کد خبر: 843542
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
فرهاد همتی
آیا آرامش به کره جنوبی باز می گردد؟پس از ماهها کشمکش و ناآرامی های سیاسی در کره جنوبی، جمعه گذشته رسما 8قاضی دادگاه قانون اساسی، به اتفاق آرا، رای پارلمان کره جنوبی در برکناری رئیس‌جمهور را تایید و خانم «گئون‌ های» را از پست ریاست جمهوری این کشور برکنار کردند. اکنون این پرسش مطرح است که با برکناری" خانم پارک " آیا آرامش به کره جنوبی باز خواهد گشت؟ با توجه به شرایط کره جنوبی، چه کسانی از اقبال بیشتری برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری این کشور بر خوردارند ؟درباره این پرسش ها و برکناری "خانم پارک" ذکر چند نکته مهم به نظر می رسد:

1- نکته اول، دادگاه قانون اساسی کره جنوبی روز جمعه گذشته رای پارلمان برای استیضاح "پارک گئون های" را تایید کرد و بدین وسیله وی به خاطر رسوایی فساد به همراه یکی از دوستان نزدیکش، از سِمَت خود برکنار شد.طبق قانون اساسی کره جنوبی رئیس جمهور جدید باید با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 60 روز آینده تعیین شود .

2- نکته دوم ، رای داد گاه قانون اساسی درباره برکناری " خانم پارک" ، محصول یک فرایند پنج ماهه است .به این معنی که تنش سیاسی 5 ماهه کره جنوبی و فشارهای سیاسی در نهایت به رای دادگاه قانون اساسی و برکناری خانم پارک منجر شد .

3- نکته بعدی اینکه ،کره جنوبی از آبان ماه سال جاری دستخوش نا آرامی های سیاسی بود .این ناآرامیها به دلیل فساد سیاسی نزدیکان خانم پارک به ویژه " خانم چوی سون سیل" که مخالفان آنرا " راسپوتین " لقب دادند، به وقوع پیوست.مخالفان خانم پارک به این بهانه ،حدود یک ماه ونیم ماه ، هر هفته در اطراف کاخ ریاست جمهوری و نهادهای دولتی تجمع کردند و خواستار برکناری خانم پارک شدند.

4- "خانم پارک " با اوج گیری اعتراضهای مردمی و مخالفان دولت ، برای کاهش اعتراض های ضمن برکناری چند وزیر و مشاوران دولت ،چندبار از مردم عذر خواهی کرد، ولی برغم این عذرخواهی ها ، مخالفان همچنان به اعتراضهای مدنی خود ادامه دادند .

5- با گسترش و استمرار اعتراض های مردمی ،احزاب اپوزسیون و مخالفان دولت کره جنوبی تلاش کردند تا با تشدید این اعتراضها ، فشارهای خود را برای برکناری خانم پارک افزایش دهد . به بیان دیگر مخالفان بر این موضوع تاکید داشتند که باید خانم پارک" استعفاء"دهد و بعد از آن انتخابات زودهنگام برگزار شود .طرح این خواسته از سوی مخالفان از این نظر اهمیت داشت که مخالفان با توجه به اینکه اکثریت کرسی های مجلس را در اختیار نداشتند ، از توان "استیضاح" خانم پارک در مجلس برخوردار نبودند .به موازات این رویکرد مخالفان دولت ، خانم پارک و حزب حاکم تن به این خواسته مخالفان دولت ندادند ودر صدد آرام کردن فضای ملتهب سیاسی کره جنوبی شدند .

6- اما با گسترش نا آرامی های سیاسی در کره جنوبی و تاکید مخالفان دولت بر استعفاء خانم پارک ، حزب حاکم برای آرام کردن فضای سیاسی این کشور ،در نهایت تصمیم گرفت با همکاری اپوزسیون مجلس " استیضاح خانم پارک " را در دستور کار قرار دهد.و بر همین اساس با رای مخالفان وهمکاری حزب حاکم در 20 آذر، مجلس بر استیضاح خانم "پارک " رای داد . رای به استیضاح خانم پارک از این نظر برای حزب حاکم مهم بود که، اولا مخالفان با این رای از تجمع در مراکز نهادهای دولتی خودداری خوهند کرد و ثانیا چون "فرایند استیضاح" خانم پارک طبق قانون اساسی ،حداقل 6 ماهه طول خواهد کشید ، از احساسات مردم کاسته میشد و این برای پیروزی حزب حاکم در انتخابات آینده ریاست جمهوری مهم بود .

7- با سپری شدن 5 ماه از رای مجلس کره جنوبی به" استیضاح "خانم پارک، در نهایت دادگاه قانون اساسی رای مجلس را تایید کرد و به این صورت خانم پارک را از قدرت کنارکرد .نکته حائز اهمیت در این باره این بود که مخالفان برای برجسته کردن این برکناری تلاش کردند مجددا فضای سیاسی را با جشن پیروزی ملتهب نمایند، موضوعی که حزب حاکم عکس آنرا مد نظر داشت . یعنی انتقال قدرت و برگزاری انتخابات با آرامش صورت گیرد . و بر همین مفروض ، خانم پارک بعد از اعلام حکم دادگاه قانون اساسی " کاخ آبی " را ترک کرد .و تلاش کرد جامعه را از کشیده شدن به سمت دو قطبی جلو گیری نماید ،موضوعی که در صورت امکان مطلوب احزاب مخالف کره جنوبی بود .

8- یک نکته مهم در تغییر آرایش سیاسی کره جنوبی در شش ماه گذشته ، نقش منفعل یا جانبداری دستگاه دیپلماسی آمریکا در تحولات اخیر کره جنوبی است .زمانی که کره جنوبی در اوج ناآرامی ها سیاسی بود ،آمریکا مشغول" انتقال قدرت" یعنی پایان زمامداری اوباما و اغاز بکار فعالیت ترامپ در کاخ سفید بود .در مقطع کنونی نیز یعنی رای دادگاه قانون اساسی کره جنوبی برای برکناری خانم پارک ، امریکا مشغول "استقرار سامانه موشکی تاد" در این کشور بود .بر همین اساس برخی کارشناسان معتقدند که دولت آمریکا ازایجاد شرایط کنونی به نوعی حمایت کرده است .

9-و نکته آخر این که، انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری کره جنوبی 20 اردیبهشت در این کشور برگزار خواهد شد .با توجه به شرایط حاکم در کره جنوبی ، فرد ی در انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری کره جنوبی پیروز خواهد شد که حداقل از سه ویزگی برخوردار باشد :الف) اولامخالف فساد سیاسی واقتصادی در کره جنوبی باشد ب) ثانیا مخالف افزایش دخالت آمریکا در کره جنوبی ج) و در نهایت موافق همگرایی با کره شمالی باشد.

فرهاد همتی، کارشناس مسائل آسیا

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار