدان"سهراب و رجبعلی افسری" دیدارکرد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای عطار نیشابوری؛ دکترمحمد رضا جمالی، مدیر فرهنگی هنری منطقه10 به همراه قاسم بهرام پور معاون آفرینش و اجرا،کوروش ایلخانی رییس روابط عمومی و افسانه مهاجان رییس خانه موزه شهیدان اقبالی؛ با مادر و خواهر این دو شهید والامقام دیدارکرد.
در ورودی حیات منزل درخت انجیر پیری بود که همه کودکی ها را دیده  بود و اکنون با برگ های غبار گرفته اش سر و سایه ای هم بر کوچه داشت. درون منزل، مادر سالخورده و محجوب شهیدان افسری، باچادرسفیدی برسر ؛ روی صندلی نشسته بود و همراه دختر بزرگوارش میزبان ما بودند. این روز ها مادر سخت  بیماری است  و آلزایمر او را خانه نشین کرده است. پدر نیز در سال 1373 مرحوم شده ا ست. روی دیوار اتاق قاب عکسی قدیمی از دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهیدان افسری است که گویا مربوط به سال 1372 است .
رویا افسری خواهر شهیدان افسری درباره برادر شهیدش گفت: سهراب فرزند دوم خانواده بود و با من فاصله سنی کمی داشت و به همین دلیل با هم خیلی خوب بودیم.سهراب در سال 1363 در عملیات بدر به شهادت رسید آن زمان من کلاس دوم راهنمایی بودم. برادرم سهراب نقاشی های خیلی خوبی از جنگ ،رزمندگان، تانک و اسلحه می کشید و به من در ساختن روزنامه دیواری مدرسه کمک می کرد.
خواهر شهیدان افسری در باره شهید رجبعلی می گوید : چون برادرم جواد در ماه مبارک رجب به دنیا آمده بود مادر بزرگم او را رجبعلی نام گذاشت .
او ادامه داد: شهید رجبعلی خیلی بیشتر از سنش می فهمید و همیشه به همه کمک می کرد. زمانی که دانشجو بود وکمک تحصیلی دریافت می کردبا اینکه خودش به کمک هزینه نیاز داشت به قدری فداکار بود که نیاز مالی خانواده را نیز تامین می کرد.
این خواهرشهید که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت برنامه ریزی است درباره خوابی که از برادرش دیده بود گفت: من خیلی جوان بودم که ازدواج کردم و با وجود داشتن همسر و فرزند ادامه تحصیل دادن برایم بسیار دشوار بود. یک شب در خواب شهید رجبعلی را دیدم که به من گفت "چرا ادامه تحصیل نداده ای  و چرا از استعدادی که خدا به تو داده است استفاده نمی کنی ؟" از این ماجرا  به بعد انگیزه ای عجیبی در من ایجاد شد تا اینکه من توانستم تا این مقطع ادامه تحصیل دهم.
زندگینامه دانشجوی شهید رجبعلی افسری
شهید رجبعلی افسری دوم خردادماه  1344 در شهرستان سراب به دنیا آمد. دوران نوجوانی او مقارن بود با اوج گیری انقلاب ملت مسلمان ایران علیه رژیم طاغوت و ایشان همانند سایر اقشار مردم در تظاهرات حضور فعال داشت .
شهید بسیار مقید به انجام فرایض دینی بود و در مواردی که اقتضا می کرد امر به معروف و نهی از منکر را انجام می داد و همواره در حال راز و نیاز با پروردگار بود.با شروع جنگ تحمیلی پس از فراگیری دوره آموزش نظامی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شد. او  در عملیات والفجر مقدماتی از ناحیه دست مجروح شد و در عملیات بدر نیز شرکت داشت و در این عملیات بود که بر اثر اصابت ترکش خمپاره از ناحیه سر هم مجروح شد.اما این‌ مجروحیت ها هیچ‌ در عزم راسخ او  برای حضور در نبرد خلل وارد نکرد .
شهید رجبعلی افسری پس از اخذ دیپلم در سال 1363 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و همزمان با حضور در جبهه های جنگ تحصیلات خود را نیز ادامه داد و در عملیات فتح فاو، آزادسازی مهران، کربلای4 و 5 حضور فعال داشت. او در22 دیماه 1365 بر اثر اصابت ترکش خمپاره به در منطقه شلمچه به شهادت رسید و به خیل شهیدان و برادرش"سهراب افسری"پیوست.
در گزیده ای از وصیت نامه شهید دانشجو «رجبعلی افسری» آمده است:کسی را که در راه خدا کشته شده مرده نگیرید او زنده است لیکن شما درک نمی‌کنید و هر آیینه شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کاستن از مال ها و جان ها می آزاریم و بشارت ده شکیبایان را که می‌گویند از خداییم و به سوی خدا باز می‌گردیم. چه چیز بالاتر از این است که خالق جهان و آفریننده هستی به انسان کوچک و ضعیف بگوید؛ ای مخلوق و بنده من، از تو راضی شدم و تو را داخل بهشت گردانیدم و گناهانت را بخشیدم به چه علت؟ به سبب اینکه تو جانت را در راه من فدا کردی. کدام جان؟ همان جانی که خدا خود به ما عطا کرده .به حال دوستان کوچکم که سن کمی داشتند اما به سویت پرکشیدند غبطه می‌خورم که چطور شد آنها لیاقت شهادت را پیدا کردند و این دنیا را ترک کرده و در جایگاه سعادت ابدی مسکن گزیدند.
گفتنی است؛گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام به همراه پاسداشت فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت در قالب دیدار و تکریم خانواده معظم شهدا؛ مطابق  فرموده ی مقام معظم رهبری به" تلطف و احوالپرسی از خانواده شهدا " از اهداف برنامه"ستارگان پر فروغ" است که هرهفته به همت خانه موزه شهیدان اقبالی درمنطقه 10 برگزار می شود.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون برنامه های فرهنگی این مرکز می توانند به نشانی: بزرگراه نواب صفوی (شمال به جنوب)، خیابان کمیل غربی بعد از چهار راه قلیچ خانی؛ خانه موزه شهیدان اقبالی مراجعه کرده یا با شماره تلفن: 66691546 تماس بگیرند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار