کد خبر: 832439
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
تا پيش از اين، هر سال در فصل سرد با اوج گرفتن ميزان آلودگي هوا و افزايش ميزان ذرات معلقي که راه نفس را مي بست، مردم دست به دامان آسمان مي شدند تا با بارش سخاوتش ، آسمان و زمين را بشويد و پاکي و لطافت را به مردم ارزاني کند. حالا اما چند سالي است که به لطف هزاران عامل آلاينده انساني و غير انساني که هوا و آب و خاک را نشانه گرفته است، قطره هاي باران هم به ذرات اسيدي آغشته شده و بر سر اهالي مي بارد.
مريم احمدي
باران رحمت خدا، عذاب و زحمت زمين


باراني که چند روز پيش در دامنه رشته کوه البرز و بر سر ساکنان استان البرز باريد به جاي لطافت، قطره هاي اسيدي را نصيب اهالي اين استان کرد و زنگ خطر احتمال ابتلا به بيماري هاي تنفسي و ريوي را در اين منطقه به صدا درآورد. اين در حالي است که استان البرز ازديرباز به دليل موقعيت خاص جغرافياي همواره جزو مناطق پربارش و به عنوان منطقه اي سرسبز و خوش آب و هوا محسوب مي شده اما حالا چند سالي است که به لطف صنعتي شدن اين منطقه، افزايش جمعيت و توسعه و پراکندگي جغرافيايي، اين استان نوپا خيلي زودتر از چيزي که انتظار مي رفت در دسته مناطق الوده کشور جا گرفته است. انتشار اخباري مبني بر احتمال اسيدي بودن بارش هاي چند روز پيش در استان حقيقت تلخي است که اين ادعا را به روشني اثبات مي کند.

حالا اداره هواشناسي اين استان در خصوص افزايش آلاينده هاي جوي در اين استان صنعتي و پرجمعيت هشدار مي دهد و از مردم مي خواهد براي در امان ماندن از اثرات نامطلوب بارش باران اسيدي تا حد امکان در خانه بمانند تا شايد اين بار، باد به کمک باران بيايد و با جابجايي ذرات الاينده معلق، لطافت را به باران برگرداند.

از انجا که وزش باد براي پاک شدن هوا از جمله راه کارهاي طبيعي است که به طور موقت مي تواند سبب تلطيف هوا شود ، نمي توان به اخبار اداره هواشناسي مبني بر پيش بيني احتمال وزش باد براي رهايي از الودگي هواي اين روزهاي البرز هم دلخوش بود. چرا که بنابه گفته کارشناسان وزش باد با برهم زدن وارونگي هوا موقتا سبب کاهش الودگي يک نقطه مي شود حال انکه تنها ذرات را جابجا مي کند. از اين رو بايد براي رفع اين مشکل فکر اساسي کرد و به وزيدن باد و بارش برف و باران براي پاک شدن هوا دلخوش نبود.

هر چند بنا به اخرين بررسي هاي انجام شده و آخرين اظهارات مسئولان اداره کل هواشناسی استان البرز وزش باد هم از غلظت آلاینده هاي هواي اين روزهاي البرز نمی کاهد!

در حالي که انتظار مي رود با تداوم بارش ها و البته تعطيلي ادارت و مدارس در شهرهاي استان از جمله کرج به مرور ميزان الودگي ها کاهش يابد اما گويا به رغم افزایش وزش باد و همچنین بارش‌های پراکنده الودگي هوا در شهرهاي مختلف استان از جمله کلانشهر کرج همپاي بارش باران تا اخر هفته جاري ادامه دارد و احتمال افزایش آلاینده‌های جوی و غبار و گرد و خاک و همچنين بارش‌های اسیدی به قوت خود باقي است.

با اين حساب ديگر پديده هاي طبيعي چون باد و باران هم از بس اين ذرات الاينده لجوج برنمي آيد و بايد به حال اين وضعيت فکري اساسي کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار