کد خبر: 832195
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
خداحافظي باشكوه مردم تهران با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني
مردم ايران روز گذشته با هاشمي‌رفسنجاني وداع كردند؛ وداعي كه نشانه‌هاي قدرشناسي ملت از آيت‌الله را با خود به همراه داشت.
مردم ايران روز گذشته با هاشمي‌رفسنجاني وداع كردند؛ وداعي كه نشانه‌هاي قدرشناسي ملت از آيت‌الله را با خود به همراه داشت. قدرشناسي‌هايي از سال‌هاي دور مبارزات عليه رژيم پهلوي و تاب شكنجه‌هاي وحشيانه ساواك و فرار و زندان تا سال‌هاي دهه 60 و رياست مجلس و فرماندهي دفاع مقدس و خطبه‌هاي آتشين هاشمي در نماز جمعه و... تا رياست جمهوري و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام و... مردم از اقشار مختلف آمدند و پشت سر رهبرشان نماز بدرقه هاشمي به جهان ابدي را خواندند، برايش طلب رحمت و مغفرت كردند و جسم او را در جوار امام امت به خاك سپردند.

دانشگاه تهران روز گذشته محل خداحافظي با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود. هزاران نفر از مردم همراه با مقامات كشوري و لشكري به محل تشييع رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام آمده بودند. مداحي و قرآن ساعت آغازين مراسم بود و بعد در ساعت 10 رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي براي اقامه نماز وارد دانشگاه تهران شدند و در مراسم تشييع و وداع با رفيق ديرين و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامي و همكار نزديك سال‌هاي متمادي در عهد جمهوري اسلامي حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي‌رفسنجاني (رحمه‌‌الله‌عليه) حضور يافتند. سران سه قوه، دبير شوراي نگهبان، فرماندهان ارتش و سپاه، فرمانده نيروي قدس سپاه، شهردار تهران، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، وزراي دولت و نمايندگان مجلس و جمع زيادي از شخصيت‌هاي سياسي و نظامي در اين مراسم حضور داشتند. خانواده مرحوم هاشمي‌رفسنجاني هم كه از ساعتي قبل از شروع مراسم با يك دستگاه اتوبوس به جمع ملت پيوسته بودند، در دانشگاه تهران حضور داشتند.

پس از پايان اقامه نماز، رهبر انقلاب كنار پيكر رفيق ديرين خود به فاتحه‌خواني نشستند و سپس پيكر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ميان الله اكبر و لا‌اله‌الا‌الله مردم تشييع و پس از آن براي تدفين به حرم امام خميني(ره) منتقل شد. از روز دوشنبه در داخل ضريح امام خميني، مكاني براي تدفين رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت آماده شده بود. پيكر او با حضور خانواده، توليت حرم امام و جمعي از مردم به خاك سپرده شد و پس از آن برادرزاده آيت‌الله به قرائت زيارت آل ياسين در حرم امام پرداخت.
 
هم استكبارستيز بود و هم صهيونيسم ‌ستيز
سردار سرلشكر قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران در حاشيه مراسم تشييع آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني اظهار داشت: اولاً بايد به آقا تسليت گفت كه بزرگ‌ترين مصيبت به ايشان وارد شد. خدا به ايشان صبر و طول‌ عمر بدهد و ايشان را براي ما حفظ كند و ذخيره كند براي چيزهايي كه از دست داده‌ايم.
سليماني تأكيد كرد: آقاي هاشمي همان‌طوري كه از اول بود تا آخر بود و همان حالتي كه از اول داشت تا آخر داشت، منتها آقاي هاشمي برخي وقت‌ها تاكتيك‌هايي داشت همان‌طور كه در دوره‌هاي گوناگون داشت، وگرنه آقاي هاشمي هم استكبارستيز بود، هم صهيونيسم‌ستيز.
 
منافع نظام را بر منافع شخصي ترجيح مي‌داد
علي شمخاني در حاشيه مراسم تشييع پيكر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در گفت‌و‌گو با ايرنا درگذشت رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام را ضايعه‌اي دردناك و ناباورانه توصيف كرد و به مردم ايران تسليت گفت.
وي افزود: آقاي هاشمي‌رفسنجاني قبل از پيروزي انقلاب، ادبيات مبارزه را به اشكال مختلف در كتاب كارنامه استعمار در دفاع از فلسطين مشق كرده و در شكل‌گيري تظاهرات انقلاب نقش بسزايي داشت و بعد از انقلاب در كنار امام(ره) از وزارت كشور گرفته تا رياست جمهوري و ساير سمت‌هاي مهم نظام جمهوري اسلامي همواره مسئوليت‌پذير بود.
شمخاني ادامه داد: آقاي هاشمي‌رفسنجاني دپيلماسي فعال منطقه‌اي داشت. پيام‌هاي رهبران و سياستمداران جهان پس از رحلت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نشان داد كه تصوير ذهني آنها از او با مردم و مسئولان كشور يكي بوده است.
شمخاني ادامه داد: برجسته‌ترين صفتي كه در طول اين سال‌ها از آقاي هاشمي‌رفسنجاني سراغ داشتم شفافيت در رفتار و كردار بود و همين باعث مي‌شد هم ملت ايران و هم چهره‌هاي جهاني از او برداشت واحدي داشته باشند. به همين دليل در اين مدت شاهد بوديم كه شخصيت‌هاي مختلف جهان براي دادن پيام تسليت ملاحظات معلوم جايگاه خود را كنار گذاشتند و برخلاف روال معمول به يك شخصيتي كه رئيس‌جمهور رسمي يك كشور نيست پيام تسليت فرستادند و اتخاد چنين مسئله‌اي از جانب شخصيت‌ها و سياستمداران دنيا احترام به عقبه سياسي و شخصيت هاشمي‌رفسنجاني بود.
وي گفت: تأثير آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در حفظ امنيت نظام اين چنين بود كه وي در هر چالش و بحراني كه كشور به آن دچار مي‌شد، منافع نظام را بر منافع شخصي و حزبي ترجيح مي‌داد و به‌طور روشن مي‌گويم او در يك حزب نمي‌گنجيد و صبر ستودني داشت.
  
در وحدت شيعه و سني بسيار مؤثر بود
مولوي عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان در جمع خبرنگاران گفت: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني يك شخصيت استثنايي بود و براي مردم ايران زحمت زيادي كشيد و فقدان ايشان قابل جبران نيست و ضايعه بزرگي به شمار مي‌رود، مگر اينكه خدا جبران كند.
وي با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در تمام عرصه‌ها تأثير‌گذار و صاحب‌نظر بود، اظهار داشت: آيت‌الله هاشمي در وحدت شيعه و سني بسيار مؤثر بود و ديد بلندي داشت و علما و انديشمندان اهل سنت با وي ملاقات داشتند و او هم دفاع مي‌كرد.
 
خطبه‌هاي هاشمي در نماز جمعه بسيج‌كننده جوانان براي حضور در جبهه‌ها بود
سردار حاجي‌زاده، فرمانده هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حاشيه مراسم تشييع پيكر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گفت كه مراسم تشييع پيكر مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني يادآور روزهاي پرخاطره دوران دفاع مقدس بود. وي با اشاره به مشي و شخصيت سياسي مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گفت: خطبه‌هاي آيت‌الله هاشمي در نماز جمعه بسيج‌‌كننده جوانان براي حضور در جبهه‌هاي حق عليه باطل و سال‌هاي دوران دفاع مقدس بود.
 
تجارب خود را به مديران منتقل كرد
محمدرضا عارف، رئيس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي در حاشيه مراسم تشييع پيكر مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخناني گفت: آقاي هاشمي‌رفسنجاني فردي انقلابي و مبارز بود كه تجارب خود را به مردم و جوانان و نيز مديران منتقل كرد. وي افزود: صبر، مقاومت و دورانديشي از وجهه‌هاي بارز مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود.
 
قدرداني خانواده هاشمي‌رفسنجاني از مردم
خانواده آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از مردم ايران به خاطر حضور باشكوه در مراسم تشييع و بدرقه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تقدير و تشكر كردند.
در اين پيام تقدير، كه در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت، آمده است: لحظه لحظه امروز در بدرقه شكوهمند و مردمي پدر در تاريخ اين سرزمين ثبت شد؛ وداع مردم با مردي كه براي مردم زيست، براي مردم مجاهدت كرد و سرافرازي مردم را مي‌خواست و چه زيبا همين مردم سرافرازش كردند. تهران شاهد حضور بي‌نظير و خارج از شمار انسان‌هايي بود كه به بدرقه بزرگمرد قرن ايران‌‌زمين آمده بودند. امروز تنها وداع با هاشمي نبود؛ مردم با مظلوميت بهشتي، تفكر مطهري، آزادانديشي طالقاني و شجاعت و صلابت خميني كبير وداع كردند.
اين پيام مي‌افزايد: امروز تجلي وفاي به وعده الهي بود، وعده‌اي كه خداوند به بندگان صالحش در صبر و پايمردي و مجاهدت داد و امروز به بهترين شكل، آن را براي هاشمي محقق كرد. چشمان ظاهر هاشمي اگرچه امروز بسته بود اما ميليون‌ها چشم تر ديدند چگونه خدا به صبر او در برابر تيرهاي زهرآگين تخريب و تهمت، جزايي نيكو داد و به اين مجاهد نستوه آبرو بخشيد.
در اين پيام آمده است: پدرمان فرزند قرآن بود و در آخرين فصل از عمر خود، از نصر الهي وعده مي‌داد و حضور مردم را منشأ و مظهر اين پيروزي مي‌دانست. و سرانجام مردم آمدند و چه باشكوه آمدند؛ اذا جاء نصرالله والفتح و رأيت الناس يدخلون في دين الله افواجا.
در اين پيام تأكيد شده است: عصاره عمر هاشمي، اعتدال و وحدت بود و رحلتش نمايشگاهي بي‌نظير از اثبات حقانيت اعتدال و ضرورت وحدت پديد آورد. همانگونه كه در حياتش مردم‌مدار بود، رحلتش نيز مردم‌مدار شد.

اين پيام تصريح مي‌كند: هاشمي مدافع مظلومين و دغدغه‌مند گشودن انسدادها در حيات جامعه بود، قوام نظام را در وحدتي حداكثري و بودن همه با هم مي‌دانست و امروز شاهد بوديم، همه با هم براي او آمدند. امروز احساس كرديم تنها ما در فراق پدر ننشسته‌ايم كه ميليون‌ها نفر براي رحلت پدري بي‌بديل به سوگ نشسته‌اند. اما چگونه مي‌توانيم هاشمي را زنده ندانيم در حالي كه امتداد تفكر او را در چشمان غمگين و خيل انبوه بي‌شمار مردماني مي‌بينيم كه مانند هاشمي مي‌انديشند و مانند او دغدغه سرافرازي ايران با اعتدال و آرامش را دارند.
اين سرزمين، هرچند بزرگمردي نستوه را از دست داد كه جلوتر از زمان خود بود و همواره به آينده مي‌انديشيد اما در مقابل، صاحب نسلي شده است كه پاي در راه ساختن ايراني بهتر نهاده‌اند. امروز ايران فرزندي بزرگ، مردم پدري آينده‌نگر و رهبر انقلاب دلسوزترين رفيق خويش را از دست داده‌ است. اما همانگونه كه لحظه‌لحظه حيات هاشمي راهگشاي كشور بود، وداع و بدرقه بي‌نظير مردم نيز مي‌تواند سرمايه‌اي بزرگ براي ايران و مبدأ بازگشت جامعه به مسير اعتدال و وحدت باشد.
اين پيام تأكيد كرده است: در پايان زبان‌‌مان قاصر است از آنكه سپاس خود را از سيل الطاف مردم قدرشناس ايران، مسئولان نظام به ويژه رهبر انقلاب، مراجع عظام تقليد، علما و نخبگان، رهبران ساير اديان و مذاهب و مردم و مسئولان كشورهايي كه با همدردي و همراهي تحمل اين ضايعه بزرگ را براي ما آسان‌تر ساخته‌اند اعلام كنيم.
در اين پيام آمده است: پيكر خسته اين مجاهد نستوه در كنار مراد او خميني كبير به آرامشي ابدي رسيد اما عشق هاشمي به مردم، مرگ او را ناممكن ساخته است. هاشمي زنده است تا انقلاب زنده است، هاشمي زنده است تا ملت زنده‌اند و راه هاشمي پاينده خواهد ماند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
روحش شاد وخدا دشمنان ایشان را لعنت کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار