کد خبر: 841801
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
در صد و نهمين نشست خبري سخنگوی قوه‌قضائیه مطرح شد
سخنگوي دستگاه قضايي در نشست خبري خود از صدور كيفرخواست براي يكي از مرتبطين با پرونده هسته‌اي كشورمان خبر داد.
به گزارش «جوان»، حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي در صد‌و‌نهمين نشست خبري خود در پاسخ به سؤالي مبني بر اینکه«صحت خبر دستگيري و صدور كيفرخواست براي يكي از اعضاي دوتابعيتي تيم هسته‌اي با نام مخفف «د.ا» را چگونه ارزيابي مي‌كنيد»، گفت: فردي در اين رابطه مدتي تحت تعقيب بوده و بازداشت شده است. قرار كيفرخواست براي اين فرد صادر شده و پرونده به دادگاه رفته و دادگاه بايد رسيدگي كند كه ببينند به چه نتيجه‌اي مي‌رسند.  وي در ادامه  با اشاره به مشكلات پيش آمده براي مردم استان خوزستان بيان كرد: ‌اي كاش دولت تلاش‌هاي خود را در استان خوزستان از هفته‌هاي قبل انجام مي‌داد اما با اين حال اميدواريم كه همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها بتوانند محيطي سالم و درخور نظام جمهوري اسلامي ايران را براي كشور و هموطنانمان داشته باشند.

وي تصريح كرد: توقع آن است كه دولت كارهايي كه در تراز مردم و نظام است را انجام دهد، قوه قضائيه هم به سهم خود براي پيشگيري از تخريب جنگل‌ها، مراتع و تخريب و تصرف منابع طبيعي تلاش‌هايي را كرده است و با متخلفين در اين حوزه هم برخورد لازم را انجام خواهد داد.  غلامحسين محسني‌اژه‌اي خاطر‌نشان كرد: در بهمن ماه و البته نيمه دوم دي‌ماه يعني حدود 45 روز منهاي اسفند 28 نفر از كساني كه حق قصاص داشتند و اولياي دم بودند اينها آمدند و از حق قصاص خودشان صرف‌نظر كردند كه اين هم امر مطلوبي است و سفارش هم شده كه از ابتداي سال تا پايان بهمن‌ماه 328 مورد از حق قصاص صرف‌نظر شده است.
    
احمد منتظري با وساطت آزاد شد
اژه‌ای  در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه نامه احمدي‌نژاد به ترامپ خلاف امنيت ملي نيست، پاسخ داد: همه ما مي‌دانيم سران طاغوتي امريكا قابل اصلاح نيستند و كساني كه مي‌خواهند ارتباط بگيرند بايد به اين نكته توجه كنند اما در اين مورد بحث قضايي نيست و دستگاه‌هاي امنيتي بايد پاسخگو باشند.
سخنگوي دستگاه قضا همچنين دليل تعليق حكم احمد منتظري را اينگونه بيان كرد: ظاهراً يكي از مراجع قم وساطت كردند و آن فرد هم تعهدي داده و الان هم اين فرد از زندان مرخص شده است اما از جزئيات اطلاعي ندارم.
محسني‌اژه‌اي درباره آزادي ياسين رامين افزود: اين فرد با توديع قرار وثيقه آزاد شده است. ابتدا قرار وثيقه بالاتر بوده اما با توضيحاتي كه دادند و بررسي‌هايي كه صورت گرفته قرار وثيقه تخفيف پيدا كرده و توانسته تأمين كند.
    
تعلیق اعدام بابک زنجانی دروغ است
 سخنگوی قوه‌قضائیه ‌ در پاسخ به سؤال ديگري درباره تعليق حكم اعدام بابك زنجاني تا زمان پرداخت بدهي و انتشار آن در برخي سايت‌ها گفت: اين خبر به هيچ وجه صحيح نيست و چنين موضوعي را من نگفته‌‌ام. البته به نقل از دادستان كل كشور بخشي از اين موضوع بازتاب پيدا كرده كه حجت‌الاسلام منتظري هم اعلام كرده‌اند كه اظهارات ايشان به صورت ناقص در رسانه‌ها در اين باره منتشر شده است.

محسني‌اژه‌اي تصريح كرد: اين پرونده و حكم آن هم‌اكنون در حال اجرا است و تلاش‌هاي ما تا امروز اين بوده كه بابك زنجاني بدهي خود را به شركت نفت برگرداند و بايد اين كار را كند البته تا امروز بخشي از اموال در داخل و خارجي از كشور كه مربوط به زنجاني بوده است شناسايي شده و زنجاني هم وكالت تام داده تا اموالش را به فروش برسانند و در برخي مواقع نياز به حضور متهم است كه ممكن است در روند بررسي پرونده و تكميل آن نياز به سؤال از متهم باشد. ضمن اينكه دو نفر از محكومين به اعدام كه در اين پرونده با بابك زنجاني دستگير شده‌اند هم به اعدام محكوم شده‌اند. اما بايد تأكيد كنم كه شايد نياز به حضور زنجاني باشد و تا پرونده و روند رسيدگي آن تكميل نشود نياز به حضور متهم باشد.

سخنگوي دستگاه قضايي ادامه داد: يكي از متهمين اين پرونده هم توسط ناجا از طريق اينترپل به داخل كشور منتقل شده و روند رسيدگي به پرونده هم در كنار سؤالات انجام شده از بابك زنجاني از وي نيز سؤالاتي مطرح شود اما در مجموع پرونده ‌در حال اجرا است و اگرچه نياز بود بخشي از حكم اجرا خواهد شد و هر زمان هم مرحله‌‌اي از پرونده تكميل شد به مرحله بعدي خواهيم رفت اما در مجموع اجراي حكم اعدام بابك زنجاني تعليق نشد.

وي خاطر نشان كرد: متأسفانه بابك زنجاني در جاهاي مختلف اعلام كرده كه من يا شركايم اقدام به ارائه تضمين لازم به دستگاه قضايي و بانك مركزي براي پرداخت بدهي خود كرده‌ايم اما وزارت نفت، دستگاه قضايي و بانك مركزي در اين خصوص كوتاهي كرده است در صورتي كه چنين چيزي به هيچ وجه صحيح نيست.

محسني‌اژه‌اي بيان كرد: اين زمينه كاملاً فراهم است تا زنجاني و هر كسي كه از سوي وي معرفي شده درباره پرداخت بدهي اين اقدام را انجام بدهد البته وي با اين كار مي‌تواند از امتيازات قانوني و تخفيفات مندرج در آن در صورت پرداخت بدهي بهره‌مند شود.
    
برخي افراد را مي‌توان به واسطه اظهارنظرشان تعقيب قضايي كرد
 وي در خصوص آخرين وضعيت پرونده پلاسكو و اينكه شنيده شده است دو نفر بازداشتي اين پرونده آزاد شدند، گفت: هيئتي براي رسيدگي به اين پرونده تعيين شده است. اين هيئت مشغول به كار هستند و قرار است اعلام نظر بكنند البته از آزادي دو نفر اطلاعي ندارم.
سخنگوي دستگاه قضا عملكرد قوه قضائيه در بحث برخورد با فساد را نيز اينگونه تشريح كرد: هجمه هايي از داخل و خارج بر قوه قضائيه وارد است. اخيراً از قول يكي از مديران وابسته به دولت در جايي نقل شده بود كه از حاكميت قانون خبري نيست. كسي اين حرف را زده كه خودش در جايگاه مهمي بوده، ان‌شاءالله كه اين حرف درست نباشد اگر درست باشد جفا است و حتي با يك نگاهي قابل تعقيب است.
    
پرونده بقايي همچنان مفتوح است
روند رسيدگي پرونده بقايي معاون اجرايي دولت دهم را نيز محسني‌اژه‌اي اينگونه تبيين كرد: پرونده وي همچنان مفتوح و تصميم نهايي و قرار نهايي درباره ايشان گرفته نشده است. تشخيص صلاحيت و احراز آن از سوي شوراي نگهبان و هيئت‌هاي اجرايي در حين اجراي وظايف خود الزاماً داشتن پرونده يا نداشتن آن نيست.
وي ادامه داد: وظيفه شوراي نگهبان طبق قانون اساسي كاملاً مشخص است و ممكن است كسي پرونده قضايي داشته و صلاحيت وي تأييد شود اما بالعكس اين موضوع هم ممكن است. داشتن پرونده مفتوح يا غير مفتوح الزاماً باعث صلاحيت يا عدم صلاحيت فردي نيست اما در قانون پيش‌بيني شده كه برخي محكوميت‌ها مي‌تواند باعث سلب صلاحيت شود.
محسني‌اژه‌اي آخرين وضعيت پرونده دانيال‌زاده را نيز اينگونه تشريح كرد: اين پرونده همچنان در مرحله دادسرا است و قرار نهايي آن صادر نشده است.
    
بازگشت مهدي هاشمي به زندان
محسني‌اژه‌اي دليل تمديد مكرر مرخصي مهدي و اينكه عيد در مرخصي است يا نه را نيز اينگونه توضيح داد: فعلا كه اين فرد به زندان برگشته است. آينده را هم آينده مشخص مي‌كند، در مورد دليل تمديد مرخصي هم جلسه قبل كامل توضيح دادم.
وي ادعاي بقايي مبني بر اينكه گفته در تمام طول بازجويي‌ها از او خواسته شده بگويد مشايي جاسوس است، گفت: قطعاً اين حرف صحت ندارد.
    
بازداشت يك دوتابعيتي امريكايي- ايراني
دو تابعيتي‌ها موضوع ديگري بود كه محسني‌اژه‌اي آن را اينگونه تشريح كرد: يك دو تابعيتي ايراني- امريكايي اخيراً بازداشت شده و بيش از 10 ميليارد تومان جهت اخذ اقامت براي شهروندان ايراني از آنها گرفته است.  محسني‌اژه‌اي درباره اظهارنظر سخنگوي دولت درباره اعلام ليست دو تابعيتي‌ها به قوه قضائيه گفت: نتيجه اين موضوع تاكنون تعيين نشده است.
سخنگوي دستگاه قضا با اشاره به بازداشت يك فرد دو تابعيتي كه تابعيت آن مربوط به كشور امريكا است، گفت: اين فرد از بسياري از ايراني‌هاي داخل و خارج از كشور براي گرفتن اقامت امريكا كلاهبرداري كرده كه ميزان كلاهبرداري وي به ميزان 10 ميليارد تومان است و هم‌اكنون در بازداشت به سر مي‌برد كه يك فقره از كلاهبرداري‌هاي وي 30 هزار دلار بوده است. دو تابعيتي‌ها به هيچ‌وجه نمي‌توانند پست‌هاي دولتي داشته باشند.  وي همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا ممنوعيت بكارگيري افراد دوتابعيتي شامل اعضاي خانواده‌هاي اين فرد نيز مي‌شود، گفت:‌ فقط شخص دو تابعيتي ‌نمي‌تواند پست‌هاي دولتي داشته باشد.  محسني‌اژه‌اي آخرين وضعيت پرونده سفارت عربستان را براي خبرنگار يكي از روزنامه‌هاي جناح تجديدنظرطلب اينگونه تشريح كرد: سه نفر از كل 20 نفر تبرئه شدند.  سخنگوي دستگاه قضا همچنين در پايان اين نشست خبري گفت: حكم حبس شش متهم حمله به سفارت عربستان در دادگاه ويژه روحانيت قطعي شده و اين افراد هم اكنون بازداشت هستند و تبرئه شدن اكثريت اين متهمان صحت ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار