کد خبر: 843301
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
برای کاهش سوانح، توصيه‌هاي پليس را جدي بگيريد
شمارش معكوس براي نشستن پاي سفره هفت‌سين از همين امروز با شروع موج اول سفرهاي نوروزي كليد مي‌خورد. لازمه رسيدن به مقصد و داشتن سفري بدون سانحه، حفظ آرامش و توجه به توصيه‌هاي پلیس است كه اين روزها رسانه‌ها مدام درباره آن اطلاع‌رساني مي‌كنند.
سفرهاي پرشمار سبب شده است تا پليس و همه دستگاه‌هاي امدادي براي بهبود شرايط سفر در جاده‌ها حضور پيدا كنند. سال جديد كه تحويل شود جاي 964 نفر كنار سفره هفت سين خالي خواهد بود. اين افراد كساني هستند كه در جريان سفرهاي نوروز سال 95 در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند. بي‌احتياطي و توجه نكردن به هشدارهاي پليس علت بسياري از اين سوانح بود كه پليس مدام درباره آن هشدار مي‌دهد.  تلاش براي پيشگيري از وقوع اين سوانح از روز گذشته با برگزاري رزمايش ترافيكي و خدمات سفر نوروزي پليس با شعار پرهيز از خطر، آرامش در سفر شروع شد و تا 14 فروردين هم ادامه دارد. سردار مؤمني، جانشين رئيس پليس كشور كه سال‌ها تجربه فرماندهي رئيس پليس راهور را در كارنامه دارد به جمع خبرنگاران آمد و در اين باره توضيح داد. او گفت: طرح نوروزي 96 با حضور دستگاه‌هاي مختلف انجام شده و اميدواريم كه شاهد كمترين حادثه باشيم. او ادامه داد: با توجه به تمهيدات خوبي كه دولت براي كارمندان و دستگاه‌هاي دولتي در نظر گرفته، پيش‌بيني ‌مي‌كنيم كه از عصر چهارشنبه موج اول سفرهاي نوروزي آغاز شود و تا پايان هفته اول نوروز هم ادامه داشته باشد.
  
مشاركت نيم‌ميليوني در طرح نوروزي
سردار مؤمني ادامه داد: حدود نيم ميليون نفر از دستگاه‌هاي مختلف در طرح نوروزي شركت دارند و اين افراد در آماده باش هستند. علاوه بر اين 300 هزار نفر از نيروهاي پليس هم از نقطه صفر مرزي تا مركز شهرها در آماده باش هستند و نسبت به تأمين امنيت شهروندان اقدام خواهند كرد.
  
كنترل ترافيك از آسمان
البته حضور پليس فقط مختص جاده‌ها نخواهد بود و اين نيرو از راه آسمان هم براي روان‌سازي ترافيك فعاليت خواهد كرد. سردار مؤمني گفت: پليس با 30 فروند بالگردي كه در اختيار دارد، نسبت به رصد جاده‌ها اقدام مي‌كند.  وي ادامه داد: هر چند ضريب حفاظتي شهرها و جاده‌ها در ايام نوروز افزايش پيدا مي‌كند و پيش‌بيني‌هاي لازم انجام شده است، اما لازم است كه شهروندان براي امنيت بهتر با پليس همكاري كنند.
  
خواب كافي داشته باشيد
داشتن آرامش در سفر و استراحت كافي رانندگان يكي از موضوعاتي است كه پليس همواره درباره آن اطلاع‌رساني و رانندگان و خانواده‌هايشان را به رعايت آن توصيه كرده است. سردار مؤمني با تأكيد دوباره روي اين موضوع گفت كه 45 درصد از خودروهايي كه در نوروز 95 واژگون شدند، به علت خستگي راننده اين خودروها بوده است. سردار مؤمني بر ضرورت رانندگي بدون شتاب تأكيد كرد و ادامه داد: در طول رانندگي هيچ چيز نمي‌تواند جايگزين خواب شود. از اين رو تأكيد مي‌كنم كه رانندگان حتماً خواب كافي داشته باشند.
  
ترافيك سوانح در موج دوم
جانشين رئيس پليس كشور به تجربه سال‌هاي گذشته درباره ترافيك سوانح اشاره كرد و در اين باره گفت: موج دوم سفرها با آغاز هفته دوم تعطيلات نوروزي آغاز مي‌شود.
متأسفانه آمارها از اين حكايت دارد كه بيشترين ميزان حوادث رانندگي با آغاز موج دوم سفرها اتفاق مي‌افتد. علت آن هم، اين است كه عده‌اي در حال بازگشت از سفر هستند و عده‌اي نيز در حال رفتن به سفر به خاطر همين با افزايش حجم تردد، حادثه هم بيشتر اتفاق مي‌افتد به خاطر همين سردار مؤمني از مسافران خواست كه زمان سفرهاي نوروزي خود را مديريت كنند و حتماً وضعيت جاده‌ها را از رسانه‌هاي رسمي كه با پليس راه در ارتباط هستند، استعلام كنند.
  
افزايش سفرهاي نوروزي
سردار مؤمني همچنين از افزايش سفرهاي نوروزي خبر داد و گفت: بنا به تجريه سال‌هاي گذشته پيش‌بيني‌ مي‌كنيم كه حجم سفرهاي امسال هم افزايش داشته باشد و شهرهاي مشهد، شهرهاي شمالي كشور، استان‌هاي فارس، هرمزگان هم پذيراي بيشترين مسافر نوروزي باشند. همچنين به دليل سفر راهيان نور به استان‌ خوزستان نيز سفرهاي زيادي به اين استان‌ها خواهيم داشت كه پيش‌بيني‌هاي لازم در بعد ترافيكي و انتظامي در اين استان‌ها انجام شده است.
  
ناپايداري هوا در طرح نوروزي
سردار مؤمني با اشاره به پيش‌بيني هواشناسي از شرايط جوي ناپايدار در ايام نوروز گفت: پيش‌ بيني مي‌شود كه امسال شاهد بارش برف و باران در برخي از نقاط باشيم، از اين رو به رانندگان توصيه مي‌كنيم كه حتماً تجهيزات ايمني و تجهيزات زمستاني را به همراه داشته باشند و خودرويشان نيز سوخت كافي در باك داشته باشد.
  
پرهيز از خطر، آرامش در سفر
سردار تقي مهري، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي هم در حاشيه اين همايش به خبرنگاران گفت: مأموران پليس راهور با به‌كارگيري تمامي امكانات و صددرصد توان به صحنه خواهند آمد و شعار امسال پليس نيز در طرح نوروزي پرهيز از خطر و آرامش در سفر خواهد بود. وي ادامه داد: هزار دستگاه دوربين ليزر‌دار هم به شكل سيار در جاده‌ها نسبت به ثبت تخلفات اقدام خواهد كرد. 600 دوربين ثبت تخلف هم در جاده‌ها مستقر است و علاوه بر آن پليس به شكل محسوس و نامحسوس بر تخلفات رانندگي نظارت خواهد كرد.
  
ورود 1/5 ميليون نوگواهينامه
رئيس پليس راهور يكي از تفاوت‌هاي سفرهاي نوروز امسال را با سال قبل ورود يك و نيم ميليون نوگواهينامه به جاده‌هاي كشور عنوان كرد و توضيح داد: در ۱۱ ماه گذشته يك و نيم ميليون «نو گواهينامه» به تعداد رانندگان اضافه شده‌ است. ۱۹ ميليون خودرو و ۱۲ ميليون موتورسيكلت هم شماره‌گذاري شده است.
  
سبقت و سرعت غيرمجاز
سردار مهري با بيان اينكه سرعت و سبقت غيرمجاز و بي‌توجهي به جلو باعث بروز 70 درصد تصادفات است، گفت: رانندگاني كه مرتكب دو تخلف حادثه‌ساز شوند از ادامه سفر محروم مي‌شوند و پليس نسبت به توقيف خودروشان اقدام خواهد كرد.  رئيس پليس راهور ناجا همچنين با بيان اينكه 5 هزار نقطه حادثه‌خيز در معابر درون شهري و برون‌شهري شناسايي شده است، گفت: از اين تعداد 320 نقطه در خارج از شهر و جاده‌ها قرار داشته است كه با همكاري راهداري نسبت به اصلاح برخي از آنها و آشكار‌سازي نقاط باقي مانده اقدام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار