کد خبر: 838750
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
رسانه‌هاي امريکا بعد از کناره‌گيري مشاور امنيت ملي امريكا پيش‌بيني کردند
سرانجام موج فشارها درباره ماهيت تماس‌هاي مايكل فلين، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد با طرف‌هاي روسي، اين چهره جنجالي و ضد‌ايراني تيم دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا را مجبور به استعفا كرد و اولين شوك سياسي به كابينه ترامپ وارد شد.
روح‌الله صالحي
سرانجام موج فشارها درباره ماهيت تماس‌هاي مايكل فلين، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد با طرف‌هاي روسي، اين چهره جنجالي و ضد‌ايراني تيم دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا را مجبور به استعفا كرد و اولين شوك سياسي به كابينه ترامپ وارد شد. استعفاي يكي از بلندپايه‌ترين مقام‌هاي دولت امريكا درحالي صورت مي‌گيرد كه هنوز يك ماه از عمر كاري آن نگذشته است. رسانه‌هاي امريكايي گفته‌اند اين رسوايي سياسي به استعفاي مايكل فلين ختم نمي‌شود. مقامات و رسانه‌هاي روسي هدف اين استعفا را ضربه زدن به روابط روسيه و امريكا توصيف كردند.

دولت دونالد ترامپ در اولين ماه از آغاز به كار خود، شاهد اولين خانه‌تكاني بزرگ بود. مايكل فلين، مشاور امنيت ملي دونالد ترامپ به دليل اتهامات مطرح شده در خصوص ارتباط او با سفير روسيه پيش از مراسم تحليف رئيس‌جمهور جديد امريكا، دوشنبه شب از سمت خود استعفا و شوك بزرگي را به كابينه تازه‌كار ترامپ وارد كرد. فلين در استعفانامه خود كه ديروز منتشر شد، نوشت كه در دوره انتقالي تماس‌هاي متعددي با سفير روسيه در امريكا داشت و «اطلاعات ناقصي» در مورد آن گفت‌وگوها به مايك پنس، معاون ترامپ ارائه كرده است. يكي از منابع كاخ سفيد به تلويزيون سي‌بي‌اس نيوز گفته كه مايك پنس به فلين اعتماد كرده بود اما اكنون مي‌بيند اشتباه مهلكي با اعتماد به فلين مرتكب شده است. مايكل فلين در استعفانامه خود نوشت: «من از رئيس‌جمهور و معاون وي صادقانه عذرخواهي مي‌كنم. درحالي استعفاي خود را تقديم مي‌كنم كه افتخار خدمت به ملت و مردم امريكا را در چنين موقعيت برجسته‌اي داشتم.» فلين در نامه خود گفته است: «من مطمئن هستم كه با رهبري دونالد ترامپ و مايك پنس و ديگر اعضاي دولت، اين تيم به عنوان يكي از بزرگ‌ترين تيم‌ها در تاريخ رياست جمهوري امريكا ثبت خواهد شد.»

به گزارش سي‌ان‌ان، مايكل فلين پس از انتشار مطلبي در روزنامه واشنگتن پست كه منابع سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا از گفت‌وگوي تلفني اواخر ماه دسامبر وي با ايوانوويچ كيسلياك، سفير روسيه در واشنگتن با مضمون لغو تحريم‌هاي ضدروسي خبر دادند، هدف انتقادهاي شديد قرار گرفت. اين استعفا درحالي اتفاق مي‌افتد كه دونالد ترامپ دوشنبه صبح در توئيتي نوشته بود: «من قبلا اين را گفته‌ام. مايكل فلين يك ميهن‌پرست است و من هزار درصد از او حمايت مي‌كنم». دونالد ترامپ روز سه شنبه ژنرال كيت كلاگ، ژنرال بازنشسته ارتش امريكا را موقتي به جاي مايكل فلين به عنوان مشاور امنيت ملي امريكا منصوب كرد. پيش از استعفاي فلين باب فرگوسن، دادستان كل واشنگتن ‎از عزل احتمالي مقام‌هاي دولت دونالد ترامپ خبر داده بود.
بحث درباره سياست خارجي از جمله تحريم‌ها با مقام‌هاي ساير كشورها از سوي شهروندان خصوصي مغاير قوانين امريكا است و فلين در آن زمان هنوز مقام دولتي نبود. شماري از سناتورهاي امريكايي نيز خواستار تحقيق شده و گفته‌اند فلين حق نداشت تا آغاز دوره رياست جمهوري ترامپ اين مسائل را با سفير روسيه مطرح كند. موضوع تحريم‌ها، به هفته‌هاي پايان رياست‌جمهوري باراك اوباما باز مي‌گردد كه دولت ايالات متحده، بر پايه اتهام‌هاي مطرح‌شده از سوي نهادهاي اطلاعاتي خود عليه دخالت‌هاي سايبري روسيه در انتخابات امريكا، تصميم به اعمال تحريم‌هايي عليه مسكو گرفت و از جمله شماري از ديپلمات‌هاي روسيه را اخراج كرد.

چند ساعت قبل از اعلام دولت امريكا مبني بر اينكه ماجراي ارتباطات مخفي فلين با سفير روسيه را ارزيابي مي‌كند، خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام كرده بود كه وزارت دادگستري طي چند هفته اخير در مورد اين ارتباطات به ترامپ هشدار داده بود. پيش از اين، روزنامه واشنگتن پست بود كه از ماه دسامبر سال گذشته و در زماني كه سالي يتس دادستان كل امريكا بود در مورد اين ارتباطات مخفي قبل از شروع رسمي رياست جمهوري دونالد ترامپ، هشدار داده و گزارش‌هايي منتشر كرده بود. سالي يتس بعد از آنكه از تأييد فرمان ترامپ در منع ورود مسلمانان به امريكا خودداري كرد از سوي وي بركنار شد.

به گزارش رويترز، پيشتر نانسي پلوسي، رهبر اقليت دموكرات در مجلس نمايندگان امريكا در بيانيه‌اي گفت نمي‌تواند مطمئن باشد كه مايكل فلين منافع ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه را بالاتر از امريكا قرار نخواهد داد. استعفاي مشاور امنيت ملي ترامپ در نخستين روزهاي استقرار دولت جديد امريكا، حادثه‌اي مهم و رويدادي كم‌سابقه يا شايد بي‌سابقه در تاريخ سياسي امريكاست. پست مشاور امنيت ملي يكي از كليدي‌ترين مناصب امنيتي كابينه امريكا محسوب مي‌شود و غالباً رؤساي جمهور امريكا افرادي «امين» را به اين سمت مي‌گماشته‌اند. فواد ايزدي، كارشناس مسائل امريكا مي‌گويد: «باتوجه به اينكه حدود يك ماه از عمر دولت ترامپ گذشته اين استعفا يك آبروريزي براي اين دولت است زيرا از آن جهت كه اين فرد مشاور امنيت ملي كاخ سفيد و فرد مهمي در امور سياست خارجي اين كشور محسوب مي‌شده استعفاي وي ضربه‌اي سنگين براي دولت ترامپ است.»
  
اولين اخراجي اتوبوس ترامپ
ماجراي دخالت يا مهندسي انتخابات اخير امريكا از سوي روسيه دومينويي است كه با استعفاي فلين نخستين گوي آن به حركت درآمده و ممكن است در آينده اين پرونده حيثيتي و پيچيده اطلاعاتي، قرباني‌هاي بيشتري بدهد. شبكه سي‌ان‌ان ديروز در تحليلي در ارتباط با استعفاي فلين نوشت: «اين رسوايي سياسي به استعفاي مايكل فلين ختم نمي‌شود.» سايت پوليتيكوس روز سه‌شنبه در گزارشي نوشت كه ترامپ با بيرون كردن فلين از اتوبوس اميدوار است تا رسوايي روابط با روسيه در همين‌جا متوقف شود ولي استعفاي او تأثير معكوسي دارد و تحقيقات كنگره درباره روابط با روسيه به سمتي مي‌رود تا با جديت بيشتري مطرح شود. نكته مهم اين است كه مسئله روابط با روسيه با فلين شروع نشده كه با رفتن او تمام شود. به نوشته پوليتيكوس او اولين فردي است كه از اتوبوس پياده شده ولي سؤالات بزرگ‌تري حول كاخ سفيد بي‌جواب مانده است. فلين يكي از چهره‌هاي مهم دولت ترامپ بود كه به دشمني‌اش با ايران شهرت يافته بود. فلين پس از آزمايش موشكي اخير ايران با متهم كردن ايران به بي‌ثباتي در منطقه، مدعي شده بود پس از اين ايران را رسماً تحت نظر قرار خواهد داد.
  
واكنش روس‌ها
كاخ كرملين موضوع استعفاي مايكل فلين مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهوري امريكا را يك مسئله داخلي براي اين كشور اعلام كرد. روزنامه كامرسانت روسيه، با اشاره به استعفاي فلين، وي را يكي از سياستمداران طرفدار توسعه روابط امريكا و روسيه خواند. در اين گزارش آمده است كه بسياري از مقام‌هاي امريكايي تماس فلين با سفير روسيه در واشنگتن را پيام غيرقانوني به كرملين خوانده بودند كه بر اساس آن مسكو مي‌توانست به لغو تحريم‌ها اميدوار شود. به گزارش نيوز ديلي، كنستانتين كوساچف، رئيس كميته روابط خارجي دوماي روسيه، گفت كه استعفاي فلين يك جنون نيست بلكه بدتر از آن است. به گفته وي، پس از اين ترامپ يا منزوي مي‌شود يا تحت تأثير احساسات ضدروسي دولت خودش قرار خواهد گرفت. كوساچف گفت كه ترامپ كه هنوز استقلال بايسته خود را نيافته است درنتيجه به حاشيه رانده خواهد شد يا اينكه روس‌ستيزي از بالا به پايين گسترش خواهد يافت. كوساچف اين استعفا را نه هدف قرار دادن فلين بلكه هدف قرار دادن روابط با روسيه عنوان كرد. لئونيد اسلاتسكي، يكي از اعضاي مجلس سفلي روسيه نيز در اظهاراتي تأكيد كرد كه فلين مجبور شده است نامه استعفا را تحت فشار بنويسد و هدف استعفا ترامپ نيست بلكه هدف روابط با روسيه و از بين بردن اعتماد به دولت جديد امريكاست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
1
قوه قضائیه قدرتمند داشتن این گونه است .
حسین گرجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
2
کسی طرفدار آمریکا نیست و خدا کند چنین اتفاقی بیفتد اما کار شما اشکال بزرگی دارد شما از دروغ گفتن هراس ندارید و این زشت است.
(شروع دومينوي استعفا در کاخ سفيد) آرزوی همه ماست اما بنا نیست آرزوهایمان را در قالب خبر به خواننده بخورانید.
از کی تا بحال رسانه های یک کشور مسایل سیاسی به این مهمی را پیش بینی می کنند و رسانه کشور متخاصم آنها می تواند پیش بینی آنها را خبر موثق گونه تیتر بزند؟
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
1
از شوکها به دولت ما کی وارد می شود
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
من نمدانم چرا کشوری که ما دشمنش میداریم رسانه هایش در بیان مشکلات و فسادهای مسئولین کشور شان اینقدر دستشان باز است خوب است از برخی کارهای دشمنان هم استفاده کرد آیا آنها در بیان برخی کارهای بد مسئولینشان امنیت و مصلحت شخص و کشورشان را ملاک قرار نمیدهندچه خوب است به گفته بزرگان دین که سخن و کارهای نیکو را حتی از دشمن هم باید شنید و بکار بست و به مشکلات روزمره که مردم را گفتار کرده جنبه سیاسی و امنیتی و مصلحتی ندهیم و برای این انقلاب و مردم با پندار نیک کار کنیم
حسین گرجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
1
از بابت انتشار نظرم که البته تند هم بود تشکر می کنم
انتقاد پذیری آغاز اصلاح به معنای واقعی است تصور نمی کردم اصلاح طلب باشید.
خیلی متشکر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار