کد خبر: 843085
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
بررسي پرونده رشته‌هاي بدون مجوز دانشگاه آزاد
يكي از معضلات هميشه نظام آموزش عالي شناسايي و عدم تأييد مدرك دانشگاه‌هاي بي‌كيفيت و بي‌اعتباري بوده است كه...
يكي از معضلات هميشه نظام آموزش عالي شناسايي و عدم تأييد مدرك دانشگاه‌هاي بي‌كيفيت و بي‌اعتباري بوده است كه دانشجويان ايراني در خارج از كشور در آنها مشغول به تحصيل بوده‌اند تا مبادا از مدارك آن دانشگاه‌ها در داخل كشور بتوانند استفاده كنند كه يك مورد آن بررسي مدارك مسئولان دولت اصلاحات است كه ادعاي تحصيل در دانشگاه ‌هاوايي را داشتند كه مدرك آن فاقد اعتبار بود.
اما از دو سال پيش بود كه ماجراي رشته‌هاي بدون مجوز و فاقد اعتبار در داخل كشور آغاز شد. براي اولين بار حسين حسيني مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي در گفت‌وگو با تسنيم اعلام كرد كه دانشگاه آزاد 1550 كد رشته محل در مقاطع مختلف دارد كه بدون مجوز دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي فعاليت دارند. اين جمله به اين معنا بود كه دانشجويان دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف تحصيلي در سراسر كشور در 1550 رشته محل بدون مجوز تحصيل مي‌كنند و بابت رشته‌اي شهريه مي‌پردازند كه در آينده هيچ اعتباري نخواهد داشت و حتي شايد نتوانند مدرك مورد تأييد وزارت علوم را دريافت كنند.
اين موضوع در حالي عنوان مي‌شد كه دانشگاه آزاد بر خلاف نظر وزارت علوم معتقد بود تمام رشته محل‌هاي اين دانشگاه داراي مجوز هستند. ميرزاده رئيس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با فارس اينگونه عنوان كرد كه دانشجويان نگران نباشند تمام رشته‌هاي دانشگاه آزاد داراي مجوز است و در جايي ديگر مطرح شدن نداشتن كد رشته‌هاي دانشگاه در رسانه‌ها حاصل شيطنت و اغراض سياسي آنها است.
اما اين موضع‌گيري‌ها و بگو مگوهاي رسانه‌اي ميان دانشگاه آزاد و وزارت علوم نتوانست مشكلات را حل كند تا جايي كه وزارت علوم ليست رشته‌هاي مجاز دانشگاه آزاد براي ورودي‌هاي 96- 95 و پس از آن را اعلام كرد و از طرفي با نزديك شدن به آغاز سال تحصيلي جديد، محمد حسين اميد، معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم طي بخشنامه‌اي از تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي خواست تا براي استعلام مدارك تحصيلي دانشگاه آزاد، صرفاً به معاونت آموزشي اين وزارتخانه مراجعه كنند و اين موضوع كه كدام رشته‌هاي دانشگاه آزاد بدون مجوز هستند بيش از پيش آشكارتر شد و از حالت كلي در آمد و به صورت جزئي‌تر مشخص شد و اين در حالي بود كه دانشجوياني كه مجوز رشته محل آنها تأييد نشده بود سرشان بي‌كلاه مانده بود و همچنان بايد شهريه ميليوني دانشگاه را پرداخت مي‌كردند و در آخر هم معلوم نيست كه مدركي معتبر بگيرند.
از جمله رشته‌هايي كه مي‌توان به سردرگم شدن دانشجويانش اشاره كرد رشته پرتو پزشكي دانشگاه آزاد در واحد علوم تحقيقات است. وزارت علوم مجوز اين رشته را تأييد نكرد و اين رشته منسوخ اعلام شد در حالي دانشجويان مقطع كارشناسي پرتو پزشكي در حال تحصيل بودند و سرنوشت آنها در‌هاله‌اي از ابهام قرار گرفت. آنها نمي‌دانستند كه پس از فارغ‌التحصيلي از مقطع كارشناسي مي‌توانند ادامه تحصيل دهند يا اينكه مدركشان نامعتبر خواهد بود. مسئله اصلي با توجه به بي‌اعتبار شدن مدرك اين رشته بيكاري بود آن هم در وضعيتي كه براي رشته‌هاي با مدرك معتبر هم كار پيدا نمي‌شود تا چه برسد به رشته‌اي با مدرك نامعتبر! از همين رو پس از پيگيري‌هاي دانشجويان اين رشته و سكوت مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد دانشجويان اين رشته در مقابل وزارت علوم و سازمان مركزي دانشگاه آزاد تجمع كردند.  علاوه بر رشته پرتو پزشكي دانشگاه آزاد، بسياري از رشته‌هاي ديگر اين دانشگاه نيز فاقد مجوز قانوني است. بنا به گفته مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي، دانشگاه آزاد ۱۵۵۰ كد رشته محل در مقاطع مختلف دارد كه بدون مجوز دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي فعاليت دارند.
سميه فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد روانشناسي باليني در اين رابطه مي‌گويد: از دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در اين رشته فارغ‌التحصيل شدم و در مهر ۹۳ بر اساس دفترچه آزمون پذيرفته شده‌ام حال كه براي تأييد مدرك به وزارت علوم مراجعه كرده‌ام اعلام نموده‌اند مدركم در واحد تهران جنوب فاقد مجوز است در صورتي كه دانشگاه آزاد مي‌گويد براساس صورت جلسات مشترك با وزارت علوم رشته‌هاي دفترچه مورد تأييد است.
وي در ادامه ضمن گلايه از عدم هماهنگي بين دانشگاه آزاد و وزارت علوم مي‌گويد: تكليف دانشجويي كه عمر و پول خود را صرف كرده چه مي‌شود؟ چرا وزارت علوم پيش از آنكه دانشگاه آزاد پذيرش دانشجو نمايد نظارتي بر رشته‌هاي دفترچه نداشته تا دانشجويان با اين مشكلات رو به رو نشوند و پول و عمرشان به هدر نرود؟
مدر‌ك‌گرايي و نياز به مدرك بالاتر براي يافتن شغل بهتر و همچنين جمعيت جواني كه به يكباره از مقطع كارشناسي فارغ‌التحصيل شدند، در چند سال اخير تب تحصيل در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي را افزايش داده و مسئولان دانشگاه‌ها نيز از اين حجم جمعيت جوانان استقبال كرده و به نوعي راه را براي تحصيلات تكميلي باز كردند. دانشگاه آزاد نيز به يكباره حجم عظيمي از رشته محل‌ها را در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي ايجاد كرد همين موضوع باعث شد تعداد بسيار زيادي از دانشجوياني كه از راهيابي به دانشگاه‌هاي دولتي بازمانده بودند در دانشگاه آزاد پذيرش شوند تا با صرف هزينه‌هاي ميليوني به عنوان شهريه دانشگاه آزاد مدرك كارشناسي ارشد يا دكتري بگيرند اما حالا متوجه شده‌اند كه مدارك برخي از رشته‌محل‌هاي دانشگاه آزاد از سوي وزارت علوم بي‌اعتبار است و در استعلامي كه از وزارت علوم مي‌شود مدرك آنها مورد تأييد واقع نمي‌شود. اين مسئله در وهله اول فارغ‌التحصيلان دانشگاه آزاد را با مشكل استعلام مواجه مي‌كند كه در اوضاع رقابتي بازار كار اين موضوع باعث مي‌شود عرضه بر دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد تنگ‌تر شود و از طرفي آن دسته از دانشجويان كه در حال تحصيل در رشته‌هاي فاقد مجوز هستند نه راه پس دارند و نه راه پيش و نمي‌دانند چه سرنوشتي در ازاي عملكرد اشتباه دانشگاه در تأسيس رشته‌هاي بدون مجوز در انتظار آنها است.
در همين رابطه معاون آموزشي وزير علوم درباره وضعيت دانشجويان مشغول به تحصيل در رشته‌هاي داراي نقص هشدار داده بود كه اگر دانشگاه، اعلام نقص نكرده و شاخص‌هاي آموزش‌عالي اعلام نشود، آن رشته محل‌ها نيز مردود اعلام خواهند شد و دراين صورت فارغ‌التحصيلان آن رشته‌ها امكان ادامه تحصيل پيدا نكرده و مدرك آنها تأييد نمي‌شود.
به اين ترتيب تعيين سرنوشت دانشجويان و دانش‌آموختگان رشته‌هاي بدون مجوز دانشگاه آزاد به جلسات آينده ميان مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد وابسته است كه در دولت تدبير و اميد سهم يك جناح سياسي خاص شده‌اند و در اين رابطه اظهارات ضد و نقيضي كرده‌اند كه باعث سردرگمي بيشتر دانشجويان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار