کد خبر: 648628
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
مسعود میرزایی

ابعاد این آتش سوزی به اندازه ای بزرگ بود که دود حاصل از آن تا چندین کیلومتر از محل وقوع حادثه قابل مشاهده بود و غبار بزرگی بر آسمان قزوین سنگینی می کرد.

قزوین حادثه ای را تجربه کرد که در 10 سال اخیر بی سابقه بود و صد البته سبب غافلگیری نیروهای ستادی این شهر شد به گونه ای که نیروهای ستادی استان های همجوار برای کمک رسانی عازم قزوین شدند تا شعله های آتش را مهار کنند؛ آتشی که به دلیل وجود روغن با آب خاموش نمی شد و نیازمند استفاده از ترکیبات ویژه ای بود که این مهم همه را به زحمت انداخت.

در نهایت با کوشش نیروهای آتش نشانی این آتش سوزی طبق گفته مسئولان استانی پس از گذشت هفت ساعت و در ساعت دو بامداد کنترل و مهار شد.

این آتش سوزی کلاس درس خوبی برای نیروهای ستادی استان قزوین بود که خود را در این آزمون محک زدند اما واقعا چقدر امکانات و تجهیزات سازمان آتش نشانی شهرداری برای مهار اینگونه آتش سوزی ها در شهر صنعتی همچون قزوین مناسب است، اینکه خبر مهار آتش سوزی انبار روغن را در همه جا جار بزنیم و پشت سر هم پیامک کنیم آیا تمام مشکلات را از بین می برد و آیا تأکید بر حضور مسئولان در محل حادثه گره ای از کمبودها و نقایص را می گشاید؛ در کنار همه این موارد، چیزی که به آن کم تر توجه شده، عبرت گیری از حادثه آتش سوزی انبار روغن برای آینده است که نگذاریم با وقوع چنین اتفاقاتی جان ده ها نفر از مردم به خطر بیافتد و خسارات سنگینی به استان وارد شود.

قرارگیری انبار روغن در جنوب شهر و در میان خانه های مسکونی و محیط شهری با وجود اعتراض های فراوان گویای بی توجهی برخی دستگاه ها به این مهم است، اگر این انبار روغن در خارج از شهر قرار می گرفت دیگر بسیاری از نگرانی های موجود قطعا وجود نداشت و عملیات مهار آتش سریع تر انجام می شد.

همچنین به روایت برخی اخبار، جاری شدن روغن از محل آتش سوزی به سمت باغ های سنتی سبب آسیب های زیست محیطی شده که ریه های شهر قزوین را به تپش واداشته است و این سرمایه های گرانبها را در آستانه تخریب قرار داده است.

با توجه به صنعتی بودن استان قزوین، اگر دو حادثه این چنینی در این استان به طور همزمان رخ دهد آتش نشانی شهرداری قزوین چقدر توان مقابله با آن را دارد و تا کی چشم امیدمان باید به نیروها و تجهیزات کمکی استان های همجوار باشد.

پیش از این نیز در حادثه گردباد قزوین که خساراتی را به مناطق شهری وارد کرد، مدیران شهری نتوانستند آنگونه که بایسته و شایسته است از این امتحان سربلند بیرون آیند و هم اکنون پس از گذشت دو سال کماکان اندر خم یک کوچه هستیم و آن وعده های پوچالی هنوز جامه عمل به خود نگرفته اند و نقص در مدیریت بحران در قزوین کاملا مشهود است.

سر دادن شعار «مدیریت متحد شهری» کار ساده ای است ولی تحقق آن کاریست دشوار که به نظر می رسد قزوین با عملکردی که در حادثه آتش سوزی انبار روغن داشته به این مهم دست نیافته است و این شعار در کنار بسیاری از شعارهای دیگر تنها جنبه ظاهری دارد و بس.

امروز با وجود مراکز صنعتی و انبارهای قابل اشتعال و خطرناک برای ایمنی و سلامت شهروندان، هنوز شعله های آتش در قزوین خاموش نشده است، چراکه هر یک از این مراکز هر لحظه ظرفیت آسیب رسانی به شهروندان و مناطق شهری را دارند؛ پس بیاییم با مدیریتی جهادی راهی برای پیشگیری از اینگونه حوادث بیابییم و از آسیب های احتمالی جلوگیری کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر