کد خبر: 840888
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
برنامه متفاوت حوزه انديشه در تلويزيون
برنامه «زاويه» شبکه4 سيما از جمله برنامه‌هاي حوزه فرهنگ و انديشه است که تلاش دارد با ايجاد کرسي‌هاي آزادانديشي و فضاي بيان مطالب چالشي زمينه را براي توسعه فرهنگ گفت‌و‌گو و مدارا فراهم کند؛ موضوعي که تهيه‌کنندگان فعلي و سابق اين برنامه روي آن تأکيد دارند.
محمدصادق عابديني
برنامه «زاويه» شبکه4 سيما از جمله برنامه‌هاي حوزه فرهنگ و انديشه است که تلاش دارد با ايجاد کرسي‌هاي آزادانديشي و فضاي بيان مطالب چالشي زمينه را براي توسعه فرهنگ گفت‌و‌گو و مدارا فراهم کند؛ موضوعي که تهيه‌کنندگان فعلي و سابق اين برنامه روي آن تأکيد دارند.

در نبود برنامه‌هاي چالشي به خصوص در حوزه علوم انساني، شبکه4 سيما با توليد برنامه «زاويه» اين امکان را به وجود آورده تا متفکران اين حوزه که نمايندگان ديدگاه‌هاي مختلف هستند، بتوانند در تلويزيون به گفت‌و‌گو و مباحثه بپردازند؛ مباحثي که اکثرا در شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي نيز بازتاب داشته است. عليرضا حائري، تهيه‌کننده باسابقه برنامه «زاويه» که بيش از 80 قسمت از اين برنامه را تهيه کرده و اکنون نيز نريشن برنامه را مي‌خواند، درباره توليد اين برنامه به «جوان» مي‌گويد: «زاويه»، علمي‌ترين و چالشي‌ترين برنامه علوم انساني و فرهنگي است و توانسته به عنوان برند تلويزيوني خود را مطرح کند. حائري درباره روندي که زاويه طي کرده تا به برنامه‌اي مطرح تبديل شود، مي‌گويد: شايد مشکل‌ترين کار من در برنامه اين بود که به مهمانان برنامه بگويم که در اين برنامه دست‌شان باز است و مي‌توانند به راحتي حرف بزنند و هدف ما از ايجاد برنامه ايجاد فضاي آزادانديشي است. وي مي‌افزايد: خوشبختانه کم‌کم مهمان‌ها با اين فضا آشنا شدند و از آنجايي که تقريباً در ترکيب مهمان‌ها هر ماه شاهد حضور فردي جديد هستيم، فضاي برنامه و اينکه محيط براي ارائه مباحث مختلف فراهم است، مشخص شده است.

حسين مروي، تهيه‌کننده فعلي برنامه «زاويه» نيز درباره رويکرد اين برنامه در قسمت‌هاي فعلي و آتي به «جوان» مي‌گويد: تلاش ما اين است که افراد مختلف که نمايندگان ديدگاه‌هاي مختلف حاضر در جامعه هستند، بتوانند آزادانه نظرات خود را در اين برنامه مطرح کنند و در دعوت از متفکران نيز روي اين مورد تأکيد داريم. مروي با اشاره به چند قسمت اخير «زاويه» که به بحث نفوذ پرداخته است، مي‌گويد: ما فضايي را مهيا کرديم تا پيروان عقايد مختلف از جمله کساني که به طور کلي مخالف و منکر بحث نفوذ هستند، در مقابل متفکراني که با قاطعيت بحث نفوذ را پروژه‌اي هدفمند و در حال اجرا مي‌دانند قرار بگيرند و به گفت‌و‌گو بپردازند. وي درباره گسترش جامعه مخاطبان اين برنامه نيز تصريح مي‌کند: وقتي بينندگان و پيروان عقايد مختلف حاضر در نظام جمهوري اسلامي متوجه شوند نماينده تفکرشان در برنامه حضور دارد يا فردي که مشابه آنها فکر مي‌کند در تلويزيون هست و با دغدغه سخن مي‌گويد، باعث مي‌شود بر ميزان بينندگان ما افزوده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار