کد خبر: 831338
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در حال حاضر بیش از 200 هزار نفر در قالب 19 شرکت تعاونی در چهار شهرستان بانه، مریوان، سقز و سروآباد اقدام به فعالیت صادرات و واردات در زمینه رفع نیازهای خود می‌کنند.

به گزارش جوان از کردستان، محمد دره‌وزمی در دومین جلسه شورای مبادلات مرزی استان کردستان که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: شرکت‌های تعاونی مرزنشین از سال 1378 تشکیل شده و بالغ بر 200 هزار نفر در قالب 19 شرکت تعاونی در 4 شهرستان بانه، مریوان، سقز و سروآباد اقدام به فعالیت صادرات و واردات در زمینه رفع نیازهای خود می‌کند.

دره‌وزمی تصریح کرد: در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر ایجاد اشتغال و افزایش سطح معیشت و ایجاد انگیزه در مرزنشینان، سالانه سهمیه ارزی با مزایای استفاده از معافیت در حقوق ورودی به مرزنشینان اختصاص داده می‌شود.

وی عنوان نمود: مقدار کل این سهمیه به مرزنشینان کشور در هر سال معادل 3 درصد ارزش کل واردات سال قبل کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: تا قبل از سال 1392 صرفا براساس آمار عضویت در تعاونی‌ها سهمیه ارزی به آنان تعلق می گرفت ولی از سال 1392 در راستای ساماندهی فعالیت مرزنشینان، همه مرزنشینان باید برای استفاده از سهمیه ارزی در سامانه یکپارچه مدیریت مرزنشینان ثبت‌نام کرده و کارت الکترونیکی مبادلات مرزی دریافت نمایند.

دره‌وزمی افزود: از سال 92 به بعد صرفا این سهمیه به دارندگان کارت مبادلات مرزی تعلق می‌گیرد که این کارت به نام سرپرست خانوار و حداکثر برای 5 عضو یک خانوار صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: افراد دارای کارت مبادلات مرزی می‌توانند یا به عضویت تعاونیها درآمده و سهمیه خود را از طریق تعاونیها استفاده نمایند و یا بصورت شخصی از سهمیه خود استفاده نمایند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان نمود: سهمیه سال 94 حدود 22 میلیون و 964 هزار دلار بوده که این سهمیه مربوط به 143 هزار و 500 نفر عضو دارای کارت مبادلات مرزی وعضو تعاونی مرزنشین استان و با سرانه 160 دلار است.

دره‌وزمی افزود: از کل سهمیه اختصاص یافته در حدود 6 میلیون و 500 هزار دلار آن برای واردات مقدار 6 هزار و 617 تن برنج و 130تن شکر جذب شده است و مابقی سهمیه جذب نشده است که برای جذب مابقی آن تا پایان سال‌جاری فرصت باقی است.

وی خاطرنشان ساخت: این در حالی است که مرزنشینان صرفا می‌توانند در قالب فهرست اقلام مجاز(71قلم در سال94 که این میزان در سال 95 به 41 قلم کاهش یافته) برای واردات، سهمیه مرزنشینان که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است، اقدام به واردات در قالب سهمیه نمایند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تعدادی از دلایل عدم جذب سهمیه تعاونی های مرزنشین را، متناسب نبودن اقلام اعلام شده در فهرست مجاز با نیازهای مرزنشینان استان، محدودیت منابع مالی، کاهش مقدار سرانه مجاز واردات اقلام پرمصرف مانند برنج از 50 کیلوگرم به 25 کیلوگرم برای هر نفر، کاهش مقدار معافیت در حقوق ورودی، افزایش میزان مالیات دریافتی از مرزنشینان از 2 درصد به 4 درصد و نهایت افزایش هزینه واردات کالاها مانند الزام به داشتن مسئول فنی در تعاونی ها عنوان نمود.

دره‌وزمی افزود: در راستای رسیدن به سهم مورد انتظار صادرات و استفاده از پتانسیل‌های موجود استان در زمینه ایفای نقش جدی و تاثیرگذار در اقتصاد کشور از هیچ‌گونه تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و در این راستا آماده هرگونه همکاری با بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر