کد خبر: 846087
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ارتش امريكا براي نخستين بار بمب غيرهسته‌اي عظيم با قدرت انفجاري بالا با نام «مادر همه بمب‌ها» را در ولايت ننگرهار افغانستان آزمايش كرد...
ارتش امريكا براي نخستين بار بمب غيرهسته‌اي عظيم با قدرت انفجاري بالا با نام «مادر همه بمب‌ها» را در ولايت ننگرهار افغانستان آزمايش كرد كه گفته مي‌شود براي نابودي تونل‌هاي گروه تروريستي داعش مورد استفاده قرار گرفته است. اين حمله درحالي انجام شد كه مسكو روز جمعه ميزبان كشورهاي منطقه براي بررسي وضعيت افغانستان بدون حضور امريكا بود.
در شرايطي كه همه نگاه‌ها به تنش‌هاي كره شمالي و حمله احتمالي امريكا به اين كشور بود، خبر پرتاب بزرگ‌ترين موشك غيرهسته‌اي امريكا در افغانستان به سرعت سرتيتر رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي قرار گرفت. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا كه در هفته‌هاي اخير به دنبال ماجراجويي‌هاي نظامي در گوشه و كنار جهان است، يك هفته پس از حمله به پايگاه هوايي سوريه، اين بار افغانستان را به عنوان دومين مقصد آزمايش‌هاي نظامي قرار داده است. وزارت دفاع امريكا گفته بمب GBU- 43/ MOAB كه به «مادر همه بمب‌ها» مشهور است و نيرومندترين بمب غيرهسته‌اي امريكا محسوب مي‌شود، عليه شبكه‌اي از تونل‌هاي داعش در منطقه «آچين» در ولايت ننگرهار افغانستان استفاده شده است.
 
به گزارش شبكه سي‌ان‌ان، بنا به گفته سخنگوي نيروي هوايي امريكا، بمب مذكور كه بزرگ‌ترين بمبي است كه امريكا تاكنون در جنگ‌ها از آن استفاده كرده از يك هواپيماي ترابري MC130 بر فراز تونل‌هاي داعش رها شده است. به گفته سخنگوي پنتاگون اين بمب در ساعت 19:32 به وقت محلي انداخته شده است. جان نيكلسون، فرمانده نيروهاي امريكايي در افغانستان نيز در اين باره گفت كه به دليل خساراتي كه اخيراً به داعش به ويژه گروه خراسان وارد شده آنها به ساخت بمب‌هاي كنار جاده‌اي و نيز ايجاد تأسيسات و تونل‌هاي محكم براي ارتقاي سطح دفاعي خود در افغانستان پرداخته‌اند. به گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت دفاع افغانستان اعلام كرد در نتيجه اين حمله دست كم 36 نفر از تروريست‌هاي داعش كشته شدند.  بمب GBU43 در سال 2003- 2002 در پي حمله امريكا به عراق مراحل پاياني آزمايش و ارتقاي خود را پشت سر گذاشت و ارتش امريكا آخرين آزمايش خود روي اين بمب بسيار نيرومند را سال 2003 انجام داد. اين بمب حاوي ۱۱ تن تي‌ان‌تي است و با هواپيما حمل مي‌شود كه توانايي ايجاد خلأ دارد‎ ‎و قابل مقايسه با قدرت و كارايي يك بمب هسته‌اي ولي بدون ايجاد خسارات‎ ‎زيست‌محيطي ناشي از يك بمب هسته‌اي است.
 
گفته مي‌شود اين بمب تا شعاع دو كيلومتري قدرت تخريب گسترده‌اي دارد و در صورت استفاده به مرگ ساكنان منطقه مورد نظر منجر مي‌شود. اما مقامات افغانستان گفته‌اند كه تنها 36 تن داعشي در اين حمله كشته شدند. جزئيات بيشتري درباره اينكه آيا اين بمب در مناطق مسكوني فرود آمده است يا نه، منتشر نشده است.  شبكه «راشا تودي» ديروز در گزارشي اعلام كرد: «امريكا بزرگ‌ترين بمب غيراتمي خود را درحالي به افغانستان پرتاپ كرده كه سرمايه‌گذاري ۱۶ ساله اين كشور در افغانستان با شكست مواجه شده و سربازان اين كشور هنوز در افغانستان كشته مي‌شوند.»  دونالد ترامپ پنج‌شنبه شب از پاسخ به اين سؤال كه آيا خود وي دستور استفاده از اين بمب را صادر كرده يا نه خودداري كرد. او گفت كه به ارتش امريكا «اختيارات كامل» داده و به نيروهاي مسلح كشورش افتخار مي‌كند. ريك فرانكونا، سرهنگ بازنشسته ارتش امريكا و تحليلگر مسائل نظامي سي ان ان در اين باره گفت: «دراين خصوص با مقامات پنتاگون صحبت كرده و اختيارات در استفاده از اين بمب به ژنرال‌هاي فرمانده در افغانستان سپرده شده است.»  اين حمله انتقادهايي را هم در پي داشته است. حامد كرزي، رئيس‌جمهور سابق افغانستان، قويا اين اقدام امريكا را محكوم كرده است. كرزي ديروز در حساب كاربري خود در توئيتر نوشت: «اين جنگ عليه تروريسم نيست بلكه استفاده غيرانساني و بي‌رحمانه از كشور ما براي آزمايش تسليحات جديد خطرناك است.»
 
ترامپ جام شيرين جنگ را چشيده
سيمون جنكينز، روزنامه‌نگار انگليسي در يادداشتي كه روز جمعه در روزنامه گاردين منتشر شد، با زشت و بي‌معنا خواندن حمله موشكي به سوريه و پرتاب مادر بمب‌ها در افغانستان، نوشت: «دونالد ترامپ جام شيرين جنگ را چشيد و به نظر نمي‌رسد كسي قادر به كنترل او باشد.» جنكينز با اشاره به نقش بمب‌ها به‌ عنوان ابزاري گران‌قيمت، بي‌رحم و راهبردي در دستان سياستمداران، نوشت:«امريكا و انگليس در طي 16 سال گذشته در بمباران كشورهاي مسلمان بي‌ثبات، توافقي گرم داشته‌اند كه اين بمباران‌ها ثمري به‌جز مرگ‌ومير و هرج ‌ومرج نداشته است.» جنكينز اضافه كرد: «در پوچي معيار حمله‌ ترامپ به افغانستان، همين بس كه مادر بمب‌ها در يك منطقه كوهستاني اين كشور پرتاب ‌شده كه آن رقباي محلي كه قربانيان داعش بوده‌اند، طالبان شورشي هستند. جاي ترديد است كه ترامپ نگران از اين طنز باشد. او در حال حاضر تنها مي‌خواهد به‌عنوان اولين فردي كه اين بمب را عليه داعش استفاده كرد، ديده شود.‌»
 
نشست بدون امريكا در مسكو
تلاش‌هاي نظامي امريكا در افغانستان در شرايطي انجام مي‌شود كه روسيه راهكار ديپلماتيك را براي اوضاع فاجعه بار افغانستان در پيش گرفته است. روسيه روز جمعه ميزبان گفت‌وگوهايي بود كه محور آن صلح در افغانستان است اما امريكا با وجود دعوت مسكو، گفته در اين كنفرانس شركت نخواهد كرد. كاخ سفيد مدعي شد، روسيه با دخالت دادن طالبان در گفت‌وگوهاي صلح به اين گروه نظامي مشروعيتي مي‌بخشد كه شايستگي آن را ندارد. به گزارش بي. بي. سي، امريكا نگران آن است كه مشاركت طالبان در روند صلح باعث كمرنگ شدن اهداف ناتو در افغانستان و نقش محوري امريكا در اين كشور شود. وزارت خارجه روسيه در باره نگراني‌هاي مقام‌هاي امريكا مبني بر حمايت اين كشور از گروه طالبان واكنش نشان داده و گفته كه هدف از تماس دولت روسيه با طالبان «مشروعيت» بخشيدن به اين گروه نيست بلكه به دليل وجه اشتراك در مواضعشان نسبت به گروه داعش است.
 
مقام‌هاي دولت روسيه همچنين گفته‌اند روسيه در پي تشويق اين گروه براي پيوستن به روند صلح افغانستان تحت رهبري دولت افغانستان است. در اين نشست كشورهاي افغانستان، ايران، هند و چند كشور آسياي مركزي شركت داشتند.  درحالي كه روس‌ها در حال نفوذ ديپلماتيك در افغانستان از طريق مذاكره با طالبان هستند، امريكا با قدرت نظامي به مسئله افغانستان ورود مي‌كند. هفته نامه نيوزويك روز جمعه نوشت: «تنش بين امريكا و روسيه در خاورميانه در مورد قرارداد صلح احتمالي كه مي‌تواند پاياني بر جنگ ۱۶ ساله افغانستان باشد، تشديد شده است.» نيوزويك نوشت: «كرملين در حال برنامه‌ريزي براي برگزاري نشستي در مسكو با هدف كمك براي حل مشكل ميان دولت افغانستان و طالبان است. واشنگتن با رد حضور در اين نشست، روسيه را متهم به مسلح كردن طالبان و تضعيف تلاش‌هاي ناتو براي صلح و امنيت در منطقه مي‌داند.» همچنين سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه روز جمعه در سخناني گفت كه با محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران درباره مسئله افغانستان رايزني كرده است. ظريف براي شركت در نشست سه جانبه وزراي خارجه روسيه، سوريه و ايران درباره بررسي بحران سوريه به مسكو سفر كرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
0
0
بحران سوریه و برخوردهای جناحی کشورهای خاورمیانه به بهانه های مختلف با طرفین بحران سوریه و کشیده شدن پای روسیه و آمریکا به این بحران همه عامل اصلی موش آزمایشگاهی شدن منطقه خاورمیانه شده و انواح سلاحها در این منطقه ... دارد آزمایش می شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار