کد خبر: 846319
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
دیروز بالاخره با پایان زمان و بسته شدن در ستاد ثبت‌نام به روی جمعیت متقاضی همه نفس راحتی کشیدند...
نویسنده: جعفر تکبیری 

ثبت‌نام از كانديداهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، روز گذشته با ثبت‌نام اسحاق جهانگيري، محمدباقر قاليباف، حميدرضا حاجي‌بابايي و محمد هاشمي سرانجام به پايان رسيد تا پرونده ثبت‌نام از كانديداهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با هزار و 636 نفر داوطلب بسته شود. حال از اين پس ساختمان وزارت كشور، شاهد روزهايي جدي‌تر براي انتخابات رياست جمهوري است. روزهايي كه در آن ديگر خبري از افراد ناشناس و عادي در وزارت كشور نيست و ديگر فردي براي نمايش دادن خود مقابل دوربين خبرنگاران قرار نخواهد گرفت.
 
اين اتفاق در حالي روي خواهد داد كه ديروز نيز وزارت كشور همچون روزهاي گذشته شاهد حضور افرادي بود كه بدون داشتن حداقل شرايط براي رياست جمهوري خود را به مركز همايش‌هاي وزارت كشور رسانده بودند تا بتوانند نام خود را به ليست بيش از 1100 نفر كانديداهاي بالقوه رياست جمهوري اضافه كنند. اين آمار در حالي از سوي مسئولان ستاد انتخابات كشور اعلام شد كه پس از اين هجوم افراد فاقد صلاحيت به ستاد انتخابات كشور، مطالبه عمومي در جامعه شكل گرفته كه براي دور آتي انتخابات با اصلاح قوانين مربوط مانع از حضور اين افراد شوند.
اين موضوعي بود كه مورد تأييد حسينعلي اميري، عضو هيئت مركزي اجرايي انتخابات و معاون پارلماني رئيس‌جمهور نيز قرار گرفته. او با اشاره به بازديد دبير هيئت مركزي و معاون سياسي وزير كشور از روند ثبت‌نام‌ها از نقص قانون انتخابات رياست جمهوري انتقاد كرد و گفت: ملاحظه مي‌كنيد كه كم و بيش مردم در جريان نقص اين قانون هستند و مي‌بينيم كه هر كس با هر شرايط و ويژگي وارد انتخابات مي‌شود.
 
عضو هيئت نظارت بر هيئت انتخاب رياست جمهوري ادامه داد: اين مسئله در عمل زحمت‌ها و هزينه هايي را ايجاد مي‌كند، آنچه مهم است با توجه به سياست‌هاي تدويني از سوي رهبري، تدوين شاخص‌ها براي كساني است كه قصد كانديدا شدن دارند.
وي با اشاره به تفسير اصل ۱۱۵ قانون اساسي براي كانديداها خاطرنشان كرد: ما چاره‌اي نداريم جز اينكه قانون نظام جامع انتخاباتي و نواقص آن را رفع و در اسرع وقت تهيه كنيم و آن را به مجلس ارائه دهيم.
اميري در پايان خاطر نشان كرد: به همين منظور دوستان امروز احساس كردند كه بهتر است از روندثبت‌نام‌ها بازديد كنند.
   
حضور چهره‌هاي تازه در انتخابات
اما روز گذشته در ميان هياهوي ثبت‌نام افراد ناشناخته، چندين چهره شناخته شده نيز خود را به وزارت كشور رساندند و با ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري، شكل تازه‌اي به پازل اين انتخابات دادند. بر اين اساس، در آخرين ساعات روز گذشته، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور و محمدباقر قاليباف شهردار تهران در انتخابات ثبت‌نام كردند. همچنين در حالي كه از مدت‌ها قبل شايعه حضور سعيد جليلي در انتخابات نيز به گوش مي‌رسيد، وي روز گذشته نيز به وزارت كشور نرفت تا عملاً اين شايعه رنگ واقعيت به خود نگيرد. اتفاق جالب روز گذشته عدم ثبت‌نام بذرپاش چهارمين كانديداي جمنا در انتخابات بود، به گونه‌اي كه وي ابتدا به دليل تأخير نتوانست وارد ستاد انتخابات كشور شود و پس از حضور در ستاد نيز عنوان كرد كه از ثبت‌نام انصراف داده است.
محمد باقر قاليباف همزمان با حضور در وزارت كشور در جمع خبرنگاران عنوان كرد كه قانون يك ميثاق ملي و شرعي براي همه است و همه به آن متعهديم و مسئولان ان‌شاءالله بيشتر از مردم بدان متعهد باشد. پيشرفت كشورمان هم در گرو اجراي قانون است.
همچنين اسحاق جهانگيري نيز كه از وي به عنوان كانديداي پوششي روحاني ياد مي‌كنند، پس از ثبت‌نام گفت كه روحاني جايگاه خودشان را در انتخابات خواهند داشت و من از برنامه‌هاي دولت دفاع مي‌كنم. حتماً از كارنامه دولت يازدهم دفاع خواهم كرد.
  
قاليباف: دولت مردم تشكيل مي‌دهم
قاليباف روز گذشته پس از ثبت‌نام در بيانيه‌اي ضمن انتقاد از وضع موجود، خطاب به ملت ايران وعده داد: درآمد كشور را دو و نيم برابر افزايش دهد، 5 ميليون شغل ايجاد كند، نظام مالياتي را به نفع 96 درصد مردم تغيير دهد و از همه مهم‌تر، برنامه‌اي مدون و دقيق براي حل مشكلات فوري اقشار كم درآمد، اجرا كند.
در بخشي از اين بيانيه تصريح شده است:روزهاي سرنوشت ساز ارديبهشت 96، زماني است براي يك انتخاب تاريخي؛ چراكه قرار است تصميمي بس بزرگ براي امروز خود و آينده فرزندانمان بگيريم. يا رئيس‌جمهور فعلي مسيري را كه در پيش گرفته است ادامه خواهد داد يا در وضع موجود، تغييري بنيادين ايجاد خواهيم كرد. وضع موجود، نتيجه حاكم شدن مديريتي است كه برداشت دقيقي از واقعيت‌هاي اجرايي كشور نداشته و ندارد، لذا براي كسب رأي، وعده 100 روزه مي‌دهد و بعد از چهار سال حرف و بي‌عملي، مجبور به بي‌صداقتي مي‌شود و آن وعده را انكار مي‌كند. حال آيا مي‌توان به ديگر وعده‌هاي او اعتماد كرد؟ «من نگفتم» نتيجه همين بي‌عملي و بي‌صداقتي است.
 
قاليباف اضافه كرده است: آقاي روحاني از بهتر شدن وضعيت اقتصادي مي‌گويند، اما اگر ايشان پاي خود را از درون اتاق شان بيرون بگذارند و ميان مردم بروند، از واقعيت‌هاي ملموس دَرون جامعه، تصوير دقيق‌تري پيدا مي‌كنند و برايشان روشن مي‌شود كه تنها 4 درصد جامعه از وضع موجود رضايت دارند. واقعيت اين است كه اقشار مختلف از اينكه واحدهاي توليدي بزرگ و كوچك يكي پس از ديگري تعطيل مي‌شوند يا كارگران خود را به اجبار كاهش مي‌دهند، بسيار ناراضي‌اند.
 اگر آقاي رئيس‌جمهور ميان مردم بودند، مي‌ديدند خانواده‌ها چگونه از بيكاري فرزندان تحصيل كرده خود رنج مي‌برند و پدران براي اينكه از عهده مخارج روزمره زندگي برآيند، هر روز ساعت‌ها كار مي‌كنند. اگر آقاي روحاني ميان مردم بودند، به جاي اينكه با «آمارهاي كاغذي» از وضعيت خوب اقتصادي سخن بگويند، با گوش‌هاي خود مي‌شنيدند كه مردم مي‌پرسند: چقدر شعار!؟ چقدر وعده!؟ و چقدر حرف!؟
 
قاليباف در بخش ديگري از بيانيه خود خطاب به هموطنان افزوده است: من ميان شما هستم و مي‌بينم كه از اين همه وعده و حرف و شعار خسته شده‌ايد؛ دادن يك فرصت چهارساله ديگر به دولت فعلي نيز، نخواهد توانست اين اعتراض‌ها و نارضايتي‌ها را برطرف كند و در صورت «تكرار» اين تجربه، نبايد انتظار فردايي بهتر از ديروز داشت؛ اگر فردا بدتر از امروز نگردد. حرف كافي است، چهار سال كافي است. اگر اينجا بوديد، سؤالي را صريح از من مي‌پرسيديد كه «قاليباف! قبلي‌ها هم همين حرف‌ها را مي‌زدند، روي چه حسابي بايد به حرف‌هاي شما اعتماد كنيم؟». پاسخ من به دغدغه به حق شما، يادآوري يك نكته است كه اين حرف‌ها را قاليباف مي‌زند و شما او را كاملاً مي‌شناسيد، با همه قوت‌ها و ضعف‌هايش. شما مي‌توانيد به او اعتماد كنيد، چون قاليباف هيچ‌گاه از پشت ميزها مديريت نكرده است، بلكه با لباس كار ميان شما، وسط ميدان عمل بوده است. شما مي‌توانيد به او اعتماد كنيد، چون مثل تمام مسئوليت‌هاي قبلي اش، برنامه‌اي عملياتي و متكي به ظرفيت‌هاي بزرگ داخلي دارد. شما مي‌توانيد به او اعتماد كنيد، چون تيمي توانمند و پرانرژي، با تركيبي از جواني و تجربه، و روحيه‌اي جهادي را مسئول امور اجرايي كشور خواهد كرد. قاليباف هم، كم خطاي فردي و كاري ندارد، اما هميشه بر اين باور تكيه داشته است: «حرفي بزن كه بتواني عمل كني» و سابقه‌اش نشان داده كه هميشه متعهد به وعده‌هايش بوده است. و امروز يعني 26 فروردين ماه 1396 من، محمد باقر قاليباف، به شما تعهد مي‌دهم، با توكل به خداوند منان و به پشتوانه شما، «دولت مردم» را تشكيل دهم و در يك دوره چهارساله با انقلابي اقتصادي: درآمد كشور را دو و نيم برابر افزايش دهم، 5 ميليون شغل ايجاد كنم، نظام مالياتي را به نفع 96 درصد مردم تغيير دهم. و از همه مهم‌تر، برنامه‌اي مدون و دقيق براي حل مشكلات فوري اقشار كم درآمد، اجرا كنم. به عمل كار برآيد به سخنداني نيست.
  
جهانگيري: با اصرار اصلاح‌طلبان آمدم
اسحاق جهانگيري پس از ثبت‌نام به عنوان داوطلب دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي خودم را در وقتش مطرح خواهم كرد، گفت: ما فعلاً در اين نقطه هستيم ولي طبيعتاً انتخابات منطق خود را دارد، توافق بر سر مسائل كلان كشور و ائتلاف‌ها بر اساس برنامه‌ها است در عين حال مرزبندي‌ها و شفافيت‌هاي خودش را هم دارد.
جهانگيري افزود: روزهاي آينده است كه نگاه مردم به اين بوستان رنگارنگ نگاه برتر را مشخص مي‌كند و اين ملت است كه با انتخاب خودشان تمايلشان را به ديدگاه‌هاي عرضه ابراز مي‌كنند. وي گفت: من هم در عين حالي كه از قرار گرفتن در مسير خدمت به مردم شادمان و خوشحال هستم و در اين دوره شخصاً داوطلب اين امر نبوده ام اما اصرار گروه‌ها و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب و تحول خواه و برخي از دوستان و مقامات باعث شد كه در اين لحظات آخر بپذيريم و ثبت‌نام كنم. جهانگيري افزود: برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي خودم را در وقتش مطرح خواهم كرد و به اطلاع مردم بزرگ ايران خواهم رساند و تأكيد مي‌كنم براي رساندن ايران به جايگاه واقعي و شايسته خود در منطقه و جهان هيچ گاه در اين حد شرايط مهيا نبوده است بايد قدر دانست عافيت‌طلبي را كنار گذاشت و همه مردم به صحنه بيايند كمك كنند تا آرامش، امنيت، آزادي و پيشرفت را باهم داشته باشيم. نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: امروز بيش از هر چيزي براي برون رفت از چالش‌ها نيازمند انسجام، يكپارچگي و حضور همه جريان‌هاي سياسي در صحنه هستيم. جهانگيري افزود: طبيعي است كه كشور براي اينكه به نقطه مطلوب برسد بايد از لحاظ اقتصادي به جايگاه ويژه‌اي برسد و تسلط بر وضع اقتصادي كشور و اتخاذ راهكارهاي مناسب براي مقابله با چالش‌هايي از جمله مسئله بيكاري، محيط زيست، آب و مسائلي از اين دست نيازمند برنامه‌هاي دقيق است.
 
وي گفت: آنچه كه امروز بيش از هر چيزي براي مقابله با مشكلات و برون رفت از چالش‌ها نياز است انسجام، وحدت، يكپارچگي، حضور همه جريان‌ها، شخصيت‌ها و گروه‌هاي سياسي در صحنه است و با شرايط موجود اين امكان فراهم شده است كه ايران بتواند با انسجام و وحدت، خط تعامل با دنيا را جدي‌تر دنبال كند و مسائل منطقه را در دستور كار خود به طور جدي قرار دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
0
0
آقای جهانگیری ، خط تعامل با دنیای شما را در بیگانه پرستی دولت فعلی دیدیم . که به تعطیلی کارخانه ها و کارگاه ها و ایچاد اشتغال برای کشور های بیگانه منجر شد !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار