کد خبر: 852152
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
حسيني گفت: نگاه دولت فعلي به بيرون از مرزهاست؛ نه فقط در مسائل سياسي و اقتصادي بلكه در مسائل فرهنگي و آموزشي هم این نگرش حاکم است...
سند 2030 را بي‌سر و صدا اجرا كردند/ نگاه دولت فعلي در حوزه‌هاي سياسي،‌ اقتصاي،‌ فرهنگي و آموزشي به بيرون از مرزهاست/ برخی مدیران دولت، اسلام را دین جامع و پاسخگو نمی دانندجوان‌آنلاين: يكي از نامناسب ترین اسنادي كه در دولت يازدهم و توسط معاون اول بدون اطلاع‌رساني به صاحب نظران و رسانه ها و بدون طی مراحل قانونی با پنهانکاری توسط معاون اول ابلاغ شد، سند 2030 است كه به نظر کارشناسان به ‌رغم اینکه در مواردی این سند با فرهنگ ملی و اسلامی اشتراکاتی دارد اما نقاط افتراق بسیار بیشتر است و پای بندی به آن تاثیرات غير قابل جبرانی بر جا خواهد گذاشت.

مقام معظم رهبري در ديدار با فرهنگيان به اقدامات دولت در خصوص سند 2030 فرمان توقف اجرای آن را صادر کردند.  واقعا به چه مناسبت یک سازمان بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت‌های جهانی است، برای ملت‌ها به ویژه مردم مسلمان و انقلابی ایران نسخه بپیچد و تعیین تکلیف کند؟
 
دراین باره با سيد محمد حسيني استاد دانشگاه تهران كه معتقد است دولت يازدهم به پنهان‌كاري در امور از جمله تعهدات بین المللی و قراردادها معروف است، به گفت‌وگو پرداختيم.


سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت دهم در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در واكنش به امضاي سند 2030 در دولت يازدهم گفت: نگاه دولت فعلي به بيرون از مرزهاست؛ نه فقط در مسائل سياسي و اقتصادي بلكه در مسائل فرهنگي و آموزشي هم این نگرش حاکم است. ما در بحث تعليم و تربيت از يك ميراث غني و گران‌بها برخورداریم و نيازي نداريم كه بخواهيم طرح‌هاي يونسكو و نسخه‌هاي آنها را عملياتي كنيم.

حسيني ادامه داد: سند 2030 برنامه‌اي است كه يونسكو از سال 2016 تا 2030 طراحي كرده و آن را براي كشورهاي مختلف در نظر گرفته و آقاي ظريف هم گفتند ما الزامي نداريم، حال که ضرورت ندارد براي چه بايد آن را امضا، ابلاغ و اجرايي كنيم؟حداقل در بحث آموزش، تعليم و تربيت ما سند طرح تحول بنيادين را داريم كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي كار مبنايي بر روي آن صورت گرفته است، براي چه بايد سند 2030 را بپذيرم؟ درحالی که سند طرح تحول بنیادین هنوز عملیاتی نشده است! اما معاون اول سند 2030 را ابلاغ مي‌كند و كارگروهي در آموزش و پرورش تشكيل مي‌دهند كه وزير آموزش و پرورش و 9 معاون وزير در آن شركت مي‌كنند و به تعبير رهبري بي‌ سر و صدا كارها را انجام مي‌دهند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی افزود: بسياري از دانشگاهيان و اساتيد از امضا و ابلاغ اين سند بي‌اطلاع بودند، البته به طور كل اين دولت معروف است به دولت پنهان‌كار و سعي مي‌كند قراردادها و توافقات خود را مخفي نگه دارد چون مي‌داند با واكنش جدي مواجه مي‌شود و پاسخي براي گفتن ندارد و البته مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد اين موضوع را رصد مي‌كردند و مدتي است كه اين بحث در جامعه مطرح شده و از دولت مطالبه جدي مي‌كردند كه چرا ابتدا سند را به مجلس ارائه نداده و به روال قانوني طی نکرده است؟ حتي اگر بر فرض قرار بود اين سند اجرا شود همه تعهدات و توافقنامه و هر قرارداد اينچنيني بايد به تصويب مجلس برسد.

حسيني ضمن انتقاد به نمايندگان مجلس و شواري عالي انقلاب فرهنگي گفت: انتظار بود نمايندگان و اعضای شوراي عالي انقلاب فرهنگي جدي‌تر به اين مسئله ورود پيدا كنند تا از آنها گلايه نشود. اشكالات متعددي در خصوص این سند وجود دارد هم در بحث آموزش و هم در بحث مسائل بهداشت، جمعيت، محيط زيست و... كه در جاي خود بايد مورد بررسي قرار گيرد.

وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار كرد: از آنجا كه غربي‌ها مي‌دانند جامعه ما نسبت به خط قرمزها حساسيت دارد و نسبت به آنها واكنش نشان مي‌دهد، تغييرات را آرام آرام انجام مي‌دهند و اميدواريم با اين روشنگري كه انجام شده دستگاه‌هاي مربوطه مانع شوند كه اين سند اجرايي و عملياتي شود. چون در دراز مدت درافکار و رفتار دانش‌آموزان،‌ دانشجويان و اساتيد ما تاثير خواهد داشت و همان استحاله‌اي كه غربي‌ها مدنظر دارند،‌ انجام مي‌شود.

حسینی با اشاره به انتشار كتاب «لك‌لكي در كار نيست» گفت: ترديدي وجود ندارد كه برخي جزوه‌ها و متون آموزشي تهیه شده تا به تدریج و آرام ترویج شود و برخی آموزش‌ها و مضامین عادی سازی گردد! و همان‌طور كه گفتم معمولا اطلاع‌رساني انجام نمي‌شود و از كنار آن عبور كنند تا بتوانند به اهداف‌شان برسند. اميدواريم با تغيير دولت شاهد چنين رویکرد و اقداماتي نباشيم.

وی ادامه داد: برخی مدیران كه در حوزه‌‌هاي مختلف اين دولت كار مي‌كنند در واقع اسلام را یک دین جامع و پاسگوی نیاز جامعه بخصوص درمباحث اجتماعی نمی دانند و نگاهشان به نسخه‌ها و برنامه‌های آماده غربی است. برای نمونه معاونت امور زنان گزارش دهد كه طي اين 4 سال براي فرهنگ اصيل اسلامي و براي تبيين و ترويج نوع نگاه مترقي اسلام نسبت به زن و خانواده چه اقدامي كرده است؟ هم و غم آنان كارها و اقداماتی است كه مورد پسند و خوشايند غربي‌ها باشد که قطعا با اين نگرش کشور آسیب جدی می‌بیند.
 
 
وی در پاسخ به سوالي مبني بر مهم‌ترين موضوعات فرهنگي كه دولت آينده بايد دنبال كند چيست، گفت: مطالبات رهبري درحوزه فرهنگ و هنر بر زمين مانده است که نیاز به عزم و اراده برای تحقق آنهاست. رهبر حکیم علاوه براقدامات ایجابی بارها اعلام كردند كه بايد مانع نفوذ فرهنگي شد. همين سند 2030 يكي از مصاديق بارز نفوذ فرهنگي است آن هم توسط دست‌اندرکاران و مدیران اجرایی که بایستی مرزبانی کنند. در واقع از كانال آنها اين رخنه در آموزش و فرهنگ ما ايجاد مي‌شود که مایه تاسف است و دولت آينده حتما بايد مانع چنین تحرکاتی شود.

وزير پیشین ارشاد تاكيد كرد: نقشه مهندسي فرهنگي بايد عملياتي و اجرايي شود و ۱۳ راهبرد كلان و ده‌ها اقدام ملي كه درآن پيش‌بيني شده در حوزه هنر، تحكيم خانواده، رسانه و فضاي مجازي، جمعيت و موضوعات گوناگون بايد عملياتي شود و از نيروهاي مومن و متعهد در سينما، تئاتر، موسيقي، هنرهای تجسمی ،شعر و ادب حمايت شود تا آنها بتوانند توليدات ارزشمندي داشته باشند و محصولات و كالاهاي فرهنگي و هنري متناسب با باورها و اعتقادات ما عرضه شود نه اينكه فرش قرمز زير پاي برخي از هنرمنداني پهن كنند كه با نگاه اسلامي و انقلابي فاصله دارند. خوشبختانه ما نيروهاي مومن و متعهد فراوان داريم كه اگر حمايت‌هاي لازم از آنها صورت بگيرد كالاهاي فرهنگي ارزنده‌اي ارائه خواهند كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار