کد خبر: 866732
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
در مراسم تجدید بیعت دو وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم با بخش خصوصی مطرح شد
روز گذشته شريعتمداري و كرباسيان دو وزير پيشنهادي به اتاق آمدند تا با تجديد بيعت با بخش خصوصي خود را آماده اخذ رأي در مجلس كنند اما...
مهران ابراهيميان 
 
روز گذشته شريعتمداري و كرباسيان دو وزير پيشنهادي به اتاق آمدند تا با تجديد بيعت با بخش خصوصي خود را آماده اخذ رأي در مجلس كنند اما بخش خصوصی گلایه‌ها و مشکلات زیادی برای طرح مسئله داشتند به طوری که رئیس اتاق بازرگانی روز گذشته از اقدامات ناکافی وصله‌پینه‌ای برای تولید انتقاد کرد و گفت: قدرت خرید مردم از 10 سال پیش هم کمتر شده است.
 
رؤساي اتاق‌هاي بازرگاني استان‌ها نيز هر يك با طرح مشكلات عمده خواستار حل مشكل ماليات براساس عدالت، بهبود فضاي كسب‌و‌كار و حل مشكلات صادرات شدند. در ديدار اول كرباسيان از انتخاب دقيقه نودي خود چنين گفت: تا دقيقه ۹۰ قرار نبود به عنوان وزير معرفي شوم و تصورم بر اين بود كه رأي كلي بر حضور و ماندگاري علي طيب‌نيا در سمت وزير اقتصاد دولت دوازدهم بود.
 
اما آنچه از شنيده‌ها حاكي است اينكه ظاهراً واكنش منفي بسيار شديد نمايندگان و فعالان اقتصادي به نامزد رقيب باعث شده تا مجلس و روحاني به انتخاب وي تن دهند.
وي كه همواره در كسوت معاون وزير بوده روز گذشته از مزاح‌هاي قبلي خود كمتر استفاده ‌كرد و با احتياط از حل مشكلات سخن گفت: قانون برنامه ششم توسعه بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نوشته شده و اگر من هم رأي بياورم، باز هم بايد براساس قانون عمل ‌كنم، اين در حالي است كه برنامه عملياتي نيز داده شده است. در برنامه پيشنهادي كه به شكل كتابچه به اعضاي اتاق ارائه داده مي‌شد، تأكيد بر حذف رانت به گونه‌اي زيبا بيان شده بود. وي كه همچنان در حال و هواي گمرك و دغدغه‌هاي شفافيت در آن بود، بيشتر مثال‌هايش را از حوزه مديريتي در گمرك استفاده مي‌كرد.
 
وي در عين حال اعتراف كرد كه برنامه‌هايي نوشته شده ولي اصلاحيه نياز دارد. با حسن تفاهمي كه بين مجلس و وزارت اقتصاد هست، حتماً تغييرات قابل لحاظ كردن است.
 در اين جلسه اما فعالان بخش خصوصي خواسته‌هاي خود را بيان كردند كه عبارت بودند از: تشكيل شوراي مشورتي در وزارتخانه براي حل مشكلات توليد و صادرات، اصلاح بازار بدهي دولت و حمايت از پيمانكاران، اصلاح ماليات بر ارزش افزوده، پرهيز از طرح‌هايي مقطعي مانند تخصيص منابع به بنگاه‌هاي مشكل‌دار كه بيشتر درد را تسكين مي‌دهد، كاهش سود بانكي، حذف مجوزها و...
 
كرباسيان پس از سخنان نمايندگان بخش خصوصي بار ديگر با تأكيد بر اينكه مشكلات را مي‌داند، گفت: تا فهم دقيق آنها زمان مي‌خواهیم تا با استفاده از مشورت‌هاي ارائه شده به حل معضل بپردازيم، چون به عنوان مثال كاهش نرخ سود ممكن است بازارهاي موجود را با تلاطم و تورم روبه‌رو كند، لذا بايد با احتياط عمل كرد. وي در عين حال گفت: ارز تك‌نرخي و كاهش سود بانكي را در دولت دوازدهم پيگيري مي‌كنم.
   
اقدامات وصله پينه‌اي
دومين ديدار اعضاي اتاق با شريعتمداري با سخنراني شافعي رئيس اتاق آغاز شد. وي با تعارفات معمول، شرح موفقيت‌هاي برنامه سوم را آغاز کرد ولي در ادامه نقدهاي جدي را به دولت يازدهم وارد كرد و گفت: توليد حال و روز خوشي ندارد و بيشترين صدمه را در اين سال‌ها ديده است. غلامحسين شافعي با بيان اينكه قدرت خريد مردم از 10 سال پيش هم كمتر شده است، خاطر نشان كرد: مشكلات توليد و صنعت با اقدامات وصله پينه‌اي بي‌فايده است و بايد مشكلات آنها ريشه‌اي حل شود. وي تأكيد كرد: مشكلات جدي در اولويت‌هاي صنعتي، ظرفيت‌هاي صنعتي و مكان‌يابي‌هاي صنعتي وجود دارد كه بايد حل شود. وي تأكيد كرد: مقابله با فساد را هم در برنامه خود قرار دهيد.
در ادامه 10 نفر از اعضاي اتاق نيز حل مشكلات زنجيره توليد تا تأمين، حل معضل هدفمند كردن يارانه‌ها براي توليد، تجميع تشكل‌‌هاي  سه وزارتخانه در حوزه توليد و در وزارت صنعت، معدن و تجارت را مطرح كردند.
 
پايان تنبيه صادرات و تشويق واردات
وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت نيز بعد از استماع نظرات گفت: ما نمي‌خواهيم به سياست تنبيه صادرات و تشويق واردات در كشور ادامه دهيم. وي در پاسخ به سؤال يكي از اعضاي اتاق كه چگونه مي‌خواهد برنامه‌هايش را محقق كند، گفت: اشتغالزايي صنعتي ايران در گذشته از سوي مسئولان ابراز و استراتژي توسعه صنعتي نوشته شده است اما در مقام عمل اقدامات عملي مناسبي صورت نگرفته و كتاب توسعه استراتژيك صنعتي تنها تحويل نفر بعدي شده است كه بنده اميدوارم در صورت انتخاب به عنوان وزير اين اتفاق براي بنده نيفتد.
وي در عين حال گفت: شش كشور اول دنيا در صادرات در عين حال بزرگ‌ترين واردكنندگان هستند و تراز تجاري نزديكي دارند، بنابراين نگاه ما نسبت به واردات منفي نيست.
وي بيان كرد: ما نمي‌توانيم نمره قابل قبولي در واگذاري تصدي‌گري‌ها به بخش‌هاي خصوصي و غيردولتي بدهيم اما اميدوارم در آينده در اين زمينه با كمك شما بهتر عمل كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار