کد خبر: 825708
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
معاون شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر :
عباس امیر احمدی گفت: برای درمان بیماری ایدز، مشارکت و همکاری همه جانبه تمامی نهادها و ارگانها اثرگذاراست .
محمدرضا عباسی

به گزارش جوان آنلاین ،عباس امیر احمدی معاون  شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر،به مناسبت هفته مبارزه با ایدز، در گفتگویی با خبرنگاران اظهارکرد: برای درمان بیماری ایدز، علاوه برانجام اقدامات درمانی ،همکاری و مشارکت همه ارگانها ونهادها درکنار شبکه بهداشت و درمان  در امر پیشگیری تاثیر گذار است .

امیر احمدی افزود:اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن، با توجه به مقیاس وتأثیرویرانگری که دارد،یک مورد اضطراری جهانی و یکی از وحشتناک ترین چالشها را در برابر زندگی و حیثیت انسان و همچنین در برابر برخورداری مؤثر ازحقوق بشر تشکیل می دهد، که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف می کند و بر تمامی سطوح جامعه ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می گذارد.   

وی بیان کرد:ایدز تا به حال جان میلیون ها انسان را گرفته ودرسرتاسرجهان هر ساله میلیون ها انسان به ویروس اچ. آی. وی آلوده می شوند وتاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در کشورما بر اساس آمار بدست آمده تخمین زده می شود که ، بالغ بر 80 هزار نفر مبتلا به ایدز وجود داشته باشد که ،تاکنون قریب به 30 هزار نفر شناخته شده  و نزدیک به  9 هزار نفر نیز فوت شده و بالغ بر 8 هزار نفر نیز در حال درمان هستند.

امیر احمدی با اشاره به اینکه  درمان اچ آی وی  درمان کامل و قطعی  نیست و فقط نگهدارنده است، افزود: پیشگیری دربیماری ایدزازدرجه بالاترین اهمیت برخوردار است و پس از آن تشخیص و درمان کاربرد داردو بهترین راه حل و مطمئن ترین  راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است .

وی بیان کرد: ویروس ایدز عضو گروهی از ویروسها به نام رترویروسها است كه،سلولهای انسان را آلوده میكند و انرژی و مواد غذایی این سلولها را صرف رشد و تولیدمثل خود میكند ،در حالیکه بیماری ایدز یا سندرم نقص ایمنی اكتسابی بیماری است كه سبب اختلال سیستم ایمنی بدن میشود به صورتی كه بدن قادر به مبارزه با برخی عفونتها نمیباشد.

امیر احمدی با بیان اینکه  اغلب افراد نمیدانند كه حامل ویروس ایدز هستند وممكن است كه سبب انتقال ویروس به افراد دیگر بشوند،تصریح کرد: از زمان شروع همه گیری ایدز در دنیا حدود ۲۲ میلیون نفر بر اثر ایدز درگذشته اند،ایدز در دنیا چهارمین علت اصلی مرگ بالغین را تشكیل میدهد و بعد از مالاریا و سل كشنده ترین بیماری عفونی بالغین است ،در اثر همه گیری ایدز در دنیا تابحال بیش از ۱۳ میلیون كودك یتیم شده اند.

وی گفت :فرد آلوده به ویروس ایدز ویروس را درمایعات خاص بدنش از جمله خون، شیرو... حمل میكند،انتقال ویروس فقط درصورتی میسر است كه ،این چنین مایعات آلوده به ویروس ایدز وارد جریان خون فرد دیگری بشوند.
 این مقام مسئول با اشاره به راههای انتقال این بیماری ،تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماری ایدز ویروسی وقابل انتقال و واگیرداراست، از طریق تماس جنسی بدون پیشگیری و حفاظت نشده  با فرد آلوده به ایدز،انتقال خون ، استفاده از سوزن یا سرنگ مشترك ، انتقال ویروس از مادر به فرزند در حین بارداری، زایمان، یا شیردهی قابل انتقال و سرایت است .

وی اذعان کرد: برای مبارزه با این بیماری مهلک ضمن تقویت مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری  در سطح شهرستان،ضمن ارائه خدمات  درمانی و مشاوره ای به صورت رایگان به بیماران شناخته شده ،به سایر افراد جامعه  نیز خدمات رسانی می شود .

معاون شبکه  بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر ،تصریح کرد: با توجه به تغییر روش انتقال ویروس بیماری ایدز از راه استفاده از سرنگ مشترک به روش انتقال جنسی، بهترین راه حل و پیشگیری ایجاد تماسها و رفتارهای جنسی محافظت شده  و کنترل شده می باشد .

وی افزود:انتقال ویروس ایدز از یك فرد به فرد دیگر به آسانی ویروسهای دیگر نمیباشد، از راه هوا یا غذا منتقل نمیشود (به عنوان مثال از طریق عطسه یا سرفه كردن)، از طریق تماسهای عادی روزانه یك فرد آلوده با همخانه ای ها، همكاران، خویشاوندان، یا دوستانش كه از ظروف و توالت مشترك و همچنین از طریق در آغوش گرفتن و بوسیدن منتقل نمیشود.  

امیر احمدی خاطر نشان کرد: درسطح شهرستان اسلامشهرعلاوه تمامی پایگاههای سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی ، 3 مرکز مجهز و تخصصی  واوان – احمد آباد مستوفی و قائمیه  مجهز به آزمایشگاه تست سریع HIV هستند ودرعرض 5 تا 15 دقیقه قادر به تشخیص این بیماری هستند و شماره تلفن 56378855 بعنوان خط مشاوره در خدمت  شهروندان گرامی است .

       

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر