کد خبر: 836579
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
ترامپ که با شعار «اول امريکا» (America First) روي کار آمد، حالا با اعتراضات کم سابقه داخلي به لفاظي‌هاي 40ساله امريکا عليه ايران پناه برده و عملاً چيزي بيشتر از حرف تکراري اوباما-همه گزينه‌ها روي ميز است- ندارد که بگويد...
روح‌الله صالحي
رئيس‌جمهور جديد امريكا با شــــعار «اول‌امريكا» وارد كاخ سفيد شد ولي حالا كه با اعتراضات كم‌سابقه در داخل روبه‌رو شده، به همان لفاظي‌هايي روي آورده كه دموكرات‌ها و جمهوريخواهان چند دهه سياست خارجي امريكا را به آن گره زده‌اند. دونالد ترامپ بعد از چند هفته سكوت در مورد ايران، هفته قبل قانون ممنوعيت ورود اتباع هفت كشور از جمله ايران به امريكا را امضا كرد و حالا مي‌گويد كه باراك اوباما با ايران مهربان بوده و او قصد ندارد رفتار رئيس‌جمهور قبلي را ادامه دهد. با اين حال، ترامپ موضعي متفاوت از موضع‌گيري اوباما در مورد ايران از خود بروز نداد و در اظهاراتي گفت: «هيچ گزينه‌اي در مورد ايران حذف نشده است.»

دونالد ترامپ در مواجهه با بحران داخلي كه از همان لحظه ورود به كاخ سفيد با آن روبه‌رو شده، گفته كه جهان با تهديدهاي خيلي جدي‌اي روبه‌رو است: «اما خيالتان راحت، درستش خواهيم كرد.» ترامپ با شعار كليدي «اول امريكا» وارد كاخ سفيد شد اما فرمان‌هاي اجرايي كه در دو هفته كاري خود در كاخ سفيد صادر كرده، بيشتر بر مسائل خارجي متمركز است.  او در شرايطي كه براي مدتي در مقابل ايران سكوت كرده بود اما در هشتمين روز كاري خود در كاخ سفيد با امضاي فرمان بحث‌برانگيز ضدمهاجرتي و لغو ورود ايراني‌ها به خاك امريكا كه مخالفت‌هاي جهاني را در پي داشت، يك گام به سمت رويارويي با ايران نزديك شد و روز پنج‌شنبه هم در اقدامي روبه جلو با ادبياتي تند به ايران هشدار داده است. دونالد ترامپ در لفاظي جديد خود بار ديگر سياست اسلاف دموكرات خود در مقابل ايران را در پيش گرفت و مدعي شد كه «هيچ گزينه‌اي در مورد ايران حذف نشده است.» ترامپ روز پنج‌شنبه در صفحه توئيتر خود با وحشتناك خواندن توافق هسته‌اي ايران و 1+5 مدعي شد: «ايران نفس‌هاي آخرش را مي‌كشيد و در آستانه فروپاشي بود تا اينكه امريكا به ميان آمد و با توافق هسته‌اي به اين كشور زندگي دوباره‌اي بخشيد؛ ۱۵۰ ميليارد دلار.»  اين درحالي است كه گفته‌هاي مقامات سابق امريكا خلاف ادعاي ترامپ را ثابت مي‌كند.  به گزارش رويترز، بن‌رودز، معاون مشاور امنيت ملي در دولت پيشين امريكا روز پنج‌شنبه در واكنش به توئيت‌هاي منتشره از سوي ترامپ در توئيت خود نوشت: «آنچه ترامپ ادعا كرده، غلط است.» نشريه امريكايي فارين پاليسي نيز ديروز در گزارشي اذعان كرد كه ايران در سال 2013 و در زماني كه مذاكرات هسته‌اي با جديت بيشتري آغاز شد، در شرايط فروپاشي قرار نداشت بلكه تنها چند هفته با توليد اورانيوم غني‌شده در سطح بالا به مقدار كافي براي توليد سلاح هسته‌اي فاصله داشت.  
ترامپ در كمپين‌هاي انتخاباتي خود بارها مدعي شده بود برجام بدترين توافق تاريخ است و وعده داده بود در صورت ورود به كاخ سفيد آن را پاره خواهد كرد.
 
ترامپ: مثل اوباما مهربان نيستم
ترامپ روز پنج‌شنبه با انتشار پيام ديگري در صفحه توئيتر خود با انتقاد از موضع باراك اوباما، رئيس‌جمهور سابق امريكا در مقابل ايران، نوشت: «ايران در حال بازي كردن با آتش است. ايراني‌ها از مهرباني‌هايي كه رئيس‌جمهور اوباما در قبال آنها داشت، قدرداني نمي‌كنند. اما من چنين نيستم!» اظهارات ترامپ درحالي است كه باراك اوباما با كمك متحدان خود بيشترين تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران را اعمال كرد و او نيز به‌رغم توافق هسته‌اي، مكرراً تأكيد مي‌كرد: «هيچ گزينه‌اي در مورد ايران خارج از ميز نيست.» ترامپ همچنين در اظهارنظري ديگر مدعي شد: «ايران بايد به خاطر اين توافق وحشتناك از امريكا سپاسگزار مي‌بود. ما اين كشور را از بابت شليك موشك بالستيك رسماً تحت نظر قرار مي‌دهيم.»  وزارت خارجه روسيه، واشنگتن را از هر گونه تحريم جديد ضد‌ايران برحذر داشته و آن را عاملي براي پيچيده‌تر شدن روند اجراي توافق هسته‌اي دانست.  برخي مقامات سابق امريكا هشدارهاي تهديدآميز ترامپ را خطري براي امنيت داخلي امريكا مي‌دانند. اندرو اگزام، دستيار پيشين معاون وزير دفاع امريكا در امور سياستگذاري خاورميانه روز جمعه در مقاله‌اي در نشريه «آتلانتيك» تأكيد كرد كه هرگونه اقدام تقابلي امريكا در مقابل ايران مي‌تواند خطراتي براي خود امريكايي‌ها به دنبال داشته باشد و ايران نيز قطعاً ساكت نخواهد نشست. موضع‌گيري جديد ترامپ چند روز پس از ادعاي مقامات و رسانه‌هاي امريكايي مبني بر آزمايش موشكي جديد ايران انجام شده است كه خواستار مقابله جدي با ايران شده بودند.  ادعاهاي ترامپ عليه ايران در شرايطي است كه در دو هفته گذشته بسياري از شهرهاي امريكا عليه سياست‌هاي وي اعتراضات گسترده‌اي به راه انداخته‌اند و به نظر مي‌رسد، تهديد خواندن كشورهايي مثل ايران براي منحرف كردن افكار عمومي داخلي به سمت مسائل خارجي است.  علاوه بر ترامپ ديگر مقامات كاخ سفيد نيز لفاظي عليه ايران را تكرار كرده‌اند. مايكل فلين، مشاور امنيت ملي دولت ترامپ چهارشنبه شب در نشست خبري در كاخ سفيد بيانيه‌اي را در خصوص ايران قرائت كرد. 

وي مدعي شد: «اقدامات اخير ايران، از جمله آزمايش تحريك‌آميز موشك بالستيك و حمله به يك ناو عربستان سعودي كه توسط شبه‌نظاميان حوثي تحت حمايت ايران انجام شد، بار ديگر آنچه بايد در تمام مدت رفتارهاي ثبات‌زداي ايران در خاورميانه براي جامعه‌ بين‌المللي آشكار بود را تقويت كرد.» فلين اضافه كرد: «آزمايش موشكي اخير نيز برخلاف قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد است كه از ايران مي‌خواهد هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيكي طراحي شده براي قابليت حمل سلاح‌هاي هسته‌اي، شامل پرتاب با استفاده از چنين فناوري‌هاي موشك‌هاي بالستيك صورت ندهد.»  مقام‌هاي امريكايي در روزهاي گذشته بارها تلاش كرده‌اند آزمايش‌هاي موشكي ايران را به منزله نقض برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل نشان دهند اما مقامات ايراني بارها تأكيد كرده‌اند كه آزمايش‌هاي موشكي نقض برجام و قطعنامه نيست.  حتي فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز پنج‌شنبه بار ديگر گفت كه آزمايش‌هاي موشكي نقض برجام نيست. مقامات امريكا تلاش مي‌كنند با طرح اين ادعاها و اظهارات مداخله‌جويانه، فشارها و ساختار تحريم‌ها عليه ايران را حفظ كنند.
 
همسويي كنگره با ترامپ
همزمان با روي كار آمدن ترامپ و اتخاذ سياست‌هاي ضدايراني وي، نمايندگان كنگره نيز به دنبال اعمال فشارهاي جديد عليه ايران هستند. پل رايان، رئيس‌جمهوريخواه مجلس نمايندگان امريكا روز پنج‌شنبه اعلام كرد از تشديد تحريم‌ها عليه تهران حمايت مي‌كند.
 به گزارش سي‌ان‌ان، رايان مدعي شد: «ما بايد سياست سختگيرانه‌اي در قبال ايران داشته باشيم... بايد مماشات با ايران را پايان دهيم.» در همين راستا «لي زلدين»، «پيتر روسكام»، «لئونارد لنس» و «داگ لمبرن» ديگر نمايندگان جمهوريخواه در مجلس نمايندگان امريكا روز پنج‌شنبه با ارائه لايحه‌اي خواهان وضع تحريم‌هاي غيرهسته‌اي ضدايران به بهانه حقوق بشر، برنامه موشكي و حمايت از تروريسم شده‌اند. سه سناتور ماركو روبيو، تاد يانگ و جان كورنين هم هفته گذشته لايحه مشابهي را به مجلس سنا ارائه داده بودند.

پاسخ ظريف به توئيت ترامپ
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در پاسخ به توئيت رئيس‌جمهور امريكا عليه ايران در حساب كاربري توئيتر خود نوشت: «تهديدها تأثيري بر ايران ندارند زيرا ما امنيتمان را از مردممان مي‌گيريم.» ظريف گفت: «ما هيچ‌گاه آغازگر جنگ نخواهيم بود اما تنها مي‌توانيم بر ابزارهاي دفاعي خودمان متكي باشيم.»وي پيش از اين نيز در واكنش به انتقادات عليه آزمايش موشكي جديد در ايران گفته بود كه ايران به عنوان كشوري كه بيشترين هزينه را از تروريسم بين‌المللي و تجاوز كشورهاي خارجي پرداخت كرده است و سابقه تاريكي از نحوه عملكرد جامعه بين‌الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ايران در ذهن دارد، دفاع از خود را به اجازه طرف‌هاي ديگر موكول نمي‌كند. اين درحالي است كه ايران هيچ‌گاه عليه كشور ديگري از سلاح استفاده نكرده است مگر در دفاع از خود. ما هيچ وقت آغازگر جنگ نبوده‌ايم اما در مقابل حملات كشورهاي خارجي با شجاعت و با اتكاي مردم از خود دفاع مي‌كنيم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
0
یک داعش میدانی داشتیم در سوریه و حالا داعش سیاسی هم به آن اضافه شد تا مکمل داعش میدانی باشد و محاسبات طرفهای ایران، روسیه و چین را بر هم بریزد و با ایجاد سردرگمی سیاستهای میدانی غرب را به پیش برد.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
0
ترامپ"با شروع ریاست جمهوری خود "
مردمان امریکا خیال شان راحت نیست"
که قادر باشیدچیزی را درست کنید"چرا؟ که مسیر تخریب را انتخاب کردید"نه سازندگی.اوباما هم رئیس جمهور جنگ طلبی بود"داعش را بوجود اورد "عامل کشتار بسیاری از مردمان عراق"سوریه ویمن شد.اوباما اگر با ایران مهربان بود"
در مذاکرات سر ایران کلاه نمی گذاشت.
حقیقیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
0
بالاخره آقای ظریف یه نمور از ظرافت خارج شد اما دیگه فرصتی برای قدزت نمایی و دلاوری براش باقی نمانده همین روزا بایستی بره وآدمهای انقلابی،شجاع و کاردان بیاند کار رو دست بگیرند تا ترامپ حتی جرات لاف اومدن راهم نداشته باشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
0
این یک سیاست نخ نما است که حاکمان ضعیف برای فرار از طلب کاری شهروندان و بحرانهای داخلی خود را در حاشیه های منطقه و فرا منطقه در گیر میکنند و هر کس در داخل کشور حرفی بزند میگویند اگر اینکار را نمیکردیم باید در شهر های خودمان با دشمنانمان می جنگیدیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار