کد خبر: 838756
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
فقط چند روزي مانده دونالد ترامپ نخستين ماه از رياست جمهوري‌اش را پشت سر بگذارد كه نخستين تلفات را در كابينه خود متحمل شده است.
دكتر سيد‌نعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده
فقط چند روزي مانده دونالد ترامپ نخستين ماه از رياست جمهوري‌اش را پشت سر بگذارد كه نخستين تلفات را در كابينه خود متحمل شده است. او كه هنوز منتظر رأي سنا براي اعضاي كابينه خود است و در اين مدت هم كابينه‌اي نيم‌بند در اختيار داشته، حالا بايد استعفاي ژنرال مايكل فلين از پست مشاورت امنيت ملي را قبول كند. فلين از نخستين همراهان ترامپ بود و به عنوان استراتژيست ارشد در كارزار انتخاباتي ترامپ كار مي‌كرد. اين نزديكي با ترامپ باعث شد تا نامش بعد از پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري و به عنوان يكي از افراد اصلي در كابينه ترامپ بر سر زبان‌ها افتد و چون پست مشاورت امنيت ملي او به لحاظ حقوقي نيازي به تأييد سنا نداشت، او بعد از مراسم تحليف ترامپ كارش را در اين پست شروع كرد، بنابر اين استعفاي فلين را بايد مهم‌ترين ضربه‌اي دانست كه ترامپ در اين مدت كوتاه متحمل شده و باعث شده تا او يكي از كليدي‌ترين همراهان خود را از دست بدهد.

مشكل اصلي در اتهام نزديكي بيش از حد فلين به ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه است كه در اين چند روز به شدت از سوي سياستمداران و رسانه‌هاي امريكايي دنبال مي‌شد. اين اتهام مربوط به تماس‌هاي تلفني فلين با سرگئي كيسلياك، سفير روسيه در امريكا مي‌شود كه گويا در ماه دسامبر گذشته انجام شده در حالي كه باراك اوباما هفته‌هاي آخر از رياست جمهوري امريكا را مي‌گذراند. اوباما در آن موقع و به بهانه دخالت سايبري روسيه در انتخابات رياست جمهوري تحريم‌هاي جديدي عليه روسيه وضع كرد و فرمان اخراج تعدادي از ديپلمات‌ها و كارمندان روس را از امريكا داده بود و فلين هم در تماس با كيسلياك سعي داشته به او اطمينان بدهد كه تحريم و اخراج اين افراد موقتي بوده و مسئله بعد از ورود ترامپ به كاخ سفيد حل و فصل مي‌شود. طبق قوانين امريكا، شهروندان عادي حق تماس با مقام‌هاي خارجي را ندارند و تماس فلين هم از اين جهت مورد توجه قرار گرفت. او ابتدا با قبول اصل تماس هر گونه صحبتي را در مورد تحريم‌هاي اوباما عليه روسيه، مداخله روسيه در انتخابات امريكا يا نقش روسيه در اوكراين منكر مي‌شد و حتي مايك پنس، معاون رئيس‌جمهور امريكا هم تمام‌قد از او حمايت مي‌كرد اما اصرار رسانه‌ها و افشاگري‌هاي بعدي باعث شد تا فلين از ادعاي قبلي خود عقب‌نشيني ‌كند و در نهايت هم مجبور به استعفا شود. جالب اينجاست كه ترامپ تا آخرين لحظه حاضر به قبول اتهامات عليه فلين نمي‌شد و حتي قبل از دريافت استعفاي فلين گفته بود كه او يك ميهن‌پرست واقعي است و هزار درصد از او حمايت مي‌كند! اين هزار درصد با دريافت اين استعفا به صفر درصد رسيد چراكه فشارها آنقدر بود كه چاره‌اي جز پذيرش استعفا براي ترامپ نمانده است.

حالا مسئله اين است كه ترامپ بعد از استعفاي فلين در مورد ترميم روابط با روسيه چه خواهد كرد و از طرف ديگر، اين اتفاق چه تأثيري بر آينده سياسي او مي‌گذارد. بي‌شك فلين يكي از مهره‌هاي اصلي ترامپ براي ترميم روابط با روسيه بود و استعفاي او به ترامپ نشان مي‌دهد مسيرش به سمت روابطي بهتر با پوتين مواجه با چه خطرهايي در داخل امريكاست. ترامپ هنوز افرادي مثل ركس تيلرسون، وزير خارجه براي پيمودن اين مسير در كنار خود دارد و پيام تبريك روز سه‌شنبه تيلرسون به صربستان هم نشان مي‌دهد او متعهد به پيمودن اين مسير است. تيلرسون در پيام خود و بر‌خلاف سنت گذشته وزراي خارجه امريكا حاضر به بيان حمايت امريكا از صربستان براي پيوستن به اتحاديه اروپا نشد تا خواست روسيه را براي گسترش اين اتحاديه و ناتو به شرق تأييد كرده باشد. اين پيام به معناي قصد جدي ترامپ و تيلرسون در مورد روابط با روسيه است اما بايد توجه داشت كه موضع يكپارچه دموكرات‌ها عليه ترامپ و حتي ناخشنودي طيف قابل توجهي از جمهوري‌خواهان از اين قصد، كار را براي ترامپ بسيار مشكل‌تر از آن چيزي مي‌كند كه او تصورش را مي‌كرد.

در همين قضيه فلين هم جمهوريخواهان حاضر به حمايت قاطع از ترامپ و دولت هم‌حزبي خود نشدند چراكه وقتي پاي روسيه به ميان بيايد، آنها به صورت سنتي از دموكرات‌ها آتشي‌تر هستند، بنابر اين اگر ترامپ بخواهد مسير بهبود روابط با روسيه را ادامه بدهد نه تنها با فرصت‌طلبي دموكرات‌ها روبه‌رو مي‌شود بلكه نمي‌تواند حسابي روي حمايت هم‌حزبي‌هاي خود بكند. اين وضعيت براي ترامپ به معناي دادن قرباني بيشتر در اين مسير است كه شايد تيلرسون يكي از اين قرباني‌ها باشد و حتي بيشتر از اين، خود او هم قرباني اين روند بشود، چنان كه افرادي مثل جان كري، وزير خارجه پيشين امريكا پيش‌بيني كرده بودند رياست جمهوري ترامپ عمر كوتاهي خواهد داشت و حتي شايد به چهار سال طبيعي خود هم نرسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار