کد خبر: 811983
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
واشنگتن براي مذاكره درباره يمن هم تهران را به مذاكره دعوت كرد
زمان اصلاً به نفع عربستان سعودي پيش نمي‌رود؛ نيروهاي انصارالله و متحدانش هم در مناطق جنوبي عربستان و هم در بعضي محورهاي كليدي در داخل يمن در حال پيشروي هستند و مشخص است سعودي‌ها هيچ راه خروجي براي فرار از اين جنگ پيدا نمي‌كنند.
محمد بابايي
زمان اصلاً به نفع عربستان سعودي پيش نمي‌رود؛ نيروهاي انصارالله و متحدانش هم در مناطق جنوبي عربستان و هم در بعضي محورهاي كليدي در داخل يمن در حال پيشروي هستند و مشخص است سعودي‌ها هيچ راه خروجي براي فرار از اين جنگ پيدا نمي‌كنند. در چنين شرايطي گزارش‌هاي منتشر شده نشان مي‌دهد واشنگتن تلاش مي‌كند از طريق جلب نظر ايران براي مذاكره درباره يمن و همچنين دادن پيشنهاداتي به انصارالله، آل سعود را از اين باتلاق نجات دهد.
منابع خبري گزارش دادند كه امريكايي‌ها از طريق عمان پيامي به سفارت جمهوري اسلامي ايران در مسقط داده‌اند كه بر اساس آن خواستار مذاكره با تهران درباره يمن شده‌اند. خبرگزاري فارس در گزارشي به نقل از يك منبع مطلع گزارش داد، واشنگتن اين پيام را قبل از سفر اخير جان كري به جده عربستان و ارائه طرحش براي حل بحران يمن و مشخصاً در تاريخ 12 آگوست (22 مرداد) تسليم دولت عمان كرده است. وزير خارجه امريكا اوايل شهريور‌ماه با محوريت گفت‌وگو درباره يمن به عربستان رفت و از طرح جديد براي حل بحران اين كشور سخن گفت. براساس گزارش فارس، امريكايي‌ها در پيام اخير خود خواستار مذاكره سه‌جانبه تهران، واشنگتن و مسكو در سطح كارشناسي شده است. درخواست امريكا براي مذاكره بر سر يمن بدون حضور عربستان سعودي نشان مي‌دهد كه واشنگتن درصدد است راهي براي پايان دادن به جنگ پيدا كند. بيش از 18ماه از آغاز عمليات نظامي عربستان سعودي در يمن مي‌گذرد اما اين كشور نه‌تنها به هيچ دستاورد مشخصي دست نيافته است بلكه شاهد حملات گسترده نيروهاي يمني عليه مناطق جنوبي خود است.

«عبدالستار المطري»، از فرماندهان انصارالله روز جمعه اعلام كرد نيروهاي يمني بزرگ‌ترين پايگاه نظامي در منطقه نجران و همه تسليحات آنجا از جمله موشك‌ها و تانك‌ها را به غنيمت گرفتند. وي افزود: «نيروهاي يمني پس از درگيري‌ها به پايگاه نظامي نزديك فرودگاه نجران در عمق خاك سعودي يورش بردند و همه تسليحات را به تصرف خود درآوردند و در عين حال مناطق نفتي در عمق خاك سعودي نيز از سوي كميته‌هاي انقلابي يمن تهديد به حمله شده‌اند.» از سوي ديگر «علي الهمداني»، يك فرمانده كميته‌هاي انقلابي يمن از ادامه پيشروي‌هاي نيروهاي يمني به سوي مواضع نظامي سعودي در منطقه جيزان خبر داد و گفت: با حلول عيد قربان سايت نظامي الفريضه و همچنين سايت‌هاي ديگري در الخوبه پس از درگيري‌ها به تسلط رزمندگان يمني درآمدند. هيكل بافنع، فعال سرشناس يمني پيشروي‌هاي يمني‌ها در جيزان را يك «پيروزي بزرگ استراتژيك» توصيف كرد. پيشروي نيروهاي انصارالله و متحدانش تنها به مناطق جنوبي عربستان محدود نمي‌شود. شبكه خبري «الميادين» گزارش داد ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن موفق شدند كنترل منطقه «حمه الحيرج» و سه منطقه ديگر در بلندي‌هاي غرب «صرواح» در غرب استان مأرب را به دست بگيرند.

در حالي كه به نظر مي‌رسد سعودي‌ها از مقابله با حملات نيروهاي انصارالله در مناطق جنوبي خود عاجز هستند، دست به دامان سازمان ملل شده‌اند و با ارسال نامه‌اي به شوراي امنيت ايران را مقصر شكست خود عنوان كرده‌اند.  رياض در نامه خود ايران را به «نقض قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل» و «حمايت از شورشيان حوثي» در حمله به بخش‌هاي جنوبي عربستان متهم كرده است. عربستان در شكايت خود مدعي شده است: «حوثي‌ها و متحدان‌شان با حمله موشكي به مناطق جنوبي عربستان صدها غيرنظامي را كشته‌اند و به زيرساخت‌ها و بناهاي غيرنظامي از جمله مدارس و بيمارستان‌ها در شهرهاي نجران و جازان و منطقه عسير در جنوب عربستان آسيب رسانده‌اند.» به گزارش بي‌بي‌سي، عربستان در گزارش خود خطاب به شوراي امنيت از جامعه جهاني خواسته تدابير لازم براي متوقف كردن «اقدامات غيرقانوني» ايران در يمن را انجام دهد و حق عربستان براي انجام «اقدام مناسب در مقابل تهديدهاي شبه‌نظاميان حوثي مورد حمايت ايران و علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور مخلوع يمن» را تأييد كند.
  
پيشنهاد امريكا به انصارالله
تحولات ميداني باعث شده ناظران تأكيد كنند كه سعودي‌ها هيچ چشم‌اندازي براي پيروزي نظامي سعودي در اين جنگ ندارند. شرايط وقتي براي سعودي‌ها وخيم مي‌شود كه آنها به دليل كاهش قيمت نفت با مشكلات مالي بي‌سابقه‌اي مواجه هستند. از سوي ديگر، ادامه حملات كوركورانه سعودي‌ها در يمن باعث افزايش تلفات غيرنظاميان به‌ويژه كودكان و زنان شده؛ مسئله‌اي كه با انتقادهاي گسترده داخلي و بين‌المللي مهم‌ترين حاميان عربستان، يعني انگليس و امريكا مواجه شده است.  اين شرايط باعث شده امريكايي‌ها بيش از هر زماني فعاليت ديپلماتيك خود را براي متوقف كردن جنگي كه اصلاً به نفع متحدش پيش نمي‌رود، در دستور كار قرار دهند. رويترز به نقل از يك عضو هيئت مذاكره‌كننده انصارالله يمن اعلام كرد مسئولان امريكايي در جريان نشستي در عمان پيشنهادي به هيئت انصارالله پيرامون آتش‌بس فراگير در يمن ارائه داده‌اند. بر اساس اين گزارش، توماس شانون، معاون وزير خارجه امريكا در امور سياسي با هيئت انصارالله و مسئولاني از حزب كنگره ملي يمن و با حضور يك ميانجيگر عماني در مسقط در روزهاي هشتم و نهم سپتامبر ديدار كرد تا درباره چگونگي پايان جنگي كه به كشته شدن 10 هزار نفر و زخمي شدن بيش از 3ميليون نفر انجاميده است، گفت‌وگو كند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
0
1
حاكمان تهي مغز عربستان احمق تر از ان هستند كه بفهمند اين جنگي كه عليه يمن براه انداختند وبا دستور امريكا واسراييل هم بوده براي از بين بردن توان پوشالي ال سعود كه شايد روزي با سقوط وهابيت در حجازعليه اسراييل بخواهد بكار گرفته شود وقطعا اسراييل نمي گذارد عربستان ويا هيچ كشور عربي باقدرت نظامي بالا بوجود ايد انها سوريه وعراق را ويران كردندوگرچه از عربستان احساس امنيت مي كنند ولي با سقوط ال سعود توان نظامي عربستان عليه اسراييل بكار گرفته خواهد شد همچنان كه توان نظامي شاه ايران كه روزي متحد اسراييل بود اكنون خواب راحت ازترس ايران ندارند
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
0
1
سیاستمداران امریکا"از نیت کشورهای
جاه طلبی مانندترکیه وعربستان به سود
خود بهره برد"انان را در مسیر مورد
نظرشان هل داد"ترکیه را در گرداب
سوریه وعربستان را درگرداب یمن گرفتار
کرد.نشانه دوستی امریکا از اینجا شروع
می شود "ناجی وار"در صدد بیرون
دراوردن دوستان خود"ازمنجلابی که انان را در ان گرفتارشان کرده بود"ظاهرشود.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
0
1
مرگ بر ال سعود جنایت کار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
آفرين بر شيرمردان يمني دوستدار اهل بيت عليهم السلام كه بيني نواصب ملعون را به خاك سياه نشاندند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار