کد خبر: 870165
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
نحوه مواجهه اصلاح‌طلبان با فوت مرحوم دكتر يزدي – در بعد محتوايي - سند محكمي براي قضاوت درباره مفهوم اصلاح‌طلبي در كشور است، بنابراين هدف از اين وجيزه نه پرداختن به يزدي كه تأملي در انديشه اصلاح‌طلبي است.
دکتر عبد‌الله گنجی
دکتر عبد‌الله گنجی
 
نحوه مواجهه اصلاح‌طلبان با فوت مرحوم دكتر يزدي – در بعد محتوايي - سند محكمي براي قضاوت درباره مفهوم اصلاح‌طلبي در كشور است، بنابراين هدف از اين وجيزه نه پرداختن به يزدي كه تأملي در انديشه اصلاح‌طلبي است. شنبه (ديروز) كه روزنامه‌‌هاي كشور را مطالعه مي‌كردم دو تيتر از رسانه‌‌هاي اصلاحات برايم بسيار جالب، پرمفهوم و واجد تأمل بود. در صفحه يك روزنامه‌اي نوشته شده بود: «مخالفان سابق، يزدي را بدرقه كردند» و تيتر اصلي هفته‌نامه صدا اين بود: «غربت ليبرال انقلابي». مراد در اين نوشته گزينه اول است. اما واژه «ليبرال انقلابي» هم از عجايب ادبيات سياسي امروز اين جماعت است، زيرا نه بازرگان و يزدي به عمل انقلابي معتقد بودند و نه اصولاً ليبرال مي‌تواند انقلابي باشد. اين سبك از مفهوم‌سازي را اصلاح‌طلبان در سال‌‌هاي حضور در قدرت نيز ابداع كردند كه مانند همين تركيب، اجتماع نقيضين بود. تركيب «ديكتاتوري صالحان»‌و «اومانيزم الهي» از سنخ ليبرال انقلابي بود. اما بر سر اين موضوع كه ليبرال نمي‌تواند انقلابي باشد هم در علم سياست اجماع وجود دارد و هم در سيره امام مشهود است. امامِ انقلابي در طول حيات سياسي خود 11 مرتبه از واژه ليبرال استفاده كردند و هر 11 مرتبه آن درباره دكتر يزدي و دوستان وي بود كه صريح‌ترين آن: «من به آناني كه دستشان به راديو و تلويزيون و مطبوعات مي‌رسد و چه بسا حرف‌‌هاي ديگران را مي‌زنند، با صراحت اعلام مي‌كنم تا من هستم نخواهم گذاشت حكومت به دست ليبرال‌ها بيفتد» بود. از اين 11 مرتبه چهار مرتبه آن «ليبرال‌ها و منافقين» با هم به آيت‌الله منتظري گوشزد شد.

اما مفهوم «مخالفان سابق، يزدي را بدرقه كردند» دنيايي از معاني است و نمونه مثال‌زدني از دگرديسي فكري و معرفتي اين جماعت و عبور عريان مدعيان خط امام از ماهيت حقيقي انقلاب اسلامي است.
مواجهه اصلاح‌طلبان با يزدي و نهضت آزادي را بايد در دو ميعاد متفاوت با تفاوت 180 درجه‌اي فهميد: از سال 1358 و خصوصاً از روزي كه اسناد لانه جاسوسي به دست آمد و ارتباط اعضاي نهضت آزادي با سفارت امريكا و وابسته اطلاعاتي آن – آقاي استمبل – لو رفت تا پايان دهه اول انقلاب، استخوان‌‌هاي نهضت آزادي زير فشار چپ‌‌هاي ‌ديروز و اصلاح‌طلبان امروز خرد شد. از نمونه‌هاي آن مي‌توان به بي‌توجهي دفتر تحكيم‌ و اصلاح‌طلبان امروز به هشدارهاي يزدي درباره عدم‌تعرض به سفارت امريكا، راهپيمايي دانشجويان چپ عليه بازرگان پس از بازگشت از الجزاير و ديدار با برژنسكي، هويدا كردن اسناد لانه جاسوسي و از همه مهم‌تر مستند كردن انحرافات فكري و تقابل نهضت آزادي و شخص يزدي با امام و انقلاب در نامه محتشمي‌پور، وزير وقت كشور دولت موسوي و مقالات امثال خاتمي و ديگر اصلاح‌طلبان در حمله به بازرگان يا دروغگو خواندن يزدي و ... اشاره كرد.

اما دگرديسي امروز اصلاح‌طلبان و نشاندن ابراهيم يزدي در صف اول كنگره‌هاي حزبي خود  به خاطر دگرديسي در يزدي نبود. او از 1358 تا هم‌سفره شدن با اصلاح‌طلبان و حتي بعد از آن از چارچوب فكري ثابت و مشخصي تبعيت مي‌كرد، اما اين اصلاح‌طلبان بودند كه فهميدند يزدي نسبت به خاتمي و - بعداً روحاني - در اصلاح‌طلبي و اعتدال‌خواهي «تقدم فضل» داشته است. بنابراين مي‌توان گفت يزدي به سوي اصلاح‌طلبان نيامد كه اين جماعت با شعار اغواگر «ايران براي همه ايرانيان» نسبت به گذشته خود و مستندات امام سكوت كردند. فقط تسليت در فوت مرحوم يزدي نبود كه اگر بود چندان اشكالي نداشت. 

اما در يك بررسي اجمالي مي‌توان گفت رسانه‌ها و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب آنطور كه به يزدي پرداختند به آيت‌الله موسوي اردبيلي و مهدوي كني نپرداختند. شاخص‌هايي كه در توصيف وي به كار گرفتند، فحاشي قطعي و حتمي به امام بود.
 
با نگاه تمثيلي مي‌توان گفت اين هنر اصلاح‌طلبان است كه هم مي‌توانند علي را حق بدانند و هم معاويه را. هم به شهادت امام حسين(ع) گردن نهند و هم سند حقانيت براي يزيد درست كنند كه دستوري براي قتل حسين‌بن علي‌(ع) صادر نكرده بود. حضور شرمگينانه فاتحان لانه جاسوسي در تشييع ابراهيم يزدي و فراخوان آنان براي حضور و توصيف اسطوره‌اي از وي درس فراموش ناشدني براي جبهه انقلاب است كه بفهمند و بدانند جماعت مقابل آنان از سليقه‌ ديگري پيروي نمي‌كند كه از هويت و معرفت ديگري سيراب مي‌شوند. توصيف‌هاي افسانه‌اي از دكتر يزدي عياري براي ميزان پايبندي اين جماعت به امام است و شاغول بسيار ذي‌قيمتي در دست مرددين نسبت به اين جماعت است. امروز اصلاح‌طلبان غصه‌ و غبطه مي‌‌خورند كه چرا ما همزمان با يزدي متوجه نشديم مسير امام و انقلاب اسلامي به تركستان!! است. چرا ما دير متوجه شديم يزدي در اصلاح‌طلبي براي خاتمي پدر و براي اعتدال روحاني مسئول كاشت نهاد ليبراليسم درون خانواده انقلاب است. اصلاح‌طلبان در حالي يزدي را با دهها صفت توصيف اهورايي كردند كه هم اذعان و اصرار بر ليبرال بودن وي دارند و هم از مواضع امام نسبت به ليبرال‌ها صد‌درصد آگاهند، اما جرئت اينكه امام را با صراحت تخطئه كنند، ندارند.
 
آنان توبه خود را با سياست «راه بينداز، جابينداز» نشان دادند. يزدي از 1358 تاكنون هيچ نقشي در انقلاب و نظام جمهوري اسلامي نداشته‌‌ است؛ پس اين همه توجه براي كدام صفت يا رفتار ايشان است؟ بدون ترديد هيچ دليلي جز زاويه ايشان با امام و انقلاب نمي‌توان يافت. يزدي براي اصلاح‌طلبان حكم متقدمين پيوسته به ليبراليسم و عبور از اسلام سياسي و انقلاب امام را دارد بنابراين نمي‌توانند از پيشگامي يزدي در اين مسير و عقب‌ماندگي و ديرفهمي خود صحه نگذارند. آنان براي تعريف يزدي در زمين جمهوري اسلامي ابايي ندارند كه سامانه مفاهيم را به هم بريزند و  واژه ليبرال را با انقلابي تركيب نمايند و ابايي ندارند كه او را دست راست امام بدانند و در عين حال از او بشنوند: امام هيچ موقع از حكومت ولايت فقيه صحبت نكرد. امروز در چشم‌انداز سياسي آينده كشور هرگونه مرزبندي بين نهضت آزادي و اصلاح‌طلبان از سوي نيروهاي انقلاب نوعي خودفريبي آگاهانه و احمقانه است.
 
بدون ترديد بخش فكري اصلاحات «فرزندان عزيز دكتر يزدي‌‌اند» و اينچنين فهم جناحي و سليقه‌اي از صحنه سياسي كشور (بر اساس چارچوب انديشه امام) فقط يك مصلحت يا يك خودفريبي آگاهانه است. يزدي در مبارزه با نظام شكست خورده به معني عرفي آن نبود. او احساس پيروزي مي‌كرد. پيروزي او از جنس نرم بود. از جنس نفوذ نبود كه از جنس جذب بود. شيريني پيروزي‌اش اين بود كه به ناگاه هجوكنندگان ديروز خويش و مريدان ديروز امام را پشت سر خود يافت و بهترين مبلغان خويش را مدعي‌ترين عناصر خط امام ديد. اين پيروزي را با شهامت به نهضت آزادي تبريك عرض مي‌كنيم. نهضت آزادي، اصلاح طلبان را به زماني برد كه مدعي است امام دنبال نظام ديني نبود. مفهوم نهضت آزادي را بايد تركيب مجدد كرد. ابداع مفهوم «نهضت اصلاح‌طلبي» عليه امام، توسط مطرودين امام و به دست مدعيان امام گوياتر است.
 
بيداري حزب‌الله بايد زماني مي‌بود كه سروش در منزل عبدالله نوري گفت: «من افتخار مي‌كنم كه اصلاح‌طلبان مي‌گويند ما ليبرال هستيم، بالاخره شترسواري دولا دولا نمي‌شود»، اما اكنون هم دير نيست.
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
مهرناز
|
Germany
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
3
2
با گذشت زمان از اول انقلاب و پیدایش نسل هائی که در زمان انقلاب نبودند " فرصتی برای اصلاح طلبان ایجاد کرده " که چنین فضاهائی بسازند " تا مهره هائی مانند یزدی را که در اوایل نظام وزیر امورخارجه بوده را" فردی لیبرالی انقلابی معرفی کنند " تا تفکر لیبرالی امروز خودرادرداخل نظام جاگیر کنند " تا شاید به توانند تفکر چپ گرائی اول انقلاب را از پیشینه خود پاک کنند " اما
انقدر کودن هستند که نمی خواهند درک کنند " که جوان امروزی معنای تفکرات لیبرالی و اختلاف فاحش ان" با تفکرات انقلابی اسلامی " یا چپ گرائی انقلابی را "به خوبی درک می کند " ایا؟
می شود تصور داشت " کشور لیبرالی امریکا " به تواند سیاستمدارانی با تفکرات چپ انقلابی " در راس کشور خود " داشته باشد؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
4
2
از خودی هایی (اصلاح طلبان را نمی گویم انها که شمشیر را از رو بسته اند) که کلامشان اسلامی است , ظاهرشان اسلامی است , ظاهرشان تبعیت از ولایت است ولی باطن و فکر و ذکرشان لیبرالیسم است باید ترسید. ما از اين موضوع از ابتداي انقلاب ضربه خورديم. اگر قبل از انقلاب از نظر فکری درگیر اسلام التقاطی (مارکسیست های اسلامی ) بودیم , اکنون درگیر معجونی به نام " لیبرالیسم اسلامی" هستیم
این همان هشدار معروفی است که رهبر انقلاب سال گذشته انرا داده بودند " استحاله جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن ، باقی ماندن نام «جمهوری اسلامی» و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین‌کننده‌ اهداف آمریکا، صهیونیسم و شبکه‌ قدرت جهانی باشد.” (سند 2030 یک نمونه است مگر چه کسانی انرا اجرا می کردند؟)
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
4
2
نبرد اینده بین اسلام ناب محمدی و لیبرالیسم است حالا می خواهد اسمش لیبرال انقلابی یا لیبرال اسلامی و یا لیبرال چینی و ژاپنی ویا غربی باشد باز رهبر انقلاب هشدار انرا داده بودند:

“ما مواجهیم با یک حمله‌ همه‌جانبه‌ فرهنگی و اعتقادی و سیاسیِ اعلام نشده؛ یعنی شما حالا که من دارم می‌گویم، قاعدتاً از من قبول می‌کنید، لکن اطّلاع ندارید از آنچه دارد اتّفاق می‌افتد؛ بنده اطّلاع دارم از آنچه دارد اتّفاق می‌افتد؛ من دارم می‌بینم چه دارد اتّفاق می‌افتد؛ لشکر فرهنگی دشمن و لشکر سیاسی دشمن با همه ابزارهایی که برایشان ممکن بوده، حمله کرده‌اند به ما برای سست کردن اعتقادات دینی ما، سست کردن اعتقادات سیاسی ما، تقویت نارضایی‌ها در داخل کشور، جذب جوانها بخصوص جوانهای فعّال و اثرگذار در سطوح مختلف برای مقاصد خودشان؛ دارند کار می‌کنند.”
داود سجادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
0
اگر چه با برسی چرخه عمر رفتار سازمانی در نهاد های انقلابی(بطور طبیعی) به ظهور پدیده "اصلاح طلبی" برمیخوریم ولی متاسفانه ماهیت باطنی این پدیده که امد نه ان چیزی هست که برای ما "نمایش" داده شد( جنجال بجای گفتمان ومتقاعد ساختن انقلابیون اولیه} ونه اجازه داده شد این مرحله از چرخه عمر انقلاب توسط خود انقلابیون "مدیریت" گردد وبیشتر شبیه یک عمل "سزارین" بود که توسط یک پزشک از راه دور "دستور سزارین" صادر کرده باشد.(بدون تبین علت وجودی این پدیده و گفتمان منطقی ناگهان جامعه را با جنجال جدیدی مواجه کردنند).
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
3
جنا ب گنجی انسان در مسیر گذشت ایام صاحب تجربه و بینش جدیدی میشود و نباید دگم باشیم زیرا گذشت ایام به میاوزد که در گذشته چکار کردیم و چخه موضع گیری انجام دادیم خود بنده بعنوان کسی که در اوایل انقلاب از روی شور و شوق جوانی دنبال انقلابیگری و اینجور چیزها بودم اکنون که در دهه ششم زندگی هستم و به گذشته نگاه میکنم متوجه میشویم که چقدر در مورد مهندس بازرگان و یزدی قضاوت هایی ناروا داشتم و زمان ثابت کرد که در بعضی مواقع آن مرحومین بهتر از من و شما حوادث را تحلیل کرده بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
2
0
تا خدا خدایی میکندولایت مطلقه فقیه زنده و پاینده و پویاست.و مابا خون همسنگران خودمانند شهید حججی ها با انقلاب پیمان بسته ایم وبر پیمان خود استواریم وراه ولایت را رها نمیکنیم. انشاالله
پاسخ ها
نا شناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
در برسی چرخه عمر "رفتار سازمانی " در علم مدیریت ، پدیده "اصلاح طلبی " فرزند مشروع هر انقلاب "به دوران بلوغ" رسیده است که باید بطور طبیعی(گفتمان و متقاعد ساختن انقلابیون اولیه بخصوص بنیان گذار انقلاب ویا جانشین بنیان گذار انقلاب وبدور از خشونت وجنجال ) از" مادر انقلاب" زایش گردد( نه سزارین و زایش غیر طبیعی کودکی که به زور بخواهد در دامان انقلابیون اولیه رشد نماید) .این مرحله از جرخه عمر موجودات زنده مهمترین مرحله زندگی است که باید با نهایت دقت مدیریت گردد وسرنوشت این جوان بستگی زیادی به مدیریت این مرحله دارد.
ناشناس
| -
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
این راه نتوانسته مشکلی را حل کند
ناشناس
| Germany
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
جالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
3
0
سید مرتضی آوینی : خلاف آنچه بسياري مي پندارند،آخرين مقاتله ما _ به مثابه سپاه عدالت _ نه با دموكراسي غرب كه با اسلام آمريكايي است ، كه اسلام آمريكايي از خود آمريكا دير پاتر است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
3
ازفرزندان۲۰۰۰کارگرپلی اکریل که پدرانشان ۱۲ ماه پولی دریافت نکرده اند ببین اقای گنجی ...مسولین از اول انقلاب بهد از اتمام مسولیتشان به ...فتنه وعیره نامیده شدندند پس از قدرتمندان بیا بیرون و۲۰۰۰ پرسنل پلی اکریلو دریاب
صمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
1
آقای گنجی اگر در توانتان است یک تعریف درست و دقیق از لیبرالی و انقلابی بفرمایید تا اختلاف آنها از هم متمایز گردد.
ضمنا ظاهرا نباید هیچگونه خط و مرزی بین سیاست وجود داشته باشد چرا که ماهیت و خصوصیت سیاست ، مرزبندی که جنابعالی میفرمایید نمیشناسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
0
3
"طرفدار هیچ کدام نیستم .سوالم اینست که هر دو گروه مسلما خائن نیستند نه مرحوم بازرگان ونه یزدی ونه گروه اصلاح طلب ونه گروه شما .پس علت این تفاوت عقیده وعملکرد چیه که 38 سال است ادامه دارد.لطفا تجزیه وتحلیل کنید وجواب بدهید. به مسائل بهتر است انسانی نگاه کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| -
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
چرا واقعیت این است که هردو گروه خائن هستند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
0
0
كاربر ١٢:٤٤ عزيز
اين هم جواب سؤال مفيد و شوهمندانه جنابعالي كه فرموديد

"" پس علت اين تفاوت عقيده و عملكرد چيه كه ٣٨ سال است آدامه دارد ؟ ""

تجزيه و تحليل اين سؤال و به طبع آن جواب اين سؤال . مسلما جواب اين سؤال به نگاه و عقايد و باور هاي سياسي و اجتماعي تجزيه و تحليل گر دارد . ولي در نهايت يك چيز مسلم است و آن اينكه سياست از مقولات دنيايي است و مطلق نيست .
البته ذات كلام حضرت حق جل جلاه به جهت عينيت ذات او كه مطلق ميباشد مطلق است .
همچنين بايد توجه داشت كه اگر چه ذات كلام حضرت حق جل جلاله مطلق است اما عينيت كلام او در جهان خارج يا جهان محسوس يا " دنيا " قابل تفسير .
خوب چه كسي كلام حضرت حق جل جلاله را تفسير و تبيين مينمايد ؟
تبيين يا تفسير كلام او با انبياء و اولياء و أوصياء اوست . همانگونه كه قران كريم صريحا بيان ميدارد .
آنچه موضوع را در جهان مادي يا محسوس پيچيده تر مينمايد تفسير كلام أنبياء و اولياء و أوصياء عليهم السلام أجمعين است كه تنها مفسرين كلام حضرت حق جل جلاله اند .
خوب چه كساني اين تفسير يا تفاسير كلام انبياء و اولياء و أوصياء حضرت حق. جل جلاله را به عهده دارند ؟

طبعا جواب اين سؤال اين است كه مفسريني كه خود را خبره و متخصص و صاحب راي در اين مقوله ميدانند . ولي در نهايت همه اين صاحب نظران در يك مورد اتفاق نظر دارند و آن اين است كه راي و نتجه گري تفسيري آنها مطلق نيست و بر اساس فهم تخصصي آنهاست كه به آن اجتهاد ميگويند .

در واقع مجتهدين ديني و كلامي افراد و انسان هاي عادي ولي متخصص اند كه اتفاقا در جوامع اسلامي از احترام والايي به جهت هوش و نبوغ و زهد و دينداري و تقوايي كه دارند و به آن مشهورند برخوردارند .

متأسفانه . در بعضي موارد بعضي انسان هاي عادي در جريان فهم اين موضوع إفراط ميكنند و اين مفسرين والا مقام و قابل احترام را نه فقط مقدس تلقي نموده . بلكه كلام و گفتار و رفتار و منش آنها را چنان مقدس مطلق تلقي مينمايند كه در عالم واقع آنها را به غلط نه تنها در جايگاه انبياء و اولياء و أوصياء ميدانند . بلكه همه گفتار و رفتار و كردار آنها را العياذ بالله عين مطلق كلام حضرت حق جل جلاله و منظور او ميشمارند .

اما جواب صريح به سؤال جنابعالي اين است كه
در ٣٨ سال گذشته آنچه متدينن يك گروه از متدينين و متعهدين به جمهوري اسلامي و مباني ولايت مطلقه فقيه در قانون اساسي را از ديگر متدينين و متعهدين به جمهوري اسلامي و مباني ولايت مطلقه فقيه در قانون اساسي آنهم البته با فرض صد در صدي اتكاء آنان به اين مباني . متمايز نموده . و مينمايد . اعتقاد به حدود و ثغور مباني قدرت ولايت مطلقه فقيه است .
ولي . در دنياي واقع و عملي . اگر نگوييم اين هم خود بهانه اي در جهت تصاحب قدرت است . قطعا . يك گروه در نهايت به دنبال حكومت اسلامي با تمامي نتايج عملي آن و نه جمهوري اسلاميست و ديگري به دنبال حكومت جمهوري اسلاميست . كه البته خود عبارت " جمهوري اسلامي " هم پس از ٣٨ سال . هنوز هم تعريف و معناي واقعي عملي و علمي و غير قابل تفسير ديني و سياسي و اجتماعي و ملموس و دست يافتني و واضحي ندارد .
هر دو گروه هم به شدت با يكديگر در تضاد منافع خود در گيري جدي دارند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
2
اقای گنجی ایا حصور زنان بی حجاب سوری در استادیوم فوتبال واجازه ندادن به زنان ایرانی مایه افتخار جمهوری اسلامی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
احسنت
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
2
نتیجه دنیا را یک بعدی دیدن چنین نوشته هائی است.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
0
0
كاربر عزيز ٠٢:٠١
با پوزش از جنابعالي . همه ميدونن ليبراليسم چيست و چه ميگويد و چه ميخواهد . چه با آن موافق باشيم يا مخالف يا دشمن . اما مفهوم اسلام ناب محمدي چيست چه ميگويد و چه ميخواهد هنوز پس از ١٤٠٠ سال مورد بحث است . اين بحث هم ادامه داشته و دارد و خواهد داشت . اينجاست كه علم كلام و عرفان و فقه و قران و سنت و اهل بيت ع و رجال و حديث و روايات آغاز ميشود و فرزندي زايش ميكند به نام اجتهاد .
اما اگر منظور جنابعالي از اسلام ناب محمدي همان است كه جنابعالي به آن معتقد ايد يا نظريه جبهه ...يا مثلا نگاه عالم محترم جناب ... و امثلهم . خوب اين هم محترم است اما همه داستان در اينجا ختم نميشود . چون اين برداشت فقط يك نظريه از دها نظريه اگر نگوييم صد ها نظريه موجود در مورد چيستي اسلام ناب محمديست .
تازه اگر فرض كنيم نظر جنابعالي البته به نظر خودتان . عين نظر و منظور حضرت حق جل جلاله است تازه اين فقط نظر جنابعالي است كه به آن اجتهاد ميگويند . اين اجتهاد جنابعالي هم فقط حجتيست بر شما و نه بر ديگران .
اين كه ميفرماييد " نبرد آينده بين اسلام ناب محمدي و ليبراليسم است " طبعا منظورتان جنگ بين فهم و درك جنابعالي از اسلام ناب محمدي ميباشد كه به اعتقاد جنابعالي برابر است با فهم و درك و اجتهاد جنابعالي از ماهيت " جمهوري اسلامي ايران " و " ولايت مطلقه فقيه " و جايگاه رهبري معظم انقلاب اسلامي ايران در قانون اساسي .
به نظر مي آيد در اينصورت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
1
میگن خواهرزاده نوبخت بدون هیچ تجربه وتخصصی مدیرعامل پتروشیمی فارابی شده ومهنسین باسواد وباتجربه پلی اکریل ۱۲ ماهه حقوق نگرفته اند اقای گنجی بنظر شما نباید به این وضعیت پایان داد رفتارهای مسولین ظلم وستم را درمکتب دینی ما ترویج میدهند پس ای مسولین ازیزید بدترندو لیاقت وشایستگی حکومت بر امت شیعه راندارند
عبدالله منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
1
تسلیت روحانی به مناسبت فوت دکتر یزدی تیری بود به سمت تفکر انقلابی !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار