کد خبر: 841135
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
فرهنگ‌سازی‌های سازمان بورس نتیجه داد
يك كارشناس بازار سرمايه معتقد است كه اهداف نمايشگاه‌هاي بورس اعم از فرهنگ‌سازي براي ورود مردم با سلاح آگاهي به بازار سرمايه در سال‌هاي گذشته محقق نشده و...
يك كارشناس بازار سرمايه معتقد است كه اهداف نمايشگاه‌هاي بورس اعم از فرهنگ‌سازي براي ورود مردم با سلاح آگاهي به بازار سرمايه در سال‌هاي گذشته محقق نشده و اگر اين روند ادامه داشته باشد، نمايشگاه‌هاي بعدي بورس، بانك و بيمه نيز به اهداف خود نخواهد رسيد و اين خطر وجود دارد كه با ترغيب يك عده از هموطناني كه شناختي از بازار سرمايه ندارند، جهت ورود به بازار، سرمايه آنها را نيز با ريسك جدي مواجه كنيم. عباسعلي حقاني‌نسب در گفت‌وگو با «ايسنا»، درباره‌ نمايشگاه بورس، بانك و بيمه كه فروردين‌ماه 96برگزار خواهد شد، اظهار كرد: در گذشته هيچ يك از نمايشگاه‌هاي بورس، بانك و بيمه كه برگزار شده‌اند، به اهداف مورد نظر خود نرسيده‌اند. اعتقاد دارم كه اين نمايشگاه‌ها به دليل ابهام در اهداف‌شان عملاً به هيچ يك از آن اهداف دست پيدا نمي‌كنند.

وي ادامه داد: اكثر شركت‌هايي كه در نمايشگاه حضور خواهند داشت، شركت‌هاي دولتي و شبه دولتي و هلدينگ‌هاي بزرگ هستند كه توجيه اقتصادي مسئله مهمي براي حضور در نمايشگاه نيست و تجربه نشان داده كه از دل اين نمايشگاه فرهنگ‌سازي صحيح براي ورود مردم به بازار سرمايه صورت نمي‌گيرد. به گفته اين كارشناس، فرهنگ‌سازي بايد به گونه‌اي صورت بگيرد كه مردم ياد بگيرند بازار سرمايه يك بازار تخصصي است و در صورتي كه شناخت تخصصي از بازار سرمايه ندارند، مستقيم وارد آن نشوند، بلكه از طريق ابزارهاي سبد و صندوق در بازار سرمايه، سرمايه‌گذاري كنند. وقتي عكس اين موضوع تبليغ مي‌شود، نمايشگاه قطعاً به اهدافش نخواهد رسيد. وي ادامه داد: ما در نمايشگاه بورس بايد به دنبال اين باشيم كه سهم سرمايه‌گذاري حرفه‌اي و مديريت دارايي به صورت حرفه‌اي در كل سرمايه‌گذاري بازار سرمايه افزايش پيدا كند، در حالي كه در حال حاضر سهم مديريت حرفه‌اي در بازار سهام كمتر از 5 درصد است، يعني بيش از 95 درصد سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه به صورت غيرحرفه‌اي و مستقيم صورت مي‌گيرد. حقاني‌نسب با تأكيد بر اينكه تاكنون هيچ كدام از اهداف نمايشگاه‌هاي بورس كه در گذشته برگزار شده محقق نشده است، گفت: وقتي براي كاري هدف تعيين مي‌كنيم بايد براي رسيدن به آن هدف هم برنامه داشته باشيم، اما وقتي برنامه وجود نداشته باشد و اهداف كلي باشد، دست‌يافتن به آن اهداف غيرممكن مي‌شود.
  
گزارش نتايج نمايشگاه‌هاي قبلي منتشر شود
وي افزود: شركت اطلاع‌رساني بورس بايد گزارش نتايج نمايشگاه‌هاي قبلي را منتشر كند و بررسي شود كه تركيب و اهداف افرادي كه از نمايشگاه‌هاي گذشته بازديد كرده‌اند، چه بوده است؟ آيا آنها به اهداف خود رسيده‌اند. بايد مشخص شود كه چقدر از بازديدها در نمايشگاه منجر به توافق‌هاي سازنده شده است؟ ولي گزارش‌هايي در اين زمينه منتشر نمي‌شود. اين كارشناس بازار سرمايه اظهار كرد: مبلغ زيادي از منابع براي توسعه بورس در دست سازمان بورس قرار دارد كه بايد در خدمت توسعه بازار سرمايه قرار گيرد، ولي متأسفانه اين اتفاق رخ نمي‌دهد. به نظر مي‌رسد براي استقبال گسترده از نمايشگاه بايد اقداماتي صورت گيرد كه از جمله آن مي‌توان به تبليغات درست اشاره كرد. بايد كاري كنيم كه حضور مخاطبان نمايشگاه بورس كه اكثراً سپرده‌گذاران و سرمايه‌گذاران هستند، پررنگ شود. حقاني‌نسب اضافه كرد: نمايشگاه‌هاي پيشين بازار سرمايه نيز متأسفانه در بي‌سروصدايي محض برگزار شد و عملاً تعداد بسيار كمي از افراد از اين نمايشگاه بازديد كردند.

گفتني است كه در دولت يازدهم به شدت بر حجم برگزاري نمايشگاه‌هاي مربوط به حوزه بازار سرمايه افزوده شده است و يك پاي برگزاري اين نمايشگاه‌ها در تهران است و پاي ديگرش در مكان‌هاي خوش آب و هوايي چون كيش و متأسفانه هيچ يك از مقامات دولتي از حسن روحاني، اسحاق جهانگيري، علي طيب‌نيا و... دلايل و دستاوردهاي برگزاري اينگونه نمايشگاه‌ها را براي 80 ميليون نفر ايراني روشن نكرده‌اند. در همين حال نكته نگران‌كننده‌تر آن است كه هيچ يك از نمايشگاه‌ها به بهبود كيفي وضعيت بازار سرمايه ايران كمكي نكرده است و دست آخر به رغم هزينه‌هاي نجومي بنگاه‌هاي دولتي، شبه‌دولتي، عمومي و... در اين نمايشگاه، كارشناسان از وخامت اوضاع مالي بانك، بيمه، بورس، صندوق‌هاي بازنشستگي خبر مي‌دهند و نبود شفافيت در اين حوزه‌ها سرمايه‌گذاران را با ريسك قابل ملاحظه‌اي روبه‌رو مي‌كند.
گفتنی است هم‌اکنون 10میلیون کد بورسی در بازار سرمایه وجود داردکه باید پالایش شود که چه تعداد از این افراد اصلاً شناخت کافی از این بازار داشته و این دانش را به واسطه هزینه‌های شخصی کسب کرده‌اند و یا هزینه‌ها و فرهنگ‌سازی انجام گرفته از سوی سازمان بورس.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سهام دار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
0
0
اقا بازار سرمایه در ایران یعنی رانت اطلاعاتی
تورو خدا این رسانه های انقلابی بیشتر به حوزه های اقتصادی اینچنینی ورود کنند
ملت گناه نکردند که برای رشد اقتصاد ملی در بورس سرمایه گذاری کردند

البته سازمان بورس ایران واقعا نیاز به شفاف سازی و پالایش داره

بیچاره شدیم تو این بازار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار