کد خبر: 843660
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
فرماندهي كل ارتش سوريه در بيانيه روز جمعه هفدهم مارس خبر از تجاوز چهار جنگنده رژيم صهيونيستي به حريم هوايي سوريه از طريق خاك لبنان داد كه مراكز نظامي در مسير تدمر در ريف شرقي حمص را مورد حمله قرار دادند.
نعمان رحيمي
نویسنده: نعمان رحيمي 
 
فرماندهي كل ارتش سوريه در بيانيه روز جمعه هفدهم مارس خبر از تجاوز چهار جنگنده رژيم صهيونيستي به حريم هوايي سوريه از طريق خاك لبنان داد كه مراكز نظامي در مسير تدمر در ريف شرقي حمص را مورد حمله قرار دادند. اين بيانيه تا اينجاي كار نكته جديدي را بيان نكرده بود چراكه در شش سال از جنگ داخلي سوريه، جنگنده‌هاي صهيونيست‌ها بارها به حريم هوايي اين كشور وارد شده و به برخي از مراكز نظامي حمله كرده بودند. نكته جديد در ادامه بيانيه ارتش است كه جنگنده‌هاي متجاوز صهيونيستي بعد از مواجه شدن با پدافند هوايي ارتش سوريه، يكي از آنها در مناطق اشغالي سرنگون شد و بقيه جنگنده‌هاي متجاوز مجبور به فرار شدند. علاوه بر اين، پذيرش انجام اين حمله از سوي سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي هم نكته جديدي است چراكه تا كنون رژيم صهيونيستي حاضر نشده بود به صورت رسمي مسئوليت حملات هوايي خود به خاك سوريه را قبول كند هر چند كه سكوت آنها به عنوان تأييد غير رسمي تلقي مي‌شد. از طرف ديگر، به صدا درآمدن آژيرهاي خطر در مناطق غور اردن، اطراف قدس تا شهرك موديعين در مناطق اشغالي و شليك موشك‌هاي آرو براي مقابله با موشك‌هاي سام 5 سوري همگي دلالت بر سراسيمگي صهيونيست‌ها دارد كه نسبت به موارد قبلي، خود را در موقعيتي جديد و غير منتظره ديده‌اند.
 
قبل از هر چيز، بايد توجه كرد كه رژيم صهيونيستي سامانه «آرو» به معناي پيكان را براي رهگيري موشك‌هاي بالستيك طراحي كرده و ساخته بود اما شليك موشك‌هاي اين سامانه براي مقابله با موشك‌هاي كوتاه‌برد سام 5 تنها به اين معنا مي‌تواند باشد كه صهيونيست‌ها انتظار پاسخ موشكي ارتش سوريه را نداشته‌اند و با سرنگون شدن يكي از جنگنده‌ها‌ي خود سعي كرده‌اند با شليك آرو پاسخي به ارتش سوريه داده باشند هر چند كه اين پاسخ با توجه به ظرفيت و امكانات سامانه آرو، به هيچ وجه كارايي لازم را ندارد. نكته قابل توجه از طرف مقابل و جبهه سوريه است كه برخلاف موارد قبل، اين بار به تجاوز هوايي صهيونيست‌ها با شليك موشك‌هاي پدافند هوايي پاسخ داده است. موتي آلموز، سخنگوي ارتش صهيونيستي، انگشت بر همين نكته گذاشته و چنين به نظر مي‌رسد كه او مثل ديگر فرماندهان اين ارتش انتظار پاسخ ارتش سوريه را نداشته‌اند و ديگر نمي‌توانند مثل گذشته جنگنده‌هاي خود را با توجه به حاشيه امني به قلمرو هوايي سوريه بفرستند. اين حاشيه امن طي شش سال گذشته به دليل درگيري ارتش سوريه با گروه‌هاي تروريستي بود كه به اين ارتش اجازه نمي‌داد با پاسخ به تجاوزات هوايي صهيونيست‌ها، جبهه ديگري را براي خود باز كنند. حالا كه ارتش سوريه با شليك پدافند هوايي خود يكي از جنگنده‌هاي صهيونيست‌ها را سرنگون كرده، فرماندهان ارتش صهيونيستي متوجه شده‌اند كه ارتش سوريه ديگر از موقعيت شش سال گذشته خارج شده و اين توانايي را در خود مي‌بيند كه در عين مبارزه با گروه‌هاي تكفيري - صهيونيستي وارد جبهه‌اي در برابر صهيونيست‌ها بشود و به همين دليل هم حاشيه امني براي جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي وجود نخواهد داشت.
 
در اين بين، بعضي‌نگاه‌ها به سفر اخير بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي، به مسكو و ديدارش با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه  است كه اين حمله را به اين معني تعبير كرده‌اند كه نتانياهو در آن ديدار مجوزي از پوتين گرفته بود. اين نوع تعبير را بيشتر در رسانه‌هاي غربي- عربي مي‌توان ديد كه در جبهه ضد مقاومت قرار دارند و با اين نوع تفسير سعي مي‌كنند همراهي روسيه را با جبهه مقاومت كم‌رنگ نشان دهند. از آنجايي كه سياست اعلامي و اجرايي روسيه در حمايت از دولت و ارتش سوريه تا كنون بدون هيچ تغييري ادامه داشته، اين نوع تفسير را تنها مي‌توان در حد گمانه‌زني‌هايي بي‌دليل ارزيابي كرد و در مقابل مي‌توان موضوع را از اين زاويه در نظر گرفت كه صهيونيست‌ها اين حمله را طراحي و اجرا كرده‌اند تا علاوه بر ضربه زدن به مراكز نظامي سوريه، به نوعي واكنش روسيه را هم بعد از آن سفر نتانياهو بسنجند. شليك پدافند هوايي ارتش سوريه اين پاسخ را به آنها داده كه حمايت روسيه از اين شليك را در محاسبات خود در نظر بگيرند و اگر آنها بخواهند به اين حملات و تجاوزات هوايي ادامه بدهند، بايد منتظر پاسخ‌هايي به مراتب سنگين‌تر از اين هم باشند. بنابر اين، صهيونيست‌ها بعد شش سال پاسخ جديدي از خط مقاومت گرفته‌اند كه اين شش سال جنگ توان و آمادگي جبهه مقاومت براي ايستادن در برابر آنها كاسته نشده و حاضر به هر پاسخي به تجاوز‌گري آنها است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار