کد خبر: 690212
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸
نمايش پوسترهاي شهري با موضوع سبك زندگي
بعد از انتشار پوسترهاي «شمر‌زمانه‌ات را بشناس»‌ و شماري ديگر از پوسترهاي استراتژيك در سطح شهر، حالا نوبت به طراحي پوسترهاي «‌سرطان‌مصرف» رسيده است؛ پوسترهايي كه ابعاد داخلي دارند و نسبت به برخي پديده‌ها و ناهنجاري‌هاي اجتماعي ‌رو‌به گسترش هشدار مي‌دهند.
سعيد پاكروان
بعد از انتشار پوسترهاي «شمر‌زمانه‌ات را بشناس»‌ و شماري ديگر از پوسترهاي استراتژيك در سطح شهر، حالا نوبت به طراحي پوسترهاي «‌سرطان‌مصرف» رسيده است؛ پوسترهايي كه ابعاد داخلي دارند و نسبت به برخي پديده‌ها و ناهنجاري‌هاي اجتماعي ‌رو‌به گسترش هشدار مي‌دهند.

‌پوسترهاي «سرطان مصرف» با توجه به اهميت فرهنگ غلط مصرف‌گرايي و اصلاح الگوي مصرف در جامعه منتشر شده است. نهضت مردمي پوستر انقلاب مسئوليت اين پروژه خلاقانه را بر عهده داشته و حتي به تازگي در مؤسسه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي از كتابي رونمايي شده كه شامل مجموعه پوسترهاي اين طرح بوده است. اين پوسترها هنوز در سطح شهر نصب نشده‌اند. در سايت نهضت مردمي پوستر انقلاب، بيش از 70 پوستر با اين موضوع منتشر شده است و اين انجمن در تلاش است تا حمايت و مشاركت تشكل‌ها و سازمان‌هاي مردمي و غير‌مردمي را براي انتشار آنها در سطح شهر جلب كند.

نصب اين پوسترها در شهر مي‌تواند تا حدودي توجه مردم را به موضوعي جلب كند كه به شكلي زيرپوستي در حال گسترش در جامعه است اما كمتر اطلاع‌رساني و آموزش عمومي در خصوص كنترل آن كه مي‌تواند به ناهنجاري‌هاي اجتماعي و رواني و اقتصادي ختم شود، صورت گرفته است. عنوان يكي از اين پوسترهايي كه طراحي شده «خرج مال» است؛ در پس زمينه اين پوستر، شخصي در حال نوشيدن نوشابه است و مسير ورود نوشابه به بدن در زمينه سفيد لباس اين شخص برجسته شده است. شعار اين پوستر آن است كه خرج مال در چيزهايي كه به بدن انسان ضرر مي‌رساند، اسراف است و حرام.

در پوستري ديگر با عنوان «‌يك ليوان هم كافيه»‌ صحبت از صرفه‌جويي در مصرف آب حتي به هنگام وضو است. «چشم‌و‌هم‌چشمي يك بيماري واگيردار» عنوان پوستر بعدي است؛ در پس‌زمينه آن تصوير فردي مشاهده مي‌شود كه روي چشم‌هاي خود ماسك دهان بسته است. پوستر«سهم من از زندگي» نيز درباره تجملات و تنگ شدن فضاي خانه‌ها براي انسان‌ها به واسطه هجوم انواع لوازم خانگي كوچك و بزرگ است. پوستر ديگر با عنوان «دور باطل مصرف‌گرايي» هم درباره زياده‌روي در خريد و مصرف‌گرايي هشدار مي‌دهد و اين شعار را در بر دارد كه دور باطل مصرف‌گرايي پاياني نخواهد داشت.

همچنين يكي از پوسترهاي اين مجموعه نيز مصرف رو‌به افزايش لوازم آرايشي در جامعه را هشدار مي‌دهد و اين موضوع را يادآوري مي‌كند كه ايران مقام هفتم مصرف لوازم آرايشي در جهان را دارا بوده و مصرف‌كننده يك‌سوم لوازم آرايشي در خاورميانه است. مجموعه پوسترهاي «سرطان مصرف‌گرايي» از جمله استراتژيك‌ترين پوسترهاي اجتماعي بعد از مجموعه پوسترهايي خواهند بود كه آنها را نيز خانه طراحان انقلاب اسلامي در گرماگرم مذاكرات هسته‌اي منتشر كرد و به سرعت مشهور شد.

پوسترهاي جديد هم به همت مجمع طراحان انقلاب اسلامي اصفهان (آيه) و نهضت مردمي پوستر انقلاب توليد شده‌اند ضمن آنكه به نظر مي‌رسد فرآيند طراحي اين 70 پوستر مردمي‌تر باشد، چراكه ۳۳ طراح گرافيست از هفت استان كشور آنها را توليد كرده‌اند. مصرف‌گرايي يكي از بحران‌هاي جوامع صنعتي و پيشرفته است كه بسياري از كشورهاي دنيا را درگير خود كرده و پايش به ايران نيز رسيده است.

اين در حالي است كه چه از منظر اسلام و چه از منظر جامعه‌شناسي اقتصادي از اين ناهنجاري اجتماعي به عنوان پديده‌اي مذموم ياد شده كه آثار متعدد اقتصادي، سياسي، رواني و به‌ويژه جامعه‌شناختي را در جامعه بر جا مي‌گذارد كه از جمله آنها مي‌توان به تبديل ثروت به مصرف، نمايش ثروت، شكاف طبقاتي و نابرابري اجتماعي اشاره كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار